Beste reizigers,
Na mijn laatste backpack avontuur door Vietnam en Cambodja in 2011 is het weer tijd voor een nieuw avontuur. Een avontuur dat voor ons moet gaan bijdragen aan de transitie van het studentenleven naar de wondere wereld van de regelmaat.
De periode zal december/januari zijn waardoor onze keuze is teruggebracht naar twee opties:
- Peru en Colombia
- Nepal en een bounty eiland ergens in Azië
De definitieve keuze neigt meer en meer naar de combinatie Peru en Colombia.
We hebben ongeveer 6 weken voor de reis. Voorkeur gaat uit naar een langer verblijf in Colombia dan in Peru (mede vanwege het seizoen). Peru zal dan ook in het teken staan van de bekendere bezienswaardigheden (Lima, Arequipa en Cuso en omgeving). Idealiter kost ons dit ± 2 weken.
Vanuit hier zijn er mijns inziens twee mogelijkheden om naar Colombia te gaan:
- Via de Amazone (route Iquitos - Leticia)
- Door Ecuador
Is de Amazone het waard om Ecuador te skippen? Of is er niks te beleven en moet je vooral Ecuador ervaren?
Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Ook budget technisch. De route via de Amazone zorgt wel voor een aanslag op het budget (vliegen naar Iquitos, stuk varen en vliegen van Leticia naar Bogota) en moet het dus dubbel en dwars waard zijn.
Met vriendelijke groet,
Appelsaps
Ik heb beide routes genomen zowel via Peru naar Colombia als via Ecuador naar Colombia.
De route via de Amazone is een bijzondere ervaring, zeker als je nog nooit in de amazone bent geweest. Iquitos voelt ergens wel een beetje Aziatisch met al die motoren en deze stad was veel groter dan ik dacht. De boten van Iquitos naar Leticia zijn er zowel in een snelle versie ( 12 uur voor rond de 50 euro ) als een hele trage versie ( 3 dagen voor 20 tot 30 euro in je eigen hangmat ).
Voor een echte Amazone beleving moet je echter lokale dorpjes bezoeken of een lodge boeken ergens in de buurt van de grote steden. Dieren vinden is vrij moeilijk en een echte uitdaging, maar het is een ervaring om nooit te vergeten. De geluiden, de sterrenhemel en de woeste natuur zullen mij altijd bijblijven.
Leticia is verder een zeer vermakelijk en leuk grensdorpje en je kunt hiervandaan met de scooter richting Brazilie. Verder is dit Colombiaanse gedeelte heel anders dan de rest van Colombia. De route zelf is verder qua uitzichten niet heel indrukwekkend, de Amazone blijft toch veel hetzelfde zeker wanneer je aan het reizen bent.
De route via Ecuador Voert je door de Andes welke garant staat voor een uniek uitzicht. Er zijn veel leuke steden en dorpen om even te stoppen en Ecuador heeft zeker het één en ander te bieden. De grensovergang van Tulcan naar Ipiales is makkelijk en de omgeving in Zuid Colombia is prachtig om vanuit de bus te bekijken. Door de actieve rebellen in dit zuiden is het verstandig om hier alleen overdag te reizen.
Ik vond beide manieren van reizen echt geweldig om te doen en achteraf heeft de Amazone echt heel veel indruk op me gemaakt, het is zo een andere manier van leven dan in de Andes. Toch heb ik en zal ik altijd een zwak houden voor de cultuur en natuurlijke veelzijdigheid in de Andes, beide opties zijn de ervaring en het geld zeker waard!
Qua Budget is reizen in Ecuador heel erg goedkoop en vergelijkbaar met Noord Peru en Bolivia. Zuid Colombia is iets duurder maar nog steeds goedkoper dan Zuid Peru.
Reizen door de Amazone via Iquitios naar Leticia en dan door naar Bogota kost je ongeveer 250 tot 300 euro met twee vluchten en de boot van Iquitos naar Colombia. Dit is uiteraard exclusief reis en verblijf, welke je zo duur kunt maken als je zelf wilt!
Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie.
Heb je enig idee hoelang ik uit zou moeten trekken voor de route door Ecuador? Met de must-see’s inbegrepen?
Kostentechnisch zal de Amazone rit een (te) grote hap nemen uit ons budget
Ik denk dat je in 10-14 dagen redelijk de zuidkust en de Andes van Ecuador kunt bekijken, je kunt op zeker niet alles doen maar de belangrijkste plekken behoren tot de mogelijkheden. Ik ga er wel even vanuit dat je het oosten van Ecuador compleet overslaat.
Zuid en midden Colombia kan je mijn inziens ook niet te veel tijd voor uitrekken. Er is zoveel te zien en te doen in Colombia en vaak nog zo puur en onontdekt bij veel toeristen.
Afgaande op jullie planning zou ik de hoogtepunten van Ecuador in 7 tot 9 dagen proberen te doen en de kuststrook even laten voor wat het is, waarna er meer tijd overblijft voor Colombia!
6 weken voor twee zulke enorm grote landen is best weinig. Alleen Peru is al zo groot als Frankrijk en Spanje bij elkaar. Dat ‘doe’ je ook niet effe in twee weken. Daar kun je je makkelijk 6 weken vermaken en dan nog maar het topje van de ijsberg gezien hebben.
Ik heb begin dit jaar 5 weken in Colombia gereisd en nog maar een fractie gezien. Wel erg mooi en divers hoor. Maar ook wel oppassen 's avonds op straat, en overdag in de grote steden ook wel. Dat geldt ook wel voor Lima, Arequipa…
Wat dat betreft is Nepal wel een bestemming met minder criminaliteit denk ik.
Maar Peru en Colombia moet ook prima kunnen hoor, als je geen domme dingen doet, goed naar je onderbuikgevoel luistert en niet de held uithangt… dus soms gewoon een (echte) taxi nemen omdat het niet goed voelt om te lopen, ook al kan je dat niet verklaren.
Stel dat je zou kiezen voor 6 weken alleen Peru of alleen Colombia, dan is het nadeel dat je minder vinkjes kunt zetten op je lijstje met landen, maar het voordeel dat je ook eens naar de minder bezochte / toeristische gebieden kunt gaan, waar óók prachtige dingen te zien en beleven zijn, en dat je minder geld en tijd kwijt bent aan bussen, vliegtuigen, bootjes etc, en méér tijd ‘buiten kunt spelen’. Less is more
Hoe meer plaatsen je in een ries probeert te proppen, hoe meer uren per week je in bussen doorbrengt.
Colombiatips: http://blog.travelpod.com/travel-blog-entries/cecilia74/10/1357916915/tpod.html
Overigens zijn bijvoorbeeld Peru en Bolivia (maar dan ook alleen de highlights) heel goed te combineren in 6 weken. Die liggen logistiek gezien handig aan elkaar, en in Bolivia ligt een van de mooiste landschappen die ik ooit ter aarde heb gezien (en in mijn handtekening zie je waar ik zoal geweest ben).
Echt bizar en net een andere planeet: Salar de Uyuni en alles daar omheen.
Kijk maar eens Google Images:
Salar de Uyuni
Laguna Colorada
Laguna Verde
Isla Pescado
Deze route zou je zelf in 6 weken wel na moeten kunnen bootsen: http://koningaap.nl/rondreis-peru-bolivia-chili-groepsreis-unieke-landschappen-in-de-andes
Dat is een logistiek handige route precies langs de allermooiste plaatsen, en een leuke afwisseling van steden en natuur en cultuur.
Eerlijk gezegd zou ik dat aanraden boven Colombia. Colombia heeft ook mooie natuur hoor, maar de steden zijn zó gigantisch groot en vaak ook redelijk westers… ik vond Bolivia dan veel interessanter eigenlijk. En Bolivia is ook veel goedkoper qua slapen, eten, rondreizen (ongeveer de helft van Colombia).
Sorry dat ik je plannen in de war gooi en met nieuwe suggesties kom, maar na in al die landen geweest te zijn (behalve dan Ecuador) zou ik dit echt aanraden.
Hoe dan ook goeie reis!
Juist super dat je mijn planning nog moeilijker maakt :). Juist dit soort informatie is voor mij de waarde van een fora.
De reden dat Bolivia niet op mijn planning staat is het regenseizoen. Ik ben het helemaal eens met je dat twee weken voor Peru erg kort is. Maar zoals je ook al aangaf in je reactie is vinkjes zetten voor mij wel belangrijk. De kans dat ik de komende 10 tot 15 jaar nog in deze positie kom is nihil. Werktechnisch is het voor ons beide niet mogelijk om de komende jaren nog een dergelijke periode vrij te kunnen krijgen.
Wanneer we voor de Ecuador route kiezen, plakken we er ook een week tot 2 weken aan vast.
Heeft een van jullie ervaring met de Amazon tours in Ecuador? Vooral in vergelijking met Iquitos en Leticia? Dit zou qua route de best of both worlds betekenen. Én Ecuador ervaren én het Amazonegebied.
Regenseizoenen hoef je niet altijd zo serieus te nemen. Sowieso verandert het klimaat in de hele wereld, dus het kan ook heel anders lopen dan de tabelletjes en grafiekjes.
Ik was wel tijdens regenseizoen in Bolivia, en ja in sommige plaatsen regende het dan elke middag vier uur lang (heel grappig, leek wel klokslag 16-20u en dan weer droog). Maar op andere plaatsen was het gewoon droog, zo ook toen wij op de Salar de Uyuni waren. Het land is zo groot dat het weer ook overal weer anders is.
Nergens heeft het onze reis belemmerd, maar soms kan dat wel gebeuren ja… modderlawines.
Nadeel van lange riviertours vanaf Iquitos (naar Leticia in Colombia of naar Coca in Ecuador): je vaart over heel brede rivieren en hebt dus niet een jungle-gevoel/-ervaring. De rit naar Coca duurt ongeveer een week, kent zeer primitieve omstandigheden (slapen) en kost 500-700 dollar.
Via Wereldwijzer app
Ga voor een echte jungle-ervaring enkele dagen naar een lodge. Bijv. Cuyabeno of Yaruni.
Via Wereldwijzer app