Noord Vietnam door Laos naar Bangkok

Hallo reizigers!

Eind mei ben ik van plan om ±2 maanden naar Zuid Oost Azië te gaan en vervolgens nog een maand (of 3 weken) naar Zuid India.

Ik wil de nadruk leggen op Vietnam en Laos. Verder ben ik een geschiedenis freak en wil dus graag veel tempels en andere historische plaatsen bezoeken.

Het plan is om op Bangkok te vliegen en van daaruit richting Cambodja te trekken (Angkor Wat). Cambodja wil ik in princiepe alleen Angkor Wat zien of wellicht nog 1 of 2 andere hoogtepunten als mensen toffe dingen weten. Vanuit Ankor wil ik door trekken naar Zuid Vietnam en van daaruit omhoog naar Noord Vietnam. Daarna wil ik, via Laos, weer terug richting Bangkok vanwaar ik naar India wil vliegen (zie India forum) om daar nog 3-4 weken te reizen.

Mijn vragen;

• Zijn er nog dingen van Bangkok naar Angkor Wat die ik echt –moet- zien in Thailand en op de route liggen?
  • Zijn er in de omgeving van Angkor (in Cambodja) nog bezienswaardigheden die de moeite waard zijn?
  • Wat raden jullie in Vietnam als ‘must see’ aan op de route van Zuid naar Noord?
    - Welke route raden jullie aan van Noord Vietnam, door Laos, naar Bangkok. Wat zijn de steden en plekken die ik absoluut niet wil/mag missen in jullie ogen? Heb gehoord dat het heel laidback is en ontspannen, welke plaatsen moet ik hiervoor specifiek opzoeken in jullie ervaring?
    - Ik twijfel nog heel erg over de tijd van het jaar om te gaan. Mei t/m augustus is misschien een slechte tijd om te gaan ivm regen/luchtvochtigheid?? Wat is hierin jullie ervaring?

Alle input is welkom, ik ben op zoek naar persoonlijke ervaringen van mensen die er zijn geweest, dit spreekt mij meer aan dan wat ik in een reisboek zelf op kan zoeken. Ik heb nog niets van mijn reisroute vastgelegd, ben heel flexibel en sta open voor veel opties/sugesties.

Alvast bedankt

Hartelijke groet,

Danny

Laos: Luang Prabang=zeker niet overslaan vanwege je interesse.
De overbekende bekpekker ontgroeningsreis is de slowboat Chiang Kong/Huay Xay-(nachtje Pak Beng)_Lprb. Omgekeerd kan ook-gaat stroom op en duurt dus langer. hier zijn al zo veel stories over, dat je met wat scrollen en lezen alles te weten komt.
de vlakte met de kruiken-Phonsavan- gezien je intrs. Als je slim plant kan je een busroute Noord Vnam/Sapa-doorheen daar-naar LPrbg doen. dan moet je maar zelf overdenken of je die boot neemt of via vang Vieng=tuben+zuipen en de capital VTE het land weer verlaat.
Aan ELKE normale grenspost van Laos kan je het visum regelen-neem 2 foto’s (hoeven niet die dure van je pas te zijn-automaat of hier in BKK doen is OK) en cash 38 of 40US$ hiervoor mee voor de beste condities.

1 like

niet aan alle grensposten vanuit vietnam kun je een visum regelen voor laos. mocht je bij zo´n grenspost zijn dan moet je je visum eerst aanvragen in HCMC of Hanoi.

Karin-ik schreef duidelijk normale-en dat is inmiddels echt vrijwel alle-ook wat onbekende-die lijnbussen vanaf Nrd VN naar Laos bedienen.
de weinige posts die voorheen Visum vooraf willen behandelen nu eigenlijk helegaar geen westerlingen-enkel Lao+VN. Zij hebben geen van alle doorgaande busdiensten.
VAN Laos naar VNam-geldt natuurlijk dat altijd visum vooraf nodig is.