Ik ga in december naar Vietnam en heb hier heel veel zin in :zon02:
Nu vind ik het wel een enigszins lastig land omdat het verschillende klimaatzones kent. Nu lees ik dat december oor zuid en noord prima is, maar voor Hue en Hanoi kan het iets minder zijn. Ik zou het heel zonde vinden omHue en Hoi an over te slaan, maar wil ook niet de hele dag in de regen lopen. Iemand ervaringen/ tips?
In het Noorden wil ik graag Hanoi, Halong Bay en Mai Chau zien. Tam Cuc is in deze periode niet zo’n goed plan lees ik. Sapa sla ik over vanwege de lange reistijd en het feit dat er in oktober wordt geoogst en het niet meer groen is. Nu was mijn vraag of dat in Mai Chau ook het geval is.
Ik wil in het zuiden graag naar Phu Quoc en weet dat ik iig heen ga vliegen. Dit kan o.a. met Jetstar en Vietjet, nu schijnen ze allebei vaak te maken te hebben met annuleringen. Welke zouden jullie aan- of afraden? Op de terugweg had ik bedacht om met de ferry naar Rach Gia te gaan omdat ik zo flexibeler ben in hoelang ik op PQ blijf en via Rach Gia de Mekong Delta kan bezoeken (leek mij handiger dan eerst weer vliegen op HCMC).
Voor de volledigheid is dit mijn plan:
HCMC (2 dgn)
PQ (2-3 dgn)
Rach Gia- Can Tho (Mekong Delta (1-2 dgn)
Dalat+ Nat Park (2 dgn)
Mui ne (1 dag)
Danang- Hoi An (?)
Hue (vliegen naar Hanoi)
Hanoi
Halong Bay
Hanoi- Mai Chau
Eventuele andere voorstellen zijn welkom :chin:
Voor ik het vergeet: ik heb 3 weken de tijd (3 dec-25 dec)
Het klimaat in december valt best mee voor geheel Vietnam.
De meeste ellende met wateroverlast in centraal Vietnam is in de zomer en herfst. Al kun je in de volgende maanden nog last hebben van de nasleep omdat ze de boel moeten herstellen.
Het noorden is wat koeler (januari en februari nog meer) en voor Sapa en Halong Bay zou warmer weer prettiger zijn, alhoewel Sapa en Bac Ha volgens mij altijd wel de moeite waard zijn. Je komt in een regio met zeer bijzondere minderheden!
Ik zou overigens van noord naar zuid reizen: van koel naar heet.
Phu Quoc heeft in die periode hoogseizoen, 't zal dus druk zijn en ze gaan vast geen vluchten annuleren omdat ze die niet vol krijgen. Ik zou ver vooraf boeken, zeker wanneer je gebonden bent aan specifieke data en goede accommodatie wil die hoog aangeprezen is op tripadvisor.
Ik kan me bij Johan aansluiten voor wat betreft het weer en de route ( noord naar zuid ).
Ik zou Hoi An en Hue niet overslaan voor eventuele regen.
Heeft ook zo weer zijn charme.
ik heb in 2007, november, met een bootje door de straten van hoi An gevaren in de regen nadat een typhoon Hoi An had getroffen.
Was een bijzondere ervaring en had dit niet willen missen hoewel we hadden staan dubben om Hoi An over te slaan.
Natuurlijk word er ook in mai Chau op hetzelfde moment geoogst als in Sapa.
Maar naast de rijstvelden bied Mai Chau natuurlijk nog veel meer.
je kan er fietsen, grotten bezoeken, kajakken, homestays enz.
Ook heeft het een zondagsmarkt met diverse bergvolken ( veel dezelfde als Bac Ha ).
Ook blijft er voldoende groen over en ook de temperaturen zijn met een graad of 5 a 10 hoger dan Sapa iets aangenamer.
Phu Quoc.
Zoals Anorak al aangaf in een vorige post op deze site, is Vietjet Air de minst betrouwbare.
Je kan ook met Vietnam airlines, prijs incl. bagage en tax en servicekosten ontlopen elkaar nuet veer; soms is VA de goedkoopste en soms een andere maatschappij.
Zou wel vooraf iets boeken wanneer je een hotel / resort op het oog hebt ivm de drukte van het hoogseizoen.
Bedankt voor jullie reacties! Helpt zeker. Ik denk dat ik er vanuit ga dat ik Hue en Hoi An wel bezoek en wanneer ik in Vietnam arriveer kan ik altijd het weer nog in de gaten houden. Wat betreft PQ: ik was inderdaad van plan om de vlucht vooraf te regelen. Alleen denk ik dat ik de terugweg open laat. De kans dat een ferry ook vol zit lijkt me niet zo groot.
Ik vind het trouwens niet erg om eerst warm te beginnen en koeler eindigen. Eindigen met Halong Bay lijkt me ook wel een mooie afsluiter.
Is Mai Chau met Tam Cuc te vergelijken of heel anders en beide het bezoeken waard?
Voor de Mekong Delta: wat is het beste startpunt: Can tho of Rach Gia? Route die aan te raden is?
De kans dat een ferry vol zit is inderdaad klein, dus dat is geen probleem.
Ik zou wel een vroege verbinding pakken ivm je aantal dagen.
Dan ook meteen doorgaan naar Can Tho en daar dan een trip regelen naar de drijvende markt van Cai rang.
Na deze boottocht door naar Cai Be en daar wat gaan varen en fietsen enz.
Misschien ook overnachten bij een homestay of een klein hotelletje…
Dag erop naar saigon.
Mai Chau en Tam Coc lijken niet zo op elkaar, Sapa lijkt meer op Mai Chau.
Vind zelf beide echt een bezoek waard, maar om alleen voor het boottochtje naar Tam Coc te gaan vanaf Hanoi, is weer net een stap te ver.
Tam Coc bezoeken zou ik alleen doen wanneer je langs komt of enige dagen in die regio bent; bijv. icm met Mai Chau.
Nu ik naar je schema kijk, zou ik Dalat laten vallen en ook Mui Nee ( is zonde voor 1 dag ).
Dalat ligt wat uit de route en voor strand zou ik dan kiezen of voor alle dagen mui Nee of alle dagen PQ.
Zo hou je dagen over voor Mai Chau en Tam Coc en een dag extra Mekong delta.
Bijv.
3-12 aankomst Saigon
4-12 Saigon
5-12 naar PQ
6-12 PQ
7-12 PQ
8-12 naar Rach Gia overnachten Can Tho
9-12 drijvende markt en naar Cai Be overnachten CB
10-12 naar Saigon overnachten Saigon
11-12 vliegen op danang en door naar hoi n
12-12 Hoi An
13-12 naar Hue
14-12 Hue
15-12 naar Hanoi
16-12 Hanoi
17-12 naar mai Chau
18-12 Mai Chau
19-12 Mai Chau naar regio Tam Coc, overnachten in de regio
20-12 naar Tam Coc ( varen ) en naar Hanoi
21-12 Hanoi
22-12 naar Halong
23-12 terug naar Hanoi
24-12 Hanoi
25-12 naar huis
Is een idee om je een idee te geven.
Kan je ook wat schuiven met meer dagen PQ door ergens anders iets te schrappen.
Als vervanging van het NP bij Dalat heb je zo ook het NP bij Mai Chau eventueel.
Je bent echt geweldig! Ik ga mijn vlucht naar PQ en de acco zsm boeken. Ik zal me nog even verdiepen in het NP bij Mai Chau. Ik denk dat ik dit schema globaal aanhoud. Wellicht dat er ter plekke nog wat wijzigt door het weer of door tips van anderen.
Nog een klein vraagje: waar moet ik op letten bij het zoeken van een homestay (bijv rond Mai Chau)?