Via Bangkok naar Kuala Lumpur reizen...

Goedemiddag,

In 2001 en 2002 heb ik een heerlijke tijd tezamen met mijn vrouw en dochter ( toe 3 - 4 jaar oud ) gehad in Thailand en komend jaar willen we met onze beide dochters (dan 9 en 5) nog een keer die kant opgaan. In 6 jaar kan alleen een hoop veranderen en we willen ( naast de highlights van de vorige bezoeken aan Thailand ) ook nog wel wat nieuwe plaatsen bezoeken. Op dit moment zitten we te denken aan een reis van een week of 6 aankomend in Bangkok, afreizend naar het zuiden via Penang en de Cameron Highlands naar KL toe en vanaf daar weer terug naar Nederland vliegen.
Heeft iemand daar ervaringen mee? of reisverhalen van zo’n reis op het net gezien? ( ik heb er wel naar gezocht maar kan niet zoveel vinden) verder iemand ervaring met grensovergang Thailand/Maleisie, visa, inreisdocumenten, noodzaak inentingen in bepaalde gebieden??
Ik weet het een hoop vragen maar met voorbereidingen kan je niet vroeg genoeg beginnen en dit soort fora geeft meestal de beste onafhankelijke info uit de eerste hand die je kan krijgen.

Alvast bedankt weer!

McFly

Hoi McFly,

In 2002 heb ik met mijn toenmalige vriendin soortgelijke route gedaan. We vlogen destijds naar Bangkok en vanaf daar zijn we toen met de nachttrein van Bangkok naar Butterworth gereisd (zo’n 23 uur). In Butterworth kan je de ferry pakken naar Penang. Vanaf Penang gaan er elke dag bussen naar Kuala Lumpur.

In 2002 stelde de grensovergang tussen Thailand en Maleisie weinig voor. De trein stopte toen vlakbij de grensovergang; hier moest iedereen de trein verlaten en zich even melden bij de douaniers; stempel laten zetten en dat was het. Het is uiteraard goed mogelijk dat deze procedure inmiddels veranderd is, dus misschien kan iemand anders, die deze route recentelijker heeft gedaan, je meer info geven.

Voor tickets zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar KLM of Malaysia Airlines. Voordeel van KLM is dat ze zowel non-stop op Bangkok vliegen alswel op Kuala Lumpur.
Mocht je met Malaysia Airlines vliegen en je vliegt heen naar Bangkok, dan heb je een overstap in Kuala Lumpur op de heenreis.

Leuk om in Maleisie te bezoeken is ook de Taman Negara, een van de oudste jungles ter wereld.
Andere aanrader zijn de Perhantian Islands aan de oostkust van Maleisie. Dit zijn echt geweldige bounty-eilandjes met witte stranden zoals je die normaal alleen in reisboekjes ziet. Mocht dit je leuk lijken, moet je alleen wel rekening houden met het regenseizoen…
In KL is het ook leuk om een bezoekje te brengen aan de Petronas Twin Towers (ook bekend v/d film Entrapment), tot een paar jaar geleden nog het hoogste gebouw ter wereld…nu voorbij gestreefd door de Taipei 101 en nog een ander gebouw in het Midden-Oosten.
Vanaf de loopbrug tussen deze 2 torens heb je een superuitzicht over KL. Zijn elke dag maar beperkt aantal kaartjes beschikbaar (dacht 200), dus hier zou je ook rekening mee moeten houden…

Hoi Dave, Met betrekking tot de grensovergang/visa zal ik ook nog maar eens een mailtje aan het thais/maleisisch verkeerbureau sturen… Kijken of ik daar nog een reactie krijg.
Verder alvast eens grofweg over een route gaan nadenken en daar verdere info over verzamelen. Taman Negara en de Perhantian Islands lijken me inderdaag ook heel leuk om te doen.

Weet jij verdere tot hoever in het zuiden van Thailand het nog goed/veilig te doen is om zelfstandig te reizen. Als ik de media en info van de bangkok post een beetje gevolgd heb, begrijp ik dat de landtong tussen grofweg Krabi / koh Lanta en de maleisische grens het gebied is waar de meeste rotzooi zich afspeelt of begint. Aan de ene kant willen we natuurlijk graag zoveel mogelijk van het land zien, en op ons gemakje met trein/bus/van door het land van de eeuwige glimlach reizen maar aan de andere kant wil ik zeker omdat ik met een gezin met twee kleine kinderen reis zo weinig mogelijk kans op gedonder en reis die stukken dan het liefste door er met de trein snel doorheen te rijden.

deze vraag had ik ook tot waar is het veilig. iemand heeft dit vor mij in thailand bij de nederlandse ambassade gevraagd, het antwoord was dat je met de trein veilig naar maleisie kunt reizen en dan niet stoppen onderweg.
met de bus is het veilig tot surathani en dan weer in maleisie.
vorigjaar zijn wij de terugweg door het zuiden gereisd omdat we vanaf oost maleisie weer naar het noorden gingen. maar dat wordt nu afgeraden om te doen.

Hoewel de aanslagen gelukkig (nog) niet tegen toeristen gericht zijn, zou ik het uiterste zuiden toch mijden als je er niet hoeft te zijn.
Met de trein naar Maleisie lijkt me geen probleem.
Maar ik zou het gebied rond Yala, Narathiwat, Pattani etc etc mijden. Dit zijn toch niet echt toeristische gebieden, dus lekker overslaan…
Tot aan Krabi is het zeker geen probleem…