Klimaat december + Cebu Air

Zo goed als zeker dat ik in december-januari naar Vietnam en de Filipijnen wil gaan. Twee vragen:

1. Klimaat:
    Lees veel tegengestelde berichten over de beste reistijd. In december zou het o.a. erg koel zijn in het Noorden (geen probleem!) maar ook veel mist. Hoe is december en is het aan te raden?

2. Ho Chi Min - Manilla
    Lees dat Cebu Air erg voordelig is maar kan op de een of andere manier geen prijzen checken via de website. Wat zijn de opties en wat is de prijs voor een enkeltje ongeveer?

Thanks!

Hallo J,

Dat er tegenstrijdige berichten over het weer zijn is misschien te verklaren omdat het elk jaar weer wat anders is.

Maar grof gezezegd moet je het zo zien

noorden , zeg rond de 15/20 graden overdag
sapa , kan het vriezen maar kan ook zomaar 10 graden zijn
Centraal, rond de 20 graden overdag en kan er dan flink waaien
Zuiden; zeg vanaf Nha trang begint het beter te worden en vanaf Mui nee zonnig en temperaturen rond de 30 overdag.

Ik weet van mensen die vorig jaar van het noorden naar het zuiden zijn gegaan; Van Hanoi en omgeving met de bus naar Hue/Hoi An alleen maar 2.5 week regen hebben gehad.

cebu Pacific Airlines.
Ik kan de prijzen wel zien en kan ook boeken.
Heb gewoon even gekeken voor 7 jan.

ticket USD 69 pp met alleen handbagage ( is tot 5 kg en aan maximale afmeting gebonden )
bagage tot 20 kg 12 USD
warme maaltijd 8.95 USD ( zit niet in de ticketprijs )

gr.
Ton.

Cebu Air werkt hier nu ook.

Bedoel je overdag of 's nachts vriezen in Sapa? Ben van plan om in die regio vooral te gaan hiken.
Zou ik dan, als ik begin december start, wat betreft het beter van Zuid naar Noord reizen?

Thanks voor je reactie.

Hallo J,

Nee, begin december is het weer best wel redelijk tot goed in Hanoi en Halong Bay.
Was in 2007 in Hanoi en Halong in begin december en hadden temperaturen van 30 graden.
Afgelopen januari waren er dus mensen die de Bay en Hanoi bezochten met 15 graden.

De berichten, elk jaar, in de krant van de buffels die dood gevroren langs de weg liggen verschijnen zo rond de 2e a derde week van januari.

Alleen rond de DMZ en Hue/ Hoi An is het weer niet echt best.
20 Graden lijkt heel wat, maar de wind speelt ook mee en die maakt het gevoelsmatig wat koeler.
Dus dan in november tot zo.n beetje begin maart.

Zelf zou ik van het noorden naar het zuiden gaan.
Begin december heb je de meeste kans op leuk weer in het noorden en na Hoi An wordt het met de kilometer warmer en aangenamer.

Is het weer niet best in het noorden ( zal wel niet ) dan kan je uitkijken naar betere tijden ( lees temperaturen ).

Lijkt me niet leuk als je in Saigon of ergens in mui Nee aan het strand bent en je leest dat het weer niets is in het noorden en wilt er toch na toe.

gr.
Ton.

Bedankt weer.:slight_smile:

Denk dat het Vietnam i.c.m. de Filipijnen gaat worden. Twijfel alleen over het noorden en de mogelijke regen/kou daar aangezien hiken hetgeen is wat ik het liefste doe.

Mocht het in het centrale gedeelte echt slecht weer zijn dan kan ik evt. ook nog naar Zuid-Laos en later weer terug de grens over voor het Zuiden van Vietnam. Moet ik nog uitzoeken maar lijkt me mogelijk.

Via Ho Chi Min wil ik dan naar Manilla voor 4 weken Filipijnen. Klinkt dit een beetje realistisch?

Is een retour voor 750 euro met Malaysian een goede prijs? Heen Hanoi en 2 maanden later terug via Manila?

Hoi,

Lijkt mij zeker een goede prijs! Denk dat je van en naar Nederland bedoelt?

Ik denk dat het prima kan om je opties open te houden. Laos staat ook bekend om het hiken. Let er wel op met het regelen van je visa dat je niet eerder de landen in mag dan de data die op je visa staan en ook niet later mag vertrekken. Ga je bijvoorbeeld eerst in Vietnam kijken, dan naar Laos en weer terug naar Vietnam, heb je een visum met dubbele entry nodig. Vlieg je op Hanoi/ HCMC en maak je een transfer naar Laos, dan dan heb je daarvoor geen visum nodig voor Vietnam. Wil je daarna Vietnam binnen komen met een Letter of Approval (waarmee je op internationale vliegvelden een visum kunt verkrijgen) dan dien je weer per vliegtuig Vietnam binnen te komen en uiteraard op een internationale luchthaven (Hanoi/ HCMC/ Danang) deze te halen. Of was er nu ook een mogelijkheid om op bepaalde plekken over land met een LOA een visum te bemachtigen voor Vietnam? Ton? :wink:

Enfin, even een ‘zakelijke’ kanttekening, maar als je dit allemaal goed regelt en in je achterhoofd houdt, dan zou je naar mijn idee zeker je opties open kunnen houden :wink:

Groetjes, Anne

Hallo J,

Het is echt niet bedoeling iemand aan het twijfelen te brengen.

Ik ben dus 2 x in jouw periode in het noorden geweest.
Eerste keer was in 2007 en toen het weer geweldig, zoals ik in een vorige post aangaf.
Dit geld ook voor ninh Bin en omgeving goede temperaturen.

Dus met deze ervaring, wanneer je begin december in het noorden bent zoals je schreef, loopt het wel los; hoewel het weer nooit te bepalen is natuurlijk.

Is het weer in Sapa slecht heb je rond Hanoi diverse parken waar je kan hiken; in diverse nationale parken kan een gids verplicht worden gesteld en deze kost dus geld, bovenop de tour.

Voor het weer in Hoi An en omgeving ben ik nu 4 keer geweest in jouw periode en heb er altijd hetzelfde weer gehad, rond de 20 graden, veel wind en regelmatig regen.
2 x de gevolgen van tyfonen gezien.

Nu moet je weten dat ik geen wandelaar ben.
Een stoeptegel op het trottoir die 1 cm hoger ligt als de anderen vind ik bijv. al een hele uitdaging; bij wijze van spreken.

Maar ik ben afgelopen januari op het eiland Con Dao geweest.
Ben daar een meisje tegengekomen die werkt bij een duik en snorkel bureau en zij gaf me wat informatie over het eiland.

Ze had een vietnamees voorkomen en ik begon dus in het engels tegen haar te praten, waarop ze zei: "jullie komen van nederland net als ik ".
Zij was heel behulpzaam en gaf ons een kaartje van het eiland en de diverse routes door het woud om te lopen.
Er was 1 route die je alleen zou kunnen doen; ongeveer 1.5/2 uur heen, maar voor de andere adviseerde ze wel een gids en deze was wel wat moeilijk.

Misschien ook een optie voor het hiken, maar niet echt een aanrader om te zwemmen ivm met in die periode veel wind en niet voor het duiken geschikt ( althans afgelopen januari ).
Ook niets om uit te gaan, behalve 1 klein cafe bij de haven ( klinkt me ergens bekend van ?).

Visum
Omdat je toch via Hanoi Viet Nam binnenkomt, en zou de keuze voor Laos open willen houden, zou ik altijd gaan voor een multy entrance vium on arrivall, kost wel wat meer, maar met wel meer vrijheid.

VOA over het land is niet toegestaan.
Op elke "Letter of approval "staat duidelijk waar je het land mag binnekomen.

Er zijn bureaus die dit wel aanbieden op het internet, maar ik zou hier nooit op ingaan.
Kijk dan ook even goed naar de voorwaarden, waarschijnlijk zal je ergens lezen op eigen risico.
Wordt je geweigerd dan sta je wel mooi te kijken.
Staat het er niet en ze beweren bij hoog en laag dat het wel kan, durf ik elke discussie met hen aan te gaan om hun ongelijk te bewijzen.

Bedenk wel weer dat je voor Laos ook een visum nodig hebt; dit kan je wel weer op diverse overgangen kopen maar niet bij alle, laat je daar dan ook even informeren.
Misschien op het Laos reiscafe?

Hoop dat dit je wat verder kan helpen?

gr.
Ton.

Opnieuw bedankt (beiden).

Ticket is inderdaad van en naar Amsterdam en is inmiddels 650 euro maar alsnog een mooie prijs met een goede maatschappij denk ik.

Je informatie is goed bruikbaar Ton.:slight_smile: Twijfelen doe ik zelf en niet door jou. No worries. Met de optie van Laos mocht het weer niet goed zijn zou ik het gewoon moeten doen.

De multiple entry is een goede uitkomst ook al is het iets duurder. Hoelang is deze geldig? En ik neem aan dat je zelf kan bepalen wanneer je het land verlaat en weer in komt zolang je binnen de termijn van het visa blijft.

hallo J,

Multy entry visum.

Denk dat we hetzelfde bedoelen, maar even concreet.

Je hebt dus een multy entry visum van bijv. 1 maand.

In deze maand kan je elke keer Viet Nam binnen komen wanneer je wilt.
De eerste keer is de datum van ingaan van het visum.

Je moet het land verlaten hebben op de datum die vermeld staat op het visum; de vervaldatum van het visum.
Het is dus niet zo ( denk ook niet dat je dat bedoelde, maar even voor de duidelijkheid) de vervaldatum de datum is dat het je laatste kans is om Viet Nam biinen te komen is.
Het is de datum waarop je geen recht meer hebt om in Viet Nam te verblijven.

Wanneer je dit niet wist, zorg dan voor een visum dat al je dagen dekt, of wanneer je vakantie uitloopt om wat voor reden dan ook, heb je nog wel de optie om deze te laten verlengen in Viet Nam zelf; kost je wel wat meer, maar dit kan dus ook nog altijd.

Twijfelen.

j,
Het is en blijft voor me heel moeilijk om iemand die je niet kent te adviseren wat mooi en leuk is of niet; smaken verschillen.

Ik ben dus geen hiker, maar heb me ooit eens laten verleiden om toch een berg te bestijgen over een miserabel pad.
Met mijn hoogte vrees een vreselijke uitdaging.

Deze berg doet eigenlijk, nu ik het zo schrijf, best wel aan jouw voorwaarden.
Sommige stuken zijn wel touristisch, maar de berg die ik bezocht heb komt bijna helemaal niemand.
Het is wel in een nationaal park, maar met wat kijken op internet met google, denk ik dat je er best wel een leuke route van kan maken.

Je hebt er dus bergen, loopt een rivier ( dus ook wat varen ) en diverse grotten; ook in de toppen van de bergen zoals je begrijpt.

Nadeel is dat is dus wel dat de temperaturen niet zo heel hoog zijn ( 15/20), denk dat dat niet het probleem is. Maar het vries het er dus niet.
Het ligt wel in centraal Viet nam, namelijk Phong Nha-Ke Bang National Park.
Ook moet je altijd met een gids mee.

Voordeel is dus dat je niet naar Laos hoeft en zo geld bespaard van het multy visum en het Laos visum en zo wat terug verdient.

Een mogelijkheid meer?

gr.
Ton