Keuze Cambodja of Laos

In februari volgend jaar zijn mijn vriend en ik tijdens onze wereldreis in Azië beland. We hebben ongeveer 8 weken voor Azié. Zoals nu gepland Drie weken Vietnam, twee weken doorreis naar Thailand en drie weken Tahiland. Aankomst is in Vietnam en vanaf Bangkok gaan we weer richting huis.

Nu twijfelen we of de we route bovenlangs vanaf Hanoi naar Chiang mai via Laos reizen of onderlangs vanuit Saigon naar Bangkok via Cambodja.

We hebben ongeveer twee weken, houden erg van natuur maar ook van geschiedenis en kunnen maar geen keuze maken.

Wat raden jullie ons aan?

Groetjes Sandra

Tja lastig, is erg persoonlijk. Ik ben alleen in Laos geweest (en stukje Thailand) maar denk dat beide landen prachtige natuur en rijke geschiedenis hebben.
Lees anders nog wat meer over beide landen en dan krijgt eentje vast wel jullie voorkeur. Of laat het af hangen van hoe jullie je voelen als je daar bent en wat andere reizigers jullie aanraden.

Ben het helemaal eens met Cecilia. Je ontmoet daar vast veel andere mensen en wie weet hoe het allemaal loopt daaar :). Veel plezier met voorpret!

Ik ga dit jaar voor het eerst naar Laos, dus daar kan ik niets over zeggen.

Als tip wil ik je Angkor geven. Ik heb inmiddels redelijk wat gezien van de wereld, maar Angkor is bijna niet te toppen. Persoonlijk zou ik 'm niet willen missen :wink:

Ik zal persoonlijk naar beide gaan en iets tijd van Vietnam skippen.
Of iets langer gaan :wink:

Pff, we zijn er nog steeds niet uit. Alles lijkt ons leuk! We hebben voorlopig de vlucht nu op Saigon staan en dan daar maar beslissen.
Is hier iemand toevallig vanuit Bangkok naar Angkor geweest of weet iemand of dat te doen is?
Langer weg is helaas echt geen optie omdat mijn vriend een eigen zaak heeft…

Hey Zandrabos,
het is best te doen om van Bangkok in een dag naar Siem Reap (Angkor Wat) te reizen. Ik ben in een dag van Khon Kaen naar S.R. getrokken. In Bangkok kan je een lijnbus nemen naar Aranyaprathet, daar te voet de grens over naar Poipet, en daar weer een bus naar S.R. nemen. Of je kan ook in Bkk een begeleide minibus nemen, betaal je als arrangement misschien wat meer maar je hoeft niet te lopen zoeken. Aan de grens moet je je uitschrijven uit Thailand en je Visum halen voor Cambodja etc. Er lopen dan ook een hoop “TAT”-medewerkers rond die je maar wat graag op weg helpen, mits een klein fooitje natuurlijk. Aan jouw de keuze.
Ik dacht dat de rit Bkk - S.R. zo’n 10 uur duurt, niet zeker meer van.
Je kan denk ik ook vliegen.
Persoonlijk kiezen tussen Laos, Cambodja en Thailand, Laos is nog het authentiekst, Cambodja begint zich te ontwikkelen (zeker Siem Reap, de sites -Angkor Wat, etc- zijn een touristische trekpleister van jewelste) en Thailand is al van dronken Engelsen, Australërs en Ieren vergeven, of je moet naar het noorden of Isaan.

Trouwens, als je echt gek bent op geschiedenis, cultuur, mystiek en natuur, is er geen twijfel. Siem Reap. Angkor Wat is prachtig, maar Ta Prohm is aangrijpend, hier zijn de woudreuzen nog nier verwijderd en zie je vaak niet goed waar de tempel eindigt en de wortels beginnen. Tussen deze bomen voel je je echt klein, hier zie je echt welke meesterwerken deze tempels zijn. Beeld je even in hoe die Khmers zo’n 900 jaar geleden die bouwwerken verricht hebben…

Ik ben misschien niet helemaal neutraal (wie wel?) omdat ik Laos een geweldig land vindt en er diverse malen ben geweest, en er een website over heb…

Maar Laos is een geweldig land dus en zeker de moeite van een bezoek waard. Maar ook Cambodja is erg mooi en interessant. Misschien zijn er mogelijkheden om het te combineren?

Is een route waarmee je beide landen ‘meepikt’ niet mogelijk? In Laos is veel te zien en of je nu via het zuiden het land in gaat (vanuit Cambodja, is nu ook makkelijk met het visum) of vanuit het oosten vanuit Vietnam, in beide delen is veel te zien. Qua ‘mystiek’ en minder bezochte gebieden is Oost-Laos erg interessant en ik heb daar wel wat tips als je wilt (PB of mail kan ook altijd).

Heel veel plezier en als je meer specifieke vragen hebt: stel ze!

ja dat is een lastig keus. laos en cambodja zijn zo’n groot verschil.
ik zou vietnam schrappen en naar cambodja en laos gaan, maar goed dat terzijde want jij hebt een andere vraag.

angkor wat is fantastisch en phnom phen is indrukwekkend met zijn voormalige gevangenis en de killing fields.

laos is een prachtig land met nog heel vel gebieden waar jij alleen als toerist loopt. en met een hele mooie natuur.