Cambodja op doorreis, wat mag ik niet missen??

Hallo reizigers!

Eind mei ben ik van plan om ±2 maanden naar Zuid Oost Azië te gaan en vervolgens nog een maand (of 3 weken) naar Zuid India.

Ik wil de nadruk leggen op Vietnam en Laos. Verder ben ik een geschiedenis freak en wil dus graag veel tempels en andere historische plaatsen bezoeken.

Het plan is om op Bangkok te vliegen en van daaruit richting Cambodja te trekken (Angkor Wat). Cambodja wil ik in princiepe alleen Angkor Wat zien of wellicht nog 1 of 2 andere hoogtepunten als mensen toffe dingen weten. Vanuit Ankor wil ik door trekken naar Zuid Vietnam en van daaruit omhoog naar Noord Vietnam. Daarna wil ik, via Laos, weer terug richting Bangkok vanwaar ik naar India wil vliegen (zie India forum) om daar nog 3-4 weken te reizen.

Mijn vragen;

  • Zijn er nog dingen van Bangkok naar Angkor Wat die ik echt –moet- zien in Thailand en op de route liggen?
    - Zijn er in de omgeving van Angkor (in Cambodja) nog bezienswaardigheden die de moeite waard zijn?
  • Wat raden jullie in Vietnam als ‘must see’ aan op de route van Zuid naar Noord?
  • Welke route raden jullie aan van Noord Vietnam, door Laos, naar Bangkok. Wat zijn de steden en plekken die ik absoluut niet wil/mag missen in jullie ogen? Heb gehoord dat het heel laidback is en ontspannen, welke plaatsen moet ik hiervoor specifiek opzoeken in jullie ervaring?
    - Ik twijfel nog heel erg over de tijd van het jaar om te gaan. Mei t/m augustus is misschien een slechte tijd om te gaan ivm regen/luchtvochtigheid?? Wat is hierin jullie ervaring?

Alle input is welkom, ik ben op zoek naar persoonlijke ervaringen van mensen die er zijn geweest, dit spreekt mij meer aan dan wat ik in een reisboek zelf op kan zoeken. Ik heb nog niets van mijn reisroute vastgelegd, ben heel flexibel en sta open voor veel opties/sugesties.

Alvast bedankt

Hartelijke groet,

Danny

nou groeten uit BKK dan.
1.voor Camb-dat is het land in kwestie, is Angka in feite het enige wat niemand mist. De rest is meer persoonlijke keus.
2.tussen BKK hier en de grens ligt niks biezonders (dat kan ik weten-ik heb ooit jaren geleden in die grensplaats Aran nog gewerkt en die rit per bus of trein 10tallen keren gedaan. Elke Thai slaapt zodra de bus gaat rijden.
alle info over de reis-tot 5 achter de kommaa: www.talesofasia.com
In KHmer eigenlijk ook niks. Die road is inmidels prima. Als je veel tijd hebt en je wilt wat landelijk Khmer sfeer proeven, dan een kort omritje naar Battambang (daar kan je met een soort lorrie, genaamd bamboetrein op verlaten sporen karren) en per boot naar Siem Reap is ‘‘wel aardig’’ maar niet nodig.
Eerlik gezegd=behalve dat Angkor en nog enkele andere oude tempels eromheen is in Camb vrijwel alles platgewalst dus voor history valt er nou niet zo veel te bewonderen. Buddistiese tempels lijken nogal allemaal uit dezelfde fabriek te komen.
3.Vnam doe ik niet aan-dus dat ga je posten op dat land. of eerst lezen wat er al staat
4.dito Laos maar er is maar 1 redelijk begaanbare route-Bus (vol met stinkende bekpekkertjes) Hanoi-VIentiane. Er zijn meer buslinks tussen VN en Laos-maar dat is echt voor doorzetters die niet opzien tegen afzien.
5.vanaf eind juni tot eind aug is DE peaktime voor al die studerende bekpekkertjes-en blijkbaar leren ze allemaal dan het weer te verdragen. Gewoon wennen en niet meteen altijd in die AC blijven zitten. maar als je echt de keus hebt-dan is vanaf eind okt veel beter qua ‘‘akhat’’=weer.
en dit is van iemand die al 22 jaar hier komt en die routes heeft gedaan-en er wat luchtig over doet omdat ieder precies dezelfde vragen stelt en dan dezelfde antwrd krijgt.
Opgelet: omdat de airline denkt dat je dus veel langer in Thaild blijft-je hebt geen geldig ticket out in 30 dagen-moet je een visum Thaild regelen dat in 2010 gratis is bij het consulaat. OF die appel bijten en vliegen BKk-PnPn (airasia=cheap-cheap)

1 like

Hi Cear,

als je vanuit Siem Reap naar Zuid-Vietnam wilt, dan ga je sowieso via Phnom Penh. Deze stad heeft e.e.a. te bieden.

Je kunt in een dag Tuol Sleng (TS21) en de Killing Fields bezoeken. Verder is de stad zelf leuk om te voet te doen. De Russische markt is een bezoekje waard, vooral het gedeelte met typisch Khmer food is interessant. Royal Palace en het National Museum liggen langs mekaar en zijn vanuit de boulevard (Sisowath) makkelijk te voet te bezoeken. Ga eventueel met een boot op de Tonle Sap / Mekong en bekijk de stad en omgeving vanaf het water.

Mocht je richting Ho Chi Minh gaan vanuit Phnom Penh en je hebt wat tijd over, breng een bezoek aan Kampot en eventueel Bokor Hill.

Dat Cambodja, volgens vorige reactie, platgewalst is en geen historie of andere interessante bezienswaardigheden heeft is m.i. onzin, want dat ligt nog altijd aan iemand zijn persoonlijke interesse :wink:

lezen graag-het meeste van ooit historiese zaken is tijden de Khmer Rouge periode vernield. Veel ervan was trouwens van hout-dat houdt niet lang. Een deel is weer nagebouwd hersteld-is dat historie? meer hoe je het bekijkt.
De andere plekken die jij noemt zijn het deels vooral vanwege hun herinnering-zoals die hillstations.
Maar ja-inmiddels is historie ook al van net 20 jaar geleden.

Dat is persoonlijk, wat ik ook schreef. De bekendste Khmer Rouge voorvallen/periode is al meer dan 30 jaar geleden en valt m.i. ook onder de noemen historie van Cambodja. Historie moet trouwens niet per definitie iets tastbaars zijn, toch? Het land barst van de historie, of dat nu vanwege gebouwen of gebeurtenissen is maakt niet uit.

Het gaat er trouwens alleen om, om informatie te geven als antwoord op Cear zijn vragen. Hij alleen kan beoordelen of hij er iets interessants in ziet :wink: