Reisplanning 4 weken Vietnam

Dag iedereen,

In het verleden heb ik op fora veel informatie kunnen vinden over te plannen reizen. Ik hoop hier ook nog tips over de route/planning te krijgen.

Ik ben 12 jaar geleden al eens in Vietnam geweest, maar heb toen veel niet kunnen doen vanwege een orkaan in het midden van Vietnam en vanwege sociale verplichtingen in Hanoi.

Deze keer wil ik meer gaan zien en meemaken want het is me de vorige keer bijzonder goed bevallen.

Onderstaande reis gaan we misschien regelen. Ik probeer dit te regelen via een lokale Nederlands/Vietnamees reisagentschap in Hanoi.

Dag Datum Vertrek Aankomst
1 5-10-2013 Amsterdam Hanoi
2 6-10-2013 Hanoi Hanoi
3 7-10-2013 Hanoi Hanoi
4 8-10-2013 Hanoi Quan Lan
5 9-10-2013 Quan Lan Quan Lan
6 10-10-2013 Quan Lan Hanoi
7 11-10-2013 Hanoi Bac Ha
8 12-10-2013 Bac Ha Bac Ha
9 13-10-2013 Bac Ha Sapa
10 14-10-2013 Sapa Lai Chau
11 15-10-2013 Lai Chau Son La
12 16-10-2013 Son La Mai Chau
13 17-10-2013 Mai Chau Hanoi
14 18-10-2013 Hanoi Hue (nachttrein)
15 19-10-2013 Hue Hue
16 20-10-2013 Hue Hue
17 21-10-2013 Hue Hoi An
18 22-10-2013 Hoi An Hoi An
19 23-10-2013 Hoi An Ho Chi Minh Stad (vliegtuig)
20 24-10-2013 Ho Chi Minh Stad Ho Chi Minh Stad
21 25-10-2013 Ho Chi Minh Stad Ho Chi Minh Stad
22 26-10-2013 Ho Chi Minh Stad Can Tho
23 27-10-2013 Can Tho Chau Doc
24 28-10-2013 Chau Doc Phnon Penh
25 29-10-2013 Phnon Penh Phnon Penh
26 30-10-2013 Phnon Penh Siem Reap
27 31-10-2013 Siem Reap Siem Reap
28 1-11-2013 Siem Reap Siem Reap
29 2-11-2013 Siem Reap Amsterdam

Alvast bedankt voor de tips en opmerkingen

Gr,
Jaap

Hallo Jaap,

Ik denk dat je verrast bent hoeveel Viet Nam veranderd is.
Ik was voor de eerste keer ook rond die tijd daar en heb het met het jaar zien veranderen.

Ik kan aan je schema merken dat je in Hanoi moest verblijven toen; veel Sapa en Halong Bay ( 13 van de 23 dagen noord Viet Nam ).
Ook denk ik dat helemaal een prive reis gaat worden.
Ik zou in ieder geval de treinreis Hanoi naar Hue overwegen om te vliegen; is wel een lange reis van meer dan een halve dag.
Zou je deze tijd kunnen doorbrengen in de Mekong delta, waar je maar net 2 dagen voor hebt staan en op die dagen ook nog reizen.
Dus van de 48 uur, ongeveer 12 uur reizen + 16 uur slapen is wel heel kort voor de Delta denk ik?

Ik zou zelf 1 dag Hue inwisselen voor Hoi An, mits je niet naar de DMZ wilt.

Ook zie ik dat je 3 nachten/ 2 dagen Saigon hebt ingecalculeerd.
wanneer je een vroege vlucht vanaf Danang pakt zijn het 3 dagen.

Ik vind wel dat deze 2 steden best wel van elkaar verschillen.
Vind je Hanoi geweldig, dan kan Saigon je wel wat tegenvallen; is wat meer westers.

Conclusie van mij is dan ook.
Probeer in je schema 1 dag mekong Delta meer te pakken.
Voor Cambodja laat ik het over aan andere mensen.

Voor het reisbureau zou ik gaan voor een Vietnamees bureau, zo bespaar je heel veel commissie.
Denk hierbij aan zeker 10 a 20%.

Een nederlands bureau in Viet Nam bestaat niet, deze hebben een minderheidsbelang omdat het niet mogelijk is om een buitenlands bureau te mogen exploiteren in Viet Nam.
Deze moeten altijd in handen zijn van Vietnamezen.

Alle reizen naar Viet Nam door alle grote en kleinere organisaties in Nederland worden en moeten uitbesteed zijn aan Vietnamese bedrijven.
Wel houden ze wat toezicht omdat je daar boekt en zij het eerste aanspreekpunt zijn wanneer er wat mis gaat.
Maar zij zullen altijd weer moeten terugvallen op hun Vietnamese partner.

Ik zou dus ook altijd een offerte laten uitgaan naar betrouwbare vietnamese bureaus die op deze site genoemd worden.
Kan je best wat geld schelen.

gr.
Ton.

Voor Cambodja laat ik het graag aan andere mensen over met recentere ervaringen.

Dag Ton,

Bedankt voor de snelle reactie. Er zal inderdaad veel veranderd zijn, ik ben wel nieuwsgierig. Stiekem hoop ik wel nog op de drukte in Hanoi. Maar aantal fietsen zal wel minder geworden zijn denk ik.

Maar goed, je zou de treinreis vervangen door een vlucht? Hoe lang duurt die treinreis?
Saigon een dag minder zou ik inderdaad niet heel erg vinden, hier ben ik vorige keer 2 of 3 nachten geweest, weet niet meer precies. Inderdaad misschien meer tijd in de Mekong Delta inplannen.

Hue en Hoi An ken ik beide helemaal niet. Zal ik me meer in moeten verdiepen. Maar ik neem het mee.

Bedankt,
Jaap

Hallo Jaap,

maak je maar geen zorgen over de drukte in Hanoi, drukte is gebleven.
Inderdaad is het aantal fietser over gegaan naar brommers zoals overal in Viet Nam.

een treinreis van Hanoi naar Hue duurt, afhankelijk welke maatschappij je kiest tussen de 12 en 15 uur.
Vliegen is 1.5 uur zonder de transfers.

Maar denk even na over deze optie.
Even alles omdraaien voor het noorden.

Betekend dus globaal

Eerst Sapa en omgeving en de bergen en dan naar Halong Bay.
Van Halong Bay naar Hai Phong en dan vliegen naar Hue stad; scheelt je echt veel reistijd ( 16 a 20 uur ).

voor Hue geld eigenlijk is 1 dag voldoende, dus 2 overnachtingen.
Dan wel op de eerste dag de citadel en op de 2e , 1 of m2mausoleums.
In de middag naar Hoi Hoi An.

Wil je ook wat van de DMZ zien, dan is dit van Hue het beste uitgangs piunt, maar reken dan op 1 dag meer Hue.
Kan ook met grotten in het phong nha ke bang park, dan zou ik er een nacht bij plakken voor Hue.
kom dan uit op 3 nachten Hue en omgeving.

Dus dan
dag 1
aankomst Hue + citadel + mausoleum
dag 2
DMZ + park
dag 3
mausoleum?+ transfer naar Hoi An

Omdat je waarschijnlijk toch prive reist zou ik altijd naar My Lai gaan; is een uurtje rijden vanaf Hoi An.
Zeker een aanrader, maar niet om de gezelligheid ( kijk even op internet waarom niet ).

Hoop dat dit je even wat meer informatie geeft over Hue en Hoi An.

Denk even na over mijn idee.

gr.
Ton.

Het is onderstaande reis geworden.

1 Hanoi
2 Hanoi
3 Hanoi
4 Quan Lan
5 Quan Lan
6 Hanoi
7 Bac Ha
8 Bac Ha
9 Sapa
10 Sapa
11 Lai Chau
12 Son La
13 Mai Chau
14 Hanoi
15 Hue
16 Hue
17 Hue
18 Hoi An
19 Hoi An
20 Ho Chi Minh Stad
21 Ho Chi Minh Stad
22 Can Tho
23 Chau Doc
24 Phnon Penh
25 Phnon Penh
26 Siem Reap
27 Siem Reap
28 Siem Reap
29 Bangkok
30 Amsterdam

Bedankt voor de input. Het is nu een kwestie van ruim 9 maanden wachten.

Hallo Jaap,

Ik heb vorige week een excursie gemaakt naar de mangroven in Can Gio, 1.5 uur rijden vanaf centrum Saigon.
Ik heb hiervan wat foto’s geplaats op de Viet Nam foto afdeling van deze site.

Misschien om ook te bezoeke?

gr.
Ton.