Vietnam vragen & tips (oa. voor tours)

Over een weekje vertrek ik naar Vietnam en heb er al heel veel zin in! Ik blijf er niet zo heel lang (ik heb 3 weken incl 3 dagen in Bangkok en excl heen- en terugvlucht) en wil heel veel zien dus ik probeer zoveel mogelijk van tevoren te plannen. Nu zijn er nog wat vragen waar ik mee zit, en hopelijk kunnen jullie me daarbij helpen:

• hoe zit het met de prijzen van georganiseerde tours? Ik wilde dit misschien van tevoren online regelen zodat ik daar geen tijd aan kwijt ben als ik in Vietnam ben, maar als de prijzen erg verschillen regel ik het liever ter plekke. Ik wil sowieso een Halong Bay en Mekong tour gaan doen. Ik zag dat ik bijv zo’n 100-130 dollar kwijt ben aan een Halong Bay tour (2 dagen 1 nacht), is dat een beetje normaal?
    Mocht iemand overigens fijne bedrijven kennen die een Halong Bay of Mekong tour organiseren, deel ze graag!

• ik overweeg om naar het Phang Nha Ke Nationaal Park te gaan, is dat een beetje de moeite waard of zouden jullie dat eerder vervangen door iets anders?

• wat zijn fijne busmaatschappijen? Ik zie hele verschillende berichten op internet staan.

• ik heb wel een lijstje met treintijden kunnen vinden, en ook met prijzen, maar ik heb het idee dat deze prijzen niet helemaal kloppen? (ik vond ze op de site van vietnam impressive) Iemand die weet waar ik een lijst met de echte prijzen kan vinden? Ik heb net op de site http://www.dsvn.vn/ gekeken maar kom daar niet echt uit, kan nergens prijzen vinden.

Waar ik sowieso heen wil: Hanoi, Sapa, Halong Bay, Hoi An, Mekong, Ho Chi Minh
Waar ik een beetje over twijfel: Phong Nha Ke, Mui Ne, Phu Quoc en Ninh Binh

Phu Quoc lijkt me ontzettend mooi, maar het is zo ver reizen (of je moet met het vliegtuig wat weer prijzig is als je zo kort van tevoren boekt).
En heeft Ninh Binh nog veel toegevoegde waarde als je al in Sapa bent geweest?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

• Updated - - -

Ohja en nog vergeten te vragen. Ik heb een visa on arrival maar dan moet ik 45 dollar meenemen en daar ter plekke betalen. Is het ook mogelijk om met euro’s te betalen? Heb niet zo’n zin om geld in te wisselen.

Hoi Shadina,

Ik ben toevallig net in Vietnam geweest, dus hopelijk kan ik je een beetje helpen.

Ik had drie weken (zonder vlucht) de tijd en heb voor mijn gevoel niet heel erg gehaast gereisd, maar wel meerdere keren nachtbussen gepakt (geen trein!).

Volgens mij is $100 voor een Halong Bay tour redelijk een normale prijs. Je hebt ze ook goedkoper, maar daar hoor je wisselende verhalen over betreft veiligheid/eten/hygiene etc. Dan is een iets duurdere tour het geld wel waard lijkt mij.
Zelf ben ik met Ocean Tours geweest waar we hebben overnacht op een eiland en niet op een boot. Ik vond dit erg mooi en ook qua prijs schappelijk ($79).

Ook ben ik in Phong-Nha geweest en ik vond dit zeker de moeite waard! Als je een overnachting boekt, kan het wel zijn dat ze dat pas accepteren vanaf 2 nachten. Maar er is zeker genoeg te doen in de omgeving! Zelf vond ik de Dark Cave erg tof (als je een beetje avontuurlijk bent ingesteld?).

Ninh Binh en Mekong Delta ben ik niet geweest. Sa pa wel en was leuk met de homestay, maar ik had geen goed weer (koud en mist). Ik zou dit dus af laten hangen van de weersvoorspelling en eventueel voor Mai Chau (als ik het goed spel) en Ninh Binh gaan als het nog steeds mistig is in Sa pa.

Waarschijnlijk kan Ton nog veel meer vragen van je beantwoorden, maar hierbij alvast een begin :slight_smile:

Hallo C,

Neem het graag van je over.
Bedankt voor het beantwoorden van de vraag van C.

Prijzen
Deze verschillen eigenlijk niets; zou je deze 6 maanden geboekt hebben, dan was je 25% goedkoper uit door het keorsverschil.
Maar nu maakt het niet uit omdat je snel vertrekt.

Halong

Heb dit al meer geschreven.

Halong is een groot gebied en voor elk gebied hangt er een prijskaartje aan.
Je kan niet zeggen; ik ga naar Halong Bay en en betaal dit.

Je kan ook niet zeggen als Vietnamees,
ik ga naar Nederland en betaal dit.

Alles is afhankelijk van welk gebied, welke excursies, welke watersporten, soort verblijf enz. enz.

Maar voor 100 a 150 USD pp USD max, kan je alle kanten op.
Voor 79 USD kan je de trip ook doen van C; ligt aan je keuze.

Phong Nha park
Doen wanneer je er de mogelijkheid hebt.
Naast de grot van C heb je ook de Paradise Cave, varen, klimmen naar de P grot.

Bus,
Maakt niet uit, kijk naar de prijs en schema, bussen zijn allemaal gelijk.

oa.
Ja, je moet USD meenemen en gepast graag.
Euro kan ook , maar Euro is USD, zonde.

gr,
Ton.

Bedankt voor beide reacties! Ik zat zelf te denken aan deze Halong Bay tour: CONNECT WITH US Iemand toevallig ervaring met deze organisatie? Kan er weinig over vinden op internet. Qua activiteiten en prijs spreekt deze mij het meest aan (ik zag in een ander topic dat je Buffalo tours aanraadt, maar ik kan nergens op hun site prijzen vinden, vind dat nogal irritant en heb daarom die gelijk afgestreept…).

Weet iemand toevallig nog een site met de echte treinprijzen? Kan me moeilijk voorstellen dat de prijzen op de site die ik eerder heb geplaatst de echte prijzen zouden zijn?

Hallo Shadina,

Voor treinen.
Ik heb deze vraag ook enkele jaren geleden gekregen; heb hem toen voorgelegd aan de vrienden in Viet Nam.
Hier het antwoord, was toen wel specifiek voor een bepaalde reis, maar dan heb je wel de sites.

Dear Mr. Ton,

For the train, the correct sites are:
vietnamtrains.com domain is for sale | Buy with Epik.com or 河北瑞信电力金具有限公司-吕梁市海绵制品专卖店
I mean departure time is 21:41 and arrival time is 09:55.

We have some sites are reliable, but all in Vietnamese, they says the same with above sites Tàu SE19, Tau SE19

Halong

Dat BT de prijzen niet vermeld, is natuurlijk een beleidskwestie.
Zij zijn een reisorganisatie en aktief in geheel Viet Nam.

Zou ondoenlijk zijn om voor de tienduizenden trips die zij verzorgen een prijskaartje aan te hangen.
Maakt de site meteen heel onoverzichtelijk.

Maar" Sagoincafetravel "ken ik niet , maar heb er zelf wat bedenkingen bij ( misschien helemaal ten onrechte ).
Kan de naam van de boot niet vinden, of kijk er naast.

Je kan ook cruises vinden met hetzelfde programma op andere boten, ongeveer.

Hoop dat dit je weer wat verder helpt?

gr.
on.

Hoi Shadina,

Ja die visum in arrival kan je ook met euro’s betalen.:slight_smile: heel veel plezier al vast was ik er maar ook haha

Bedankt voor alle tips tot nu toe! Ik heb meerdere tour operators vergeleken en die tour van Saigon travel cafe had voor die prijs het meeste aanbod, ook qua activiteiten binnen die tijd ed (en ook meest interessante activiteiten naar mijn mening). Buffalo tours schijnt een heel stuk duurder te zijn (ongeveer de dubbele prijs) en ik denk niet dat het binnen mijn budget past, dus moet even kijken.

Ik was naar de weersvoorspellingen aan het kijken en in Ha Long schijnt het de komende week mistig te zijn. Heb je dan wel veel aan zo’n trip en kun je wel wat moois zien? Ik overweeg anders om een dagtrip te doen ipv 2 dagen, als je toch weinig kunt zien. Sa Pa ziet er gelukkig wel heel zonnig uit.