Vietnam oktober

Hoi,

In oktober ga ik samen met mijn zus 3 weken reizen in Vietnam. Vervolgens willen we nog een week naar Cambodja. Ik heb nog een aantal vragen en ik hoop dat iemand mij daarmee kan helpen!

  • Waar kan je in Hanoi tours voor Halong Bay boeken (voor 1 dag), en wat zijn ongeveer de prijzen?
  • Wij willen van Hanoi naar Sapa per nachttrein. Kan je een dag van tevoren treinkaartjes kopen in Hanoi, of zit deze trein snel volgeboekt in oktober?
  • zelfde voor vluchten. We willen vliegen van hanoi–> Hue en van Hue–> Ho Chi Min en van Ho chi min naar Camodja. Is het verstandig om dit hier in Nederland al te boeken of kan het ook een paar dagen in Vietnam van te voren?
  • Welke airlines zijn goed om mee te vliegen, en boek je die via internet ter plekke of bij een reisbureau in VietnaM?
  • Is het mogelijk om aan de grens van CAmbodja een visum te regelen, of raden jullie aan om dit in Nederland al te doen?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen! Alvast bedankt!

Maartje

Hallo Maartje,

Je gaat in oktober en dan is het laagseizoen.

De vragen

Halong Bay 1 dag kan je ter plekke of in Nederland boeken. Prijs zal variëren tussen de 75 en 100 dollar pp.
Ter plaatse kan heb meer kans op een last minute en is de prijs lager. Omdat het laagseizoen is zou ik erop gokken.

Voor de nachttrein naar Sapa is een lastige; je kan in Hanoi best wel een kaartje bemachtigen en ook een slaapplaats. Maar wil je een softsleeper, die zijn in trek en dus is de kans reel dat je die niet kan krijgen op jouw dag.

Wil vliegen naar Hue of naar Danang en wil ook Hoi An aandoen.
Ik zou niet boeken voor Hue en Hoi An.
Je zit midden in het orkaanseizoen; heb je tickets en alles staat blank of de vlucht wordt geannuleerd zit je vast.

Wanneer het weer goed is zou ik, uitgaande dat je Hoi An ook wilt zien het volgende doen.
Daar kopen, dus ticket Hanoi-Hue, over de weg naar Hoi An en van Danang naar Saigon vliegen/

Er zijn 3 maatschappijen. Vietnam airlines ( minste vertragingen maar wat duurder), Jetstar ( dus wat goedkoper ) en Air Mekong ( weer wat goedkoper maar vlieg niet op alle bestemmingen, Jetstar overigens ook niet ).
Binnenlandse vluchten hier boeken is goedkoper, want je "supersavers"nemen en die kunnen uitverkocht zijn. Nadeel is dat je planning dan vast staat.
Maar voor Hue en Danang naar Saigon ter plekke bekijken en bezoek van de plaatsen misschien laten afhangen van het weer.

Je kan aan de grens naar Cambodja een visum kopen.
Kijk even op het Cambodja forum van deze site, want niet op alle grensovergangen is dit mogelijk en daar vind je waarschijnlijk de meest recente informatie.

Let er wel op dat wanneer je aankomt in Viet Nam en weer vertrekt vanuit Viet Nam dat je een multi entry visum koopt voor Viet Nam.

Hoop dat dit je vragen wat beantwoord.

gr
Ton.

Hoi Ton,

Bedankt voor je snelle reactie! Ik denk dat we de eerste dag meteen een treinticket naar Sapa boeken (kan retrun ticket zijn neem ik aan?) Dat doen we denk ik meteen de eerste dag dat we aankomen en dan blijven we eerst 2 dagen in Hanoi, dus die gok kunnen we wel nemen denk ik. Op welke site kan ik evt. hier in Nederland al tickets boeken?

We willen vliegen op Phnom Penh en ik dacht dat daar wel een visumbureau zat, maar dat zal ik inderdaad even nakijken.

Vliegtickets is inderdaad lastig. Had ook gelezen dat we in het orkaanseizoen zitten, maar ik lees nogal wisselende berichten over ‘hoe vaak’ die voorkomen in oktober. Ik zal eens opzoeken hoeveel de prijzen schelen met de supersaver prijzen, mocht dit niet al teveel zijn boeken we het daar ter plekke.
Is het evt. ook mogelijk om van Hoi An per trein naar Ho CHi Min te reizen?

Groet
Maartje

Hallo Maartje,

Al je vragen over treinen in Viet Nam kan je volgens mij vinden op deze site.

Train travel in Vietnam | Train times, fares, buy tickets online links from Vietnam

Wat betreft de stormen in Centraal Viet Nam.

De afgelopen 5 jaar ben ik er ieder jaar geweest.
2007 stond Hoi An helemaal blank; mensen verhuurden bootjes waarmee je dan de stad kon doorvaren zoals in Venetie
2008 geen problemen
2009 geen problemen
2010 veel resorts aan de kust waren beschadigd en sloten enkele weken hun deuren om alles op te knappen.
2011 geen problemen.

Kom je dus uit op 40%.

Houd wel even in je achterhoofd dat het niet echt “zwemweer” is; zeg rond de 23 graden overdag en in de avond zakkend naar 15/16. Ook reële kans op veel regen en wind.

Maar het weer voorspellen op deze termijn is moeilijk ( eigenlijk onmogelijk ), maar je kan geluk hebben en een stralende en zonnige periode treffen in Hoi An / Danang / Hue.

gr
Ton.

Maartje

Als je in hanoi verblijf voor 2 dagen, heb je ruim genoeg tijd om Sapa tour te boeken.
Probeer via een tour te doen, het kan goedkoper uitvallen dan je zelf regelen.
Plus je komt aan in de ochtendvroeg , zal fijn dat er iemand die op jou wacht. Want als je nog geen gids heeft, moet je nog zoeken. Natuurlijk heb je keus genoeg. Er lopen honderden gidsen rond, die je aanspreken voor de trekking. Maar probeer het maar te kiezen voor de prijs en quality.
Als je in hanoi bent, komt je honderden westers touristen tegen, praat met ze. Ze kunnen zeker een paar goeie tours aanraden.

mvgs

Nog 2 maanden en 3 weken en dan >>> we naar Vietnam voor 5 weken

Ik heb wat meer gelezen over het weer en als ik het goed heb is met name centraal vietnam waar het slecht weer is?? Ik heb ook gelezen dat er regelmatig doden vallen door het slechte weer. Heeft er iemand tips, hoe je in Vietnam het beste op de hoogte kan blijven van het weer en wat kan je het beste doen wanneer je in een gebied komt waar het weer zeer slecht wordt?

Groetjes
Maartje

Maartje

Als het regent in Vietnam, dan gaat het flink er aan toe, maar meestal na de middag en duurt het een paar uurtjes.
Landerosie is vaak een probleem en vormt hiervoor soms oponthoud op de weg in Vn.
In de steden gebeurt het vaak dat na zon stortbui de straten blank staan.
Voor het weer, kun je gewoon op internet kijken. (weeronline bv. ). Op bijna elke hotel heeft een free wifi, vaak pc’s bij de receptie. (vind ik een plus punt in Vn).
Het einige gevaar is de typhone , maar ja ik ben er nog nooit in zon weer terecht geweest, dus ik zal niet weten wat je moeten doen. Wel als je er middenin zit, zal ik in het hotel blijven.
De meeste vietnamese huizen zijn er nog niet stevig gebouwd. Er vliegen dus
niet alleen boomtakken rond, maar ook dak-platen/pannen.
Helaas is het weer onvoorspelbaar. (ook in Nederland).
Wat je kun doen is flexibel blijven in je reisplan. Dit is een belangrijkst advies als je een reisplan maakt.

Eigenlijk is het beste reistijd is in april en okt/nov. Dan heb je niet te koud in het noorden en niet te nat in de zomer. Wel beetje heet in het zuiden.

Veel plezier met de reis.