Ik zal me hier misschien eerst even voorstellen. Ik ben Kelly en ik ben 29 jaar. Tijdens mijn vakanties maak ik graag reisjes.
Normaal gezien boek ik gewoon via een reisbureau een reisje naar een of andere zonnige vakantiebestemming. Altijd leuk en braafjes vooraf gepland enz oa naar Mexico.
Voor het komende jaar ben ik net gestart met het zoeken van een reisbestemming en kwam zo uit op Vietnam.
En nu komt natuurlijk mijn vraag. Is het haalbaar om dit in 2 weekjes te bezoeken? Bv slechts een deel van Vietnam?
Reisperiode half tot eind mei.
Ik las al dat het een vrij veilig land is, geldt dit ook als je als dame alleen of met 2 dames op stap bent? Ik ben nl van plan om met mijn zus te reizen, maar zijn niet echt uitgaanstypes.
Graag wil ik afwijken van het vooraf vastgelegde reisschemaatje. Kan je bv gewoon een heen-en terugticketje boeken met bv 1 hotelletje en daar ter plaatse andere leuke hotelletjes uitzoeken? Op dit moment (ik heb nog heel wat opzoekwerk voor de boeg) zou ik bv gewoon starten in Hanoi.
Kan je dan bv van daaruit uitstapjes doen zonder een binnenvlucht ofzo te nemen? Vrees dat te veel lange verplaatsingen niet echt haalbaar zijn in zo’n korte tijdspanne. Of wel?
Ik wil een beetje een combinatie van gewoon rondkuieren in straatjes en kennismaken met Vietnam en enkele dingen gaan bezoeken.
Hebben jullie tips voor mij als beginnend reiziger?
Ik denk dat je met Viet Nam een goede keuze maakt, om zonder vast schema te reizen.
Dit is in dit land heel gemakkelijk.
Afgelopen januari hadden we met 2 dames van jouw jouw leeftijd afgesproken in Saigon om samen oud en nieuw te vieren.
Zij reisden apart van elkaar en we hebben afgesproken via deze site, omdat ze niet wisten waar naar toe met oud en nieuw in Saigon.
We zijn 2 dagen met elkaar rop getrokken en daarna ging ieder zijn eigen weg.
Ik heb van beide ( reisden dus niet samen ) , na de vakantie, alleen maar positieve geluiden gehoord en hebben niets van criminaliteit of andere nare dingen ondervonden.
Wel vind ik 2 weken wel wat heel kort om Viet Nam te bekijken, en dus zou ik je adviseren om een gedeelte te pakken.
Je kan inderdaad gewoon naar een plaats reizen en daar een hotelletje boeken en vandaar de omgeving verkennen of verder trekken.
Wil je in de omgeving van hanoi verblijven en misschien ook naar Hoi An, dan moet je wel vliegen incalculeren.
geld ook voor het zuiden en Hoi An.
Je moet weten dan het van Hanoi naar Saigon over de weg 2100 km is, en met 50 a 60 gemiddeld kan je uitrekenen wat voor tijd je kwijt bent aan reizen.
Ik zou dus gaan voor een regio ( welke je voorkeur geniet ) en vandaar de 2 weken volmaken.
Wil je wel wat meer zien, bijv en Hanoi en Hoi An e.o., en Saigon en de delta, dan moet je vliegen.
Beste is dan om in Hanoi te landen en vanuit Saigon te vertrekken of andersom naar gelang je voorkeur.
Misschien dat andere mensen hun ideeën ook kunnen plaatsen?
Veel plezier met het zoeken van een , voor jullie leuke en ideale omgeving, we willen jullie daar graag verder mee helpen met wat informatie.
Op dit moment zouden we gewoon starten in Hanoi en daar alle bezienswaardigheden proberen doen. Halfweg het verlof maken we dan misschien één tussenvlucht. Zo hebben we toch al een stukje Vietnam gezien en hebben we zeker een reden om een 2de keer verder te gaan.
Nu kunnen we gaan kijken voor vluchten en verder een hotelletje boeken enz.
Iemand tips voor fijne hotelletjes in Hanoi?
Vietnam is echt een superkeuze en als ik jou was zou ik er inderdaad nog eens terug gaan! Wij waren er vier weken en zijn de tijd goed doorgekomen. Ik denk dat het het beste is om in het noorden te blijven, gezien de tijd die je beschikbaar hebt. Ga dan naar Sapa (ben je al een paar dagen mee kwijt), Halong Bay (!, eveneens een paar dagen) evt. met bezoekje aan Cat Ba. Verder is het wel leuk om ergens een brommer/motortje te huren. Ik vond het zelf wel fijn om dit buiten Hanoi te doen, vanwege de drukte van de stad maar het is ook gewoon een leuke ervaring om langs rijstvelden en kleine dorpjes te rijden.
Misschien redden jullie het ook nog om met de (nachtbus) richting Hoi An te gaan en om later een vlucht terug te nemen naar Hanoi.
Vietnam is zeker goed bereisbaar alleen of met z’n tweeen. Ik heb mij nergens onveilig gevoeld. Als je in hostels slaapt (kun je ook vaak een eigen kamer krijgen en niet alleen maar dorms), ontmoet je makkelijk andere reizigers.
Wat betreft slaapplekken, do’s en don’ts: check even de lonelyplanet of kijk eens op tripadvisor. Er is genoeg keuze, je hoeft slapplekken ook zeker niet op voorhand te reserveren.