in november/december naar sapa/halong bay? en sapa of mai chau?

hallo!
kan iemand mij helpen?

omdat ik 27 november al in azie ben voor een bruiloft, wil ik er graag een vakantie in laos/Vietnam aan plakken. ik wil dus daarvoor, in november gaan, of daarna in december (1 maand reizen laos en noord Vietnam)
ik heb al uitgezocht dat de reistijd in laos dan goed is.
over de reistijd in Vietnam lees ik veel verschillende dingen.
als ik echt ga googlen wat de beste reitijd is voor heel noord vietnam komt er uit dat het tussen november en ongeveer april een goede reistrijd is omdat het dan het droge seizoen is maar als ik verder ga lezen dan lees ik over sapa dat het heel erg koud is en zelfs tot het vriespunt komt en over halong bay lees ik dat het in december eigenlijk te koud is om te zwemmen en dat het zicht heel slecht is
wie kan mij helpen en weet een beetje hoe het allemaal zit?
ik wil halong bay echt niet missen!
ik kan sapa evt wel links laten liggen en naar mai chau gaan als het weer daar beter is? heeft iemand hier ervaringen mee?
want ik ben zoizo ook al in het noorden bij ba be np en dergelijke

en heeft iemand ervaringen met het ba be national park en het cuc phong nationaal park?

deze plaatsen wil ik bezoeken in vietnam

• halong bay
  • Hanoi
  • ninh bihn

het echte noorden:

• lang son
  • cao bang
  • ba be n.p
  • sapa

kan iemand mij pleaaase helpen?
alvast bedankt!!

Hallo Sandra en Guus,

Zal beginnen over Cuc Phuong.
Ik ben hier geweest toen het nog niet zo bekend was en vond het helemaal te gek.
Maar heb van mijn back up in Hanoi vernomen dat de prijzen eigenlijk te hoog zijn geworden voor het gebodene.
Daarom wil ik je Mai Chau aanraden en zo naar Ninh Binh via Hoa Lu.

Ik ben ik ook eens begin december ook in Halong Bay geweest en toen was het weer oke, 27 graden met wat wind wat de gevoelstemp. wat naar beneden duwde.
Maar ik ben het prototype van een koukleum en had mijn spijkerjasje aan, terwijl iedereen aan het zwemmen was.
Dus geen probleem, maar kan je natuurlijk geen garantie geven over het weer.

Ba be Np
Alles is afhankelijk hoe je een schema in je hoofd hebt.
Je zou bijv. een rondje kunnen maken.

Hanoi, Ba Be, Cao Bang, Lang Son zo naar Halong, naar Ninh Binh, Trang An of Tam Coc naar Hoa Lu, Mai Chau en zo naar Laos.

Heb meteen al je wensen in 1 trip.
Houd er dan wel rekening mee dat in het noorden je engels je altijd gaat helpen en je ook af en toe afhankelijk bent van lokaal vervoer.
Dit heeft grote invloed op reistijden; stukje van 20 km kan je zomaar 2 uur kosten of meer.

Ook even een advies is dat je voor sommige plekken in het noorden een vergunning/soort visum moet hebben om er überhaupt te mogen zijn.
Deze kan je in Hanoi regelen of ter plekke.

Sapa
Wanneer je bijv. bovenstaande route zou willen doen , dan is Sapa wel even een ander verhaal.
Volgens mij is Hanoi, ba Be, Lang Son, Cao Bang de andere kant op en logischer om dan in Halong te belanden.
Dan zou je na Halong naar Hanoi moeten, nachttrein naar Sapa en zo naar Laos.

Wil je ook Ninh Binh, dan wordt het vanaf Sapa naar Hanoi, naar Ninh Binh, naar Mai Chau en zo naar Laos.
Of geen Ninh Binh en na aankomst van Sapa vliegen op Laos.

Dit even de routes, sorry wanneer ik misschien te snel ging, maar laat het dan aub even weten.

Het weer.

Heb je al over Halong geschreven.
Geld ook voor het noorden.

Voor Sapa is het ook zo, maar reken zo’n beetje op een lichte vorst medio januari, in december kan het zomaar 25 graden overdag zijn, maar ook 10; valt niets van te zeggen.

Ik hoop dat dit je vragen enigszins beantwoord?

Heb je nog meer vragen of is iets onduidelijk we willen jullie graag verder helpen.

gr.
Ton.

hallo ton bedankt voor je reactie!
ik denk dat ik halong bay gewoon ga proberen! en dan zien we wel.
ik heb gehoord dat mai chau en sapa ongeveer het zelfde idee is… klopt dat??? is het in december in mai chau dan beter weer? want dan laat ik sapa voor wat het is en ga ik wel naar mai chau.
en kan het ook zijn dat het op andere plaatsen gaat vriezen? want ik lees allemaal over: in de bergen van sapa kan het vriezen in de winter.
maar die andere plaatsen zoals ba be, lang son enzo in het noorden kan het daar dan ook vriezen? of is dat niet zo hoog gelegen als sapa?
sorry voor het vele vragen.
oja en was halong bay mistig in december of kon je wel alles goed zien?

Hallo Sandra en Guus,

Sapa en Mai Chau,

Het idee is misschien wel gelijk , maar er zijn natuurlijk wel verschillen.
Zo ligt de sapa regio in de bergen en Mai Chau in een vallei.
Maar je kan ook de bergen in en dan heb je een prachtig uitzicht over de vallei.

Overeenkomsten zijn natuurlijk de minderheden, homestays, leuke weekendmarkten, rijstvelden enz.

ik denk dat je je over de temperaturen geen zorgen hoeft te maken, je zal in december geen vrieskou tegen komen normaal gesproken.
De vorst is zo’n beetje medio januari, wanneer het al vriest; je kan ook een winter treffen zoals nu in Nederland.
Reken voor beide gebieden zo op middag temp. van minimaal 20 a 25 en in de avond en nacht zo rond de 10 a 15.

Halong Bay

Nee was niet mistig, maar misschien wat heiig , maar dat maakte het ook wel weer mooi.
Temperatuur was gewoon goed en zonnig, en iedereen zwemt ( behalve ik natuurlijk ).

Bovenstaand 2 foto’s van december, dus valt wel mee met de mist en de kwaliteit van de camera speelt misschien ook wat mee in de wazigheid in de verte.

Het noorden.

De temperaturen daar zijn te vergelijken met Sapa in December.

Hoop dat dit je weer verder kan helpen?

gr.
Ton.

bedankt! ik heb echt veel aan je gehad.
en nu de laatste vraag nog als dat mag…
ben je in sapa en mai chau geweest? en wat vond je het mooist?

sandra

Hallo Sandra,

Ja, ik ben in zowel Mai Chau en sapa geweest.
2x Sapa en 1 x mai Chau.

En nu wordt het moeilijk voor mij.
De eerste maal Sapa vond ik Sapa helemaal geweldig en wilde nog een keer terug en dat is gebeurd dus.
De tweede keer vond ikm het wel mooi , maar de jus was eraf ( hoop dat je begrijpt wat ik bedoel ); wat ik bijv. met Saigon niet heb ( ben daar al 14 x geweest ).

idem voor Mai Chau, maar de tweede maal is er nog niet van gekomen, maar vond Mai Chau ook weer helemaal geweldig.
maar ik denk dat een tweede maal me beter zou bevallen dan Sapa en omgeving

Wanneer je mij nu specifiek vraagt wat ik zelf het mooiste vond, ga ik toch voor Mai Chau; maar dat is wel even persoonlijk.
Ik diverse reakties mogen ontvangen van mensen die naar mai Chau zijn gegaan en dit helemaal geweldig vonden.
Maar denk ook dat ze dit ook hadden met Sapa regio.

Ik vond naast het zeer mooie gebied, vriendelijke mensen, weinig of geen touristen Mai Chau toch net iets meer hebben .
ook een groot voordeel, in mijn ogen, is dat je dit met lokaal vervoer kan doen ( heb ik niet gedaan ); is wel een uitdaging maar goed te doen ; vernomen van reakties op deze site.
Reisduur is dan wel wat langer , maar je kan de uitdaging aan gaan.

Naar Sapa is het gewoon een nacttrein boeken , wat wel aan de prijs is ( reken op 120 USD pp min.vv Hanoi ).
Kan je zo maar 100 USD besparen ( = minimaal 2 overnachtingen in Mai Chau ) wanneer je lokaal gaat reizen.

Wanneer ik alles mee weeg is mijn keuze Mai Chau.
Heb zelf een hekel aan lange reisuren en dan ga ik voor mij Mai Chau.

gr.
Ton.

hallo ton! nou ik neem gewoon alles van je aan en ik ga dan gewoon naar mai chau.
heb nog een vraagje…
ik wil een motor rit maken met chauffeur van ban gioc waterval terug naar Hanoi met een overnachting in de bac son valley (heb ik op google maps gevonden)
weet jij hier wat van? want ik kan niet vinden of ik hier kan overnachten, alleen in lang son…

Hallo Sandra en Guus,

Ik hoop dat mai Chau je ook zo zal bevallen als mij.

Ik heb geen ervaring met het vervoer met een motor in dit gebied.
Maar het lijkt me sterk dat je daar niet ergens kan overnachten.

Maar dat hoeft geen probleem te zijn , want omdat je dit met een motor wilt doen wordt het een prive trip.
Omdat het ook niet in een vaste tour past, kan je dit probleem meteen meenemen in een offerte aanvraag; de tour wordt op maat voor je gemaakt.
Ik denk wel dat het een 3 daagse tour gaat worden met 2 overnachtingen gezien de afstanden en de reissnelheid.

Ik ken helaas geen betrouwbaar bureau waar je dit kan boeken.
Misschien daar een apart topic van maken zodat deze vraag, wanneer je die hebt, goed opvalt.

Houd er ook rekening mee dat je , in het noorden, voor bepaalde gebieden een vergunning nodig hebt om daar te mogen zijn.
Dus daar ook specifiek om vragen, want ik weet de route natuurlijk niet.

Sorry, maar ik kan je op deze vraag niet echt meer behulpzaam zijn.

gr.
Ton.