Eind mei ben ik van plan om ±2 maanden naar Zuid Oost Azië te gaan en vervolgens nog een maand (of 3 weken) naar Zuid India.
Ik wil de nadruk leggen op Vietnam en Laos. Verder ben ik een geschiedenis freak en wil dus graag veel tempels en andere historische plaatsen bezoeken.
Het plan is om op Bangkok te vliegen en van daaruit richting Cambodja te trekken (Angkor Wat). Cambodja wil ik in princiepe alleen Angkor Wat zien of wellicht nog 1 of 2 andere hoogtepunten als mensen toffe dingen weten. Vanuit Ankor wil ik door trekken naar Zuid Vietnam en van daaruit omhoog naar Noord Vietnam. Daarna wil ik, via Laos, weer terug richting Bangkok vanwaar ik naar India wil vliegen (zie India forum) om daar nog 3-4 weken te reizen.
Mijn vragen;
Zijn er nog dingen van Bangkok naar Angkor Wat die ik echt –moet- zien in Thailand en op de route liggen?
Zijn er in de omgeving van Angkor (in Cambodja) nog bezienswaardigheden die de moeite waard zijn?
Wat raden jullie in Vietnam als ‘must see’ aan op de route van Zuid naar Noord?
Welke route raden jullie aan van Noord Vietnam, door Laos, naar Bangkok. Wat zijn de steden en plekken die ik absoluut niet wil/mag missen in jullie ogen? Heb gehoord dat het heel laidback is en ontspannen, welke plaatsen moet ik hiervoor specifiek opzoeken in jullie ervaring? - Ik twijfel nog heel erg over de tijd van het jaar om te gaan. Mei t/m augustus is misschien een slechte tijd om te gaan ivm regen/luchtvochtigheid?? Wat is hierin jullie ervaring?
Alle input is welkom, ik ben op zoek naar persoonlijke ervaringen van mensen die er zijn geweest, dit spreekt mij meer aan dan wat ik in een reisboek zelf op kan zoeken. Ik heb nog niets van mijn reisroute vastgelegd, ben heel flexibel en sta open voor veel opties/sugesties.
Zelf vind ik een tocht over de Mekong in het zuiden van Vietnam de meest bijzondere ervaring van mijn reis. Het is de armste provincie van Vietnam, maar de mensen lijken er het gelukkigst.
Mui Ne beach vind ik ook een aanrader als je wilt relaxen. Daarnaast vindik de natuur daar heel mooi: gele, rode en witte duinen waar je vanaf kunt glijden.
Hoi An is heel gezellig en Hué is interessant als je informatie wilt over de oorlog met de USA (daar is de dmz).
Ik denk dat het verder interessant is om wat stammen tijdens je reis te ontmoeten. In omgeving DaLat (midden Vietnam) heb je interessante stammen en in Sapa (het noorden) natuurlijk. Zelf vond ik dat erg interessant.
Ik heb mijn reis door Vietnam als heel mooi en bijzonder ervaren: het reizen gaat heel makkelijk met een open ticket met de bus. Je kunt zelf je reisdata daarmee bepalen. Ook is het makkelijk om hotelletjes te vinden in Vietnam (mits je tijdens hoogseizoenen gaat, maar dat geldt niet voor jou).
Verder is het mij opgevallen dat de mensen in het zuiden van Vietnam net wat vriendelijker zijn dan de mensen in het noorden. Hoe dat komt, wordt veel over gespeculeerd. Eén van de verklaringen is dat de oorlog daar verantwoordelijk voor is (het noorden tegen het zuiden + USA). Maar laat je je glimlach in het noorden zien, ontdek je de vriendelijkheid van de mensen weer, is mijn ervaring.
Wat tempels betreft: die vind je door heel Vietnam. Zelf heb ik de tempel bij Dalat bezocht, maar hier waren zoveel toeristen dat ik ervan schrok. Het leek zelfs een beetje heiligenschennis. Wellicht dat een kleine tempel in welke plaats dan ook fijner is om te bezoeken.
En als je nog een heel mooi gedeelte van Vietnam wilt zien, raad ik een boottocht door Halong Bay aan. Ik vond deze tocht heel magisch (je kunt mijn foto’s bekijken in het desbetreffende topic om een impressie te krijgen).
Tot zover Vietnam. Voor ervaringen met betrekking tot de andere landen, hoop ik dat anderen je daar meer over kunnen vertellen.
Ik ben heel benieuwd wat je allemaal gaat bezoeken en veel succes met het plannen van je reis!
Wauw, wat een snelle en uitgebreide reactie, dank!
Heel fijn om persoonlijke ervaringen van mensen te lezen over bepaalde gebieden, dan krijg je echt een indruk ipv een mooi praatje in een reisgids.
Zou je ook een inschatting kunnen geven over de tijd van het jaar? Ik ben een beetje bang om veel in de regen/extreme hitte te zitten tussen mei & juli.
Hallo Danny,
Ik lees dat een geschiedenis freak bent hier nog enkele aanvullingen op de reactie van Anne-Jitske.
My Lai
Hier vond in 1968, maart, een afslachting plaats door de amerikaanse militairen; ruim 600 bejaarden, vrouwen, kinderen en babies werden daar gedood. Nu staat er een zeer indrukwekkend museum met een gedeelte van de in brand gestoken dorpje.
Danang
Hier staat het Cham museum. Deze hebben honderden jaren geheerst over zuid en centraal Vietnam.
Overal zie je in die streek “Cham towers”, tempels die gelijkenis vertonen met Angkor Wat maar dan beduidend kleiner. Temperatuur in die toren is constant 29 graden C ongeacht de buitentemperatuur.
Hue
Is de voormalige hoofdstad van Vietnam, tot 1946, tijdens de diverse dynastieen. Er bevindt zich daar een mooie citadel en elke overleden keizer heeft ook zijn eigen tombe waar ie begraven is.
Deze tombes bevinden zich aan de Perfume river waar ook een leuke boottocht te maken is naar de grotten.
Hanoi
De eerste universiteit van Vietnam, paleis en verblijven van Ho Chi Minh, mausoleum HCM enz
Als ik Vietnam ben wil ik zeker wat meepakken van de Vietnamoorlog, dank voor je tips.
Je hebt me nu ook erg nieuwsgierig gemaakt naar die torens waar het altijd 29graden is, hoe is dat mogelijk!! Hue en Hanoi heb ik al veel goede dingen over gehoord, daar ga ik ook zeker heen.
Wat vond je zelf het absolute hoogtepunt in Zuid-Oost Azië ?