Hallo J,
Het is echt niet bedoeling iemand aan het twijfelen te brengen.
Ik ben dus 2 x in jouw periode in het noorden geweest.
Eerste keer was in 2007 en toen het weer geweldig, zoals ik in een vorige post aangaf.
Dit geld ook voor ninh Bin en omgeving goede temperaturen.
Dus met deze ervaring, wanneer je begin december in het noorden bent zoals je schreef, loopt het wel los; hoewel het weer nooit te bepalen is natuurlijk.
Is het weer in Sapa slecht heb je rond Hanoi diverse parken waar je kan hiken; in diverse nationale parken kan een gids verplicht worden gesteld en deze kost dus geld, bovenop de tour.
Voor het weer in Hoi An en omgeving ben ik nu 4 keer geweest in jouw periode en heb er altijd hetzelfde weer gehad, rond de 20 graden, veel wind en regelmatig regen.
2 x de gevolgen van tyfonen gezien.
Nu moet je weten dat ik geen wandelaar ben.
Een stoeptegel op het trottoir die 1 cm hoger ligt als de anderen vind ik bijv. al een hele uitdaging; bij wijze van spreken.
Maar ik ben afgelopen januari op het eiland Con Dao geweest.
Ben daar een meisje tegengekomen die werkt bij een duik en snorkel bureau en zij gaf me wat informatie over het eiland.
Ze had een vietnamees voorkomen en ik begon dus in het engels tegen haar te praten, waarop ze zei: "jullie komen van nederland net als ik ".
Zij was heel behulpzaam en gaf ons een kaartje van het eiland en de diverse routes door het woud om te lopen.
Er was 1 route die je alleen zou kunnen doen; ongeveer 1.5/2 uur heen, maar voor de andere adviseerde ze wel een gids en deze was wel wat moeilijk.
Misschien ook een optie voor het hiken, maar niet echt een aanrader om te zwemmen ivm met in die periode veel wind en niet voor het duiken geschikt ( althans afgelopen januari ).
Ook niets om uit te gaan, behalve 1 klein cafe bij de haven ( klinkt me ergens bekend van ?).
Visum
Omdat je toch via Hanoi Viet Nam binnenkomt, en zou de keuze voor Laos open willen houden, zou ik altijd gaan voor een multy entrance vium on arrivall, kost wel wat meer, maar met wel meer vrijheid.
VOA over het land is niet toegestaan.
Op elke "Letter of approval "staat duidelijk waar je het land mag binnekomen.
Er zijn bureaus die dit wel aanbieden op het internet, maar ik zou hier nooit op ingaan.
Kijk dan ook even goed naar de voorwaarden, waarschijnlijk zal je ergens lezen op eigen risico.
Wordt je geweigerd dan sta je wel mooi te kijken.
Staat het er niet en ze beweren bij hoog en laag dat het wel kan, durf ik elke discussie met hen aan te gaan om hun ongelijk te bewijzen.
Bedenk wel weer dat je voor Laos ook een visum nodig hebt; dit kan je wel weer op diverse overgangen kopen maar niet bij alle, laat je daar dan ook even informeren.
Misschien op het Laos reiscafe?
Hoop dat dit je wat verder kan helpen?
gr.
Ton.