Hoi Marrit,
Het ligt er natuurlijk aan hoe je er zelf tegenaan kijkt wat betreft reizen in een ‘ver land’. Je bent natuurlijk al wat gewend. Vietnam is prettig om te bereizen. Je kunt een open bus ticket regelen en vanuit HCMC makkelijk met de bus naar Hanoi reizen. Zelf voelde ik me er wel veilig, maar was wel wat ouder. Mocht je zelf twijfels hebben, misschien kun je dan een reisgenootje regelen? Is altijd nog een optie om anderen gerust te stellen 
Ik heb in Vietnam meerdere jonge vrouwen alleen zien reizen en ik denk wel dat het veilig is, maar beweeg je dan in ieder geval op de ‘begaande route’. Dan zie je wel meer toeristische dingen, maar ik ben wat
Spanjaarden (mannen en in de dertig
) tegengekomen die een authentiek dorpje gingen bezoeken, maar er bijna niet meer vandaan konden komen vanwege problemen met autoriteiten. Dat komt nog al eens voor.
Zelf vond ik Saigon (HCMC) ook niet zo’n prettige stad en kwam tot rust tijdens het varen op de Mekong en in Mui Ne. Mui Ne heeft veel resorts (ook betaalbare guesthouses) en de natuur is daar heel bijzonder, vind ik, met rode, gele en witte duinen. De Mekong Delta is het armste gebied van Vietnam, maar de mensen lijken daar het gelukkigst. Hou er rekening mee dat je daar vaak naar anderen zult moeten zwaaien ;).
Sapa en Dalat zijn beide heel mooi qua gebergten en stammen (zelf vond ik Sapa mooier). Hou je ook wel een beetje van feesten á la Lloret de Mar, is een bezoekje aan Nha Trang ook de moeite waard.
In Hoi An kun je goedkoop kleren op maat laten maken en het stadje straalt veel sfeer uit. Hier kan ik wel een hotelletje aanraden en dat is het Nhi Nhi Hotel. Toen wij er waren, kreeg je veel waar voor je geld. Luxe, schone kamertjes voor een betaalbare, guesthouse achtige, prijs met zelfs een zwembad erbij. Hué bevindt zich vlakbij het DMZ van Vietnam en daar kun je nog veel van de oorlog terug vinden. Ze zijn nu nog bezig met het vinden van mijnen.
Halong Bay kun je uren doorheen varen en helemaal in een roes komen van de mooie natuur (allemaal rotsen in de zee met elk trouwens een eigen naam).
Hanoi vond ik meer sfeervol dan HCMC en een stad waar je goed kunt shoppen, mocht je dat willen. Daar is het Stars Hotel (staat ook in de LP) een aanrader, vind ik.
Dit zijn wel meer de standaard dingen om te bekijken en naartoe te gaan. Je kunt natuurlijk ook zelf op pad gaan in een stad. Heb ik ook gedaan. Ik ben ook twee maanden in Vietnam geweest en heb, omdat ik ruim de tijd had, mij meer kunnen laten onderdompelen in de cultuur en meer in contact kunnen komen met met locals.
Hoe denken je ouders erover dat je wilt gaan reizen? Ik denk dat zij de belangrijksten zijn uit je omgeving die er wat over te zeggen hebben. Je dient in je eentje wel waakzaam te zijn (ook in de grote steden). Vietnam voelde veilig voor mij, maar is in principe betrekkelijk veilig. Met een reisgenootje is het geen probleem.
Vietnam was ook mijn eerste reis. Ik heb daar veel kunnen leren met betrekking tot reizen, omdat dat in Vietnam best makkelijk is. Handige ‘bagage’ die van pas kwam toen ik in Syrië ging reizen. Dat is wat andere koek om je eerste reis te beleven.
Voor een impressie van Vietnam, kun je een kijkje nemen in het foto gedeelte van dit forum. Ik heb wat foto’s geplaatst en er zijn ook video-verslagen te bekijken. Daarnaast kun je veel info opdoen uit reisgidsen.
Een lang antwoord, maar ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik ben benieuwd wat je gaat doen. (En doe je het nu niet, dan zal dat vast en zeker wel het jaar daarop gebeuren, of niet?)
Groetjes,
Anne-Jitske