Vietnam: rondreis 2.5 weken

Hi iedereen,
Wij (2p) gaan eind april naar Vietnam en plannen volgende rondreis te doen. Hetgeen ons nog een beetje doet twijfelen is het bezoek aan Hue en/of Hoi An. Dit valt in het midden van onze reis, maar de tijd die we er voor hebben gepland is misschien wat kort.

17-apr Aankomst HCMC 19u; Vertrek Hanoi 23u (Vliegtuig)
18-apr Aankomst Hanoi, Bezoek Hanoi
19-apr Halong Bay
20-apr Halong Bay
21-apr Mai Chau
22-apr Mai Chau - Nachttrein Hue (19u of 23u)
23-apr Nachttrein - Hue
24-apr Hue
25-apr Hue -> Hoi An via Easy Riders (motorbike)
26-apr Hoi An
27-apr Hoi An -> HCMC (Vliegtuig, trein??)
28-apr HCMC - Chu Chi Tunnels
29-apr Mekong HCMC -> Can Tho (Bus, ±6u)
30-apr Mekong Can Tho
1-mei Mekong terugrit Can Tho -> HCMC (bus, ±6u)
2-mei HCMC - terugvlucht (20u30)

Zal deze planning lukken, of kunnen we beter een stad overslaan?

Alvast bedankt voor de geweldige hulp op dit forum.

Mvg,
Jean

Hallo jean,

Misschien wat te voorbarig 'geweldige hulp 'dat zal even moeten blijken :slight_smile:
Maar denk dat je wat informatie op ons forum hebt kunnen vinden om je schema vast te stellen, daarvoor dank met je compliment.

Ik heb even je schema bekeken en is helemaal haalbaar, maar je hebt echt veel reisuren.
Dit natuurlijk omdat je de trein wilt nemen.
Denk dat je aan treinen alleen al op iets van een uur of 30 a 35 komt; wanneer je ook Hoi An/Saigon zou nemen.

Door dit te vliegen, bekort je dit met 25 a 30 uur.
Nadeel zijn natuurlijk wel de kosten, maar die zijn wel te overzien.

per transfer moet je rekenen op iets van 15 USD PP verschil.
Dus prijsverschil vliegen tov. treinen van Hai Phong naar Danang en Danang op Saigon.

Omdat je niet overnacht in een trein, moet je ook 2 overnachtingen erbij rekenen.
Maar je krijgt er dan wel meer tijd voor terug, die kan besteden aan het land en niet in een kleine coupe met 2 andere vreemde mensen, waar je dan minimaal 15 uur bij zit.
Het kan klikken en dan is het een leuke rit, maar ook niet en dan is het een lange zit.

Denk dat je zelf wel even kan uitrekenen wat dit je meer zou gaan kosten; dus (15 USD pp + de overnachting ) x 2

Misschien had je al gezien dat ik Hai Phong ineens erbij had gehaald?
Dit omdat ik een kleine wijziging in gedachten had.

Wanneer ik in jouw schoenen zou staan, had ik dit in gedachten.

19-apr naar Mai Chau
20-apr Mai Chau
21-apr naar Hanoi, daar overnachten
22-apr naar Halong, daar overnachten
23-apr
24-apr naar Danang vliegen meteen na de cruise vanaf Hai Phong en meteen door naar Hoi An en daar overnachten
25-apr Hoi An
26-apr Hoi An
27-apr Hoi An -> HCMC (Vliegtuig)
28-apr naar Can Tho, daar overnachten
29-apr in de ochtend naar drijvende markt, en in de middag naar Saigon, daar overnachten
30-apr in de ochtend naar Cu Chi, in Saigon overnachten.
1-mei Saigon

Ik heb bewust 23-4 open gelaten.
Dan kan je spelen met deze dag.

Je hebt dan wat opties.

1
1 dag langer hanoi
2
1 dag langer Mai Chau
3
1 dag langer Hoi An
4
1 dag langer Mekong Delta
5
misschien vergeet er eentje en heb je daar zelf een idee over of andere mensen.

Ik heb dus inderdaad Hue laten vallen, omdat ik moest kiezen tussen Saigon en Hue.
Met 1 dag meer Hoi An kan je ook meteen kiezen uit 2 keuzes.
Of 2 dagen strand, of 1 dag strand en 1 dag een dagtrip met de ER.

Heb ook 1 dag Mekong laten vallen, omdat je dan op 30 april en 1 mei in Saigon bent.
De Cu Chi is maar een 1/2 dag excursie en dus heb je nog een halve dag over.

Misschien weet je het niet, maar 30-4 en 1-5 zijn nationale feestdagen in Viet Nam, dus er is van alles te zien en mee te maken in Saigon.
30- 4 i is reunfication day ( de val van Saigon in de oorlog ) en 1 mei natuurlijk de dag van de arbeid.
Vandaar.

Wat vind je ervan, ben benieuwd naar je reaktie.

gr.
Ton.

Hi Ton,
Bedankt voor de interessante tips! (Vb. de feestdagen).

Waarom zou je juist Hue laten vallen, en niet Hoi An? Hoi An leek ons een grotere kandidaat omwille van de historische stad Hue. Met de trein reizen doen we graag 1 maal per reis en het bespaart je een overnachting. De trein Hanoi naar Hue/Danang leek ons hier het meest geschikt voor.

In Halong Bay willen we graag een cruise doen (1 overnachting, twee dagen). Komen de meeste van die Hanoi-Halong Bay - cruises/excursies in Hai Phong voorbij? (Meestal beginnen en eindigen ze in Hanoi lijkt ons) In dat geval is het idd een handige tip.

Indien we voor mai chau / halong bay beiden terug in Hanoi eindigen, maakt het dan uit welke van de twee we eerst doen?

Voor de mekong delta trek je slecht 2 dagen uit, met busrit van twee maal 5-6u. Is het niet interessanter om hier dan wat langer te verblijven? Grote kanshebber is de Hung Family homestay in Can Tho.
We proberen om 1 van de twee feestdagen mee te pikken in HCMC.

Alvast enorm bedankt voor de tips.

Mvg,
Jean

Hallo Jean,

Graag gedaan en geen probleem.

Halong Bay en Mai Chau

Wanneer je kiest voor de trein van 23 uur, maakt het niets uit
Ga je voor de trein van 19 uur, dan moet je goed kijken welke welke tour mai Chau en welke boottocht je kiest.

Bijna alle boottochten eindigen rond 11 a 12 uur en sommige gaan direct naar Hanoi, dan kan je de trein van 19 uur halen mits het niet al te druk is op de weg
Er zijn ook boottochten met een bezoek aan een waterpuppetshow bij, en dan kan het wel eens heel krap worden; je komt midden in de spits terug.

Geld ook een beetje voor Mai Chau, kijk even hoe laat ze verwachten dat je in Hanoi aankomt, maar dat deed je toch al.
Wil helemaal op zeker spelen, dan kiezen voor de trein van 23 uur.

Nee, Hai Phong ligt op een paar uur rijden van Halong en dan moet dus inderdaad zelf het vervoer naar Hai Phong regelen om de vlucht van 17 uur te halen; is geen probleem.
Rond 20 uur check je dan in in je Hoi An hotel.

Hue / Hoi An

Ik ben hieruit gegaan van het vliegen, van Hai Phong kan je niet vliegen op Hue ( nog niet ) vandaar en om reisuren te besparen.
Maar ga je met de trein , dan kan je wel naar Hue natuurlijk en kom je ergens rond 11 uur aan zonder vertragingen.
ik wist natuurlijk niet dat je belangstelling daar naar uitging.

Ik zou dan in de middag, na het inchecken de citadel bezoeken.
dag erop met de ER 1 of mausoleums en via de pass naar hoi An.

Dag erop de stad en strand, en dag erop dan weer verder naar Saigon.

Mekong Delta
Dit is een beetje het gangbare, daarom deze keuze.
Je komt aan in de middag, wat fietsen, dag erop naar de drijvende markt, en dan verder naar Saigon.
Ik denk dat je dan wel een idee hebt van de de Delta.
Met 1 dag meer is het, volgens mij niet mogelijk om 1 dag festiviteit in Saigon mee te pikken?

Overigens reis je hetzelfde aantal uren ook voor Halong Bay voor hetzelfde aantal uren daar in Halong.

19-apr Halong Bay
20-apr Halong Bay naar Hanoi, overnachten
21-apr Naar Mai Chau
22-apr Mai Chau naar Hanoi en dan Nachttrein Hue (19u of 23u)
23-apr Nachttrein - Hue
24-apr Hue, citadel
25-apr Hue -naar Hoi An via Easy Riders en mausoleums
26-apr Hoi An
27-apr Hoi An naar Saigon vliegen in de ochtend
28-apr HCMC - Chu Chi Tunnels
29-apr naar Can Tho
30-apr van Can Tho naar Saigon
1-mei Saigon

Maar nu ik het zo bekijk, moet je , volgens mij, ergens wat laten vallen?
Is zoveel gereis, wel haalbaar.
Maar denk dat je met wat laten vallen meer rust brengt in je schema.

Volgens mij heb je de keuzes dan tussen , Mai Chau , Hoi An, Hue om te laten vallen; mits het gereis geen probleem voor jullie is natuurlijk.

Deze dagen dan besteden in bijv. 1 dag meer Mekong, Mai Chau, Hoi An.
Met de Er 1 dag en in de middag de citadel is Hue voldoende.

hoop dat dit je kan helpen?
Misschien kan je ook een nieuw topic starten in het Vietnam reiscafe en ook in het Azië reiscafe met deze vraag, krijg je ook ideeën van andere mensen over deze eventuele keuze.

gr.
Ton.

Beste Ton, bedankt voor al deze info.

We zullen wss. moeten kiezen tussen Hue en Hoi An, maar zouden graag de rit tussen beiden doen met de easy riders (1d).
Daarom dat de keuze ons toch moeilijk valt ;-).
Valt Hue op 1 dag te bezoeken? (Trein komt aan om 08:00, 1 dag, overnachting, easy riders naar Hoi An) Het historische van deze stad spreekt ons aan.
Valt Hanoi op anderhalve dag te bezoeken? Het strand interesseert ons niet echt.

Mvg,
Jens