1e keer Vietnam: 21 dagen met 2 tieners in augustus, zelf organiseren? Welke plaatsen?

Beste Ton, beste forum-leden,

Wij gezin van vier (2 tieners: 15/17) gaan in augustus 2015 21 dagen naar Vietnam.
Eerder hebben wij Thailand bezocht en dit is ons zo goed bevallen dat wij volgend jaar
weer naar Azië gaan. De keuze is hierbij op Vietnam gevallen. De tickets zijn al geboekt, nu nog
de invulling van de reis.

Wij houden van kleinschalige accommodaties, bij voorkeur rustig gelegen en voorzien van prima bedden
(i.v.m. slechte rug), airco, WiFi en indien mogelijk een zwembad of nog beter de zee.

Tijdens deze reis willen we de volgende plaatsen bezoeken:
• Hanoi
• Halong Bay of Bay to Long
• Ninh Binh
• Hue
• Hoi An (extra dagen i.v.m. strand)
• Ho Chi Min City
• Cu Chi tunnels
• Mekong Delta

Ons budget ligt rond de € 1.000,- per persoon, oftewel € 4.000 in totaal ( Inclusief overnachtingen, excursies, vervoer, gidsen, etc.)
Raden jullie ons aan om deze reis zelf te boeken (bookin.com/agoda.com/airasia.com) of via een reisbureau? Indien het laatste, welke?

Hebben jullie ten aanzien van de invulling van de reis nog suggesties? Hebben wij de mooiste, belangrijkste plaatsen in onze reis opgenomen? Indien hier nog plaatsen ontbreken horen wij dit graag. Hoe zouden jullie je verplaatsen? Trein, vliegtuig, taxi? Welke maatschappij/chauffeur zouden jullie adviseren? Welke activiteiten zijn leuk om 2 tieners in Vietnam te ondernemen?

Ik kijk uit naar jullie reacties.

Met vriendelijke groet,
Rob

Hoi Rob, superleuk dat jullie naar Vietnam gaan!!
Ik heb niet op al je vragen antwoord. Maar kan je wel vertellen, dat het strand van Hoi An - waar jullie dus extra dagen verblijven - leuk kan zijn voor tieners. Toen wij er waren, werden er diverse watersportactiviteiten georganiseerd, zoals jetskiën en, ik weet even niet hoe het heet… je kon met een parachute de lucht in en werd dan voortgetrokken door een boot die met sneltreinvaart ver de zee in ging. Ik heb het niet gedaan maar heb er wel spijt van! Het kostte omgerekend maar 15 euro. Dus als je kinderen durfals zijn…
Verder vraag je hoe je je kan verplaatsen. Ik vond het zelf best leuk om eens mee te maken om met de nachttrein te gaan. Maar de bedden zijn daar (rekening houdend met de slechte rug) natuurlijk niet zo comfortabel als je eigen bed. Hoewel ik het op zich nog prima te doen vond hoor.
Ik zie dat Sa Pa niet op jullie lijstje staat? Het is daar toch wel prachtig…

Hallo Rob,

Jullie zijn ook gevallen voor dit deel van Azië, geweldig .

Ondanks je uitgebreide post en vragen, heb ik nog wel vragen om het wat specifieker te krijgen en zo beter op jullie wensen te kunnen antwoorden.

Mijn vragen aan jullie zijn dan.

Waar land je in Viet Nam en van waar vertrek je?
Wat liggen jullie interesses?
Waar van de kinderen?
Willen jullie altijd een familie kamer of zijn 2 kamers in hotel / resort ook goed?

Maar zal de vragen die je gesteld hebt proberen te beantwoorden.

Ik vind de vraag van I helemaal legitiem ( Sapa ), maar met 21 dagen dan wel even kijken of het er in zit.
Is wel een bestemming die je echt wel moet overwegen.

Wil je Ninh Binh, dan is het, om reisuren te besparen, een Idee om ook Mai Chau daar in mee te nemen ipv Sapa .

Ik denk ook dat je even moet switchen met je budget van Euro naar USD, om verwarring te voorkomen met de prijzen.
Stel dat op 5000 USD bijv.

Bedenk ook even welke afstanden je maximaal wilt reizen met bus of trein.
Reken op 50 km/hr met de bus of trein, dus ook overwegen wat je wilt daarmee; vliegen of trein ( bijna even duur/goedkoop ) of bus ( goedkoper, minder comfortabel ).

Zelf of via organisatie

Ik denk dat het in jullie geval echt net meer dan 10% gaat schelen omdat je met 4 volwassenen reist volgens de maatstaven
Zeker wanneer het een beetje slim aanpakt.

Denk dat je eerst een mooie route moeten uitstippelen, waar al jouw gezinsleden zich in kunnen vinden ( meer wel alternatieven misschien ivm de prijs ).
Dan gaan kijken naar de prijzen, hotelkeuzes, trips, manier van reizen enz.

Route

Gezien je gegevens , denk ik dat je moet gaan vliegen, en misschien wel 2 binnenlandse vluchten.
Ga er dan wel vanuit dat je aankomt in Hanoi en vertrekt vanaf Saigon, anders komt er nog 1 bij.

Hoop dit dit een eerste aanzet mag zijn en we je van WW je mogen helpen met een mooi idee van jullie vakantie komende zomer.

gr.
Ton.

Beste Ton,

Bedankt voor je snelle, enthousiaste reactie en je eerste aanzet.In antwoord op je vragen. Wij vliegen op Bangkok. Dus alle opties staan daarna nog open. Om je een idee te geven waar onze interesses liggen zal ik wat voorbeelden noemen van dingen die wij in Thailand hebben gedaan:

• dag olifanten verzorgen
  • fietstocht chiang mai en bangkok
  • school bezocht
  • bezoek aan tempels/paleis river quai
  • lezen/zwemmen (ontspannen)
    Wij stellen daarnaast prijs op wat luxe. Belangrijkste in hotel zijn voor ons de bedden, slapen op een matrasje is dan ook niet zo ons ding. Het mag zowel gezinskamer als 2 tweepersoonskamer zijn. Gezien geringe prijsverschil gaat onze voorkeur uit naar binnenlandse vluchten. Hebben gekeken naar Sapa maar zien op tegen treinrit en verkiezen om die reden Mai Chau.

Groeten
Rob

Hallo Rob,

Jij ook bedankt voor het snelle antwoord.
Dit schept wat duidelijkheid in jullie wensen

Mijn advies is om in Hanoi te beginnen; dus vliegen van Bangkok op Hanoi.

Daar dan bijv. een loop te maken van Hanoi - Mai Chau - Hoa Lu ( of andere stad ) - Tam Coc ( of Trang An ) - Hanoi
Dan Hanoi naar Halong Bai ( en dan gaan voor Bai to Long ) - Hanoi.
Hanoi city tour

Dan vliegen op Hue vanaf hanoi.
Daar dan de paleizen, pagodes, mausoleums bezoeken misschien icm een boottochtje.
Daarna naar hoi An.
Zou via de Hai Van Pass gaan met auto of bus.

Zou daar je strandvakantie pakken.
Je hebt dan de keuze in een verblijf in het stadje of een resort aan of vlakbij het strand.

Zal ook meteen mijn hotelkeuze vermelden, is het resort waar ik al 6 x heb verbleven.

http://riverbeachresorthoian.com/

Denk dat dit resort ideaal is en aan jullie wensen voldoet.
Zou wel gaan voor de superdeluxe room en dan wel op de begane grond en dan ook dit op papier laten zetten.
Misschien even je vermelden dat je problemen met je rug hebt en traplopen niet echt goed is voor je rug.
Is ook niet groot, 85 kamers en veel mensen komen hier voor 1 dag, dus overdag het zwembad voor jezelf.

Jullie kunnen dan lezen op de ligbedden voor je kamer met uitzicht op de rivier terwijl de kinderen kunnen zwemmen in het zwembad.

Wil je naar de zee, geen probleem, 50 meter lopen en je staat met je voeten in de zee ( je bent het strand dan al gepasseerd )

In hoi An kan je bijna alles doen wat je wilt, pagodes, oude binnenstad, cultuur, fietsen, varen, lezen, relaxen enz.

Van Hoi An naar Saigon; word dan vliegen vanaf danang vliegveld ( 45 minuten van Riverbeach ).

Vanaf daar natuurlijk een city trip, misschien de Cu Chi tunnels en natuurlijk de mekong Delta.
Ipv. van de olifanten had ik dan krokodillen in gedachten.
Je kan deze niet verzorgen, maar eten geven in een national park op 1 uur rijden van Saigon.
Ook kan je daar varen door mangroven bos, over de rivier.

Wil je dan nog een dagje naar het strand ( of misschien wat meer dagen als het schema het toelaat ) dan ben je in 1.5 uur daar ( Vung Tau ).

Vliegen natuurlijk vanuit Saigon naar Bangkok en naar huis waarschijnlijk?

Rob,
Hoop dat dit een begin is en waar een mooi en ideaal schema uit voort gaat komen voor jullie gezin?

gr.
Ton.

PS
Even nog een opmerking voor jouw en alle andere mensen die de komende jaren in Saigon willen overnachten.

Er wordt op dit moment en de komende jaren gewerkt aan een metro in Saigon.
Laat je dus even informeren of er bij je hotelkeuze ook gewerkt wordt aan de metro.
dit ivm geluidsoverlast; werken namelijk 24/7 met zware machines.

Beste Ton,

bedankt voor je bericht. Hier kunnen we mee vooruit.
Mocht ik nog vragen hebben laat ik mij horen.

groeten,
Rob