Rondreis Thailand en daarna Maleisië

Hallo iedereen!

Ik heb al een heleboel online gelezen en alvast bedankt voor de kennis die jullie daarin delen!
Nu ga ik samen met een goede vriendin een reis maken van ongeveer 6,5 week (vertrek 19 december 2011 en terugkomst 2 februari 2012) en hebben we een globale tijdsplanning opgezet en ik wil graag jullie adviezen, ideeën, do’s and don’ts op ontvangen!

20 DEC - aankomst Bangkok - hostel Sawasdee vlakbij Khoan San Road
26 DEC - nachttrein naar Chiang Mai
02 JAN - naar Krabi / Phuket
07 JAN - over land naar Maleisië (Langkawi of Penang)
11 JAN - oversteken over land naar oostkust Kota Bharu en mogelijk Perhentian bezoeken
14 JAN - Taman Negara
18 JAN - Kuala Lumpur
21 JAN - Melaka
23 JAN - Kota Kinabalu, Maleisisch Borneo
29 JAN - Singapore
02 FEB - 's ochtends vroeg terug vliegen vanaf Singapore

Waar we de meeste vraagtekens nog over hebben is het volgende:

• goedkoop maar ook leuk overnachten Chiang Mai en waar is beste Olifantenfarm
  • Beste mogelijkheid over land naar Maleisië reizen
  • Grensovergang Thailand-Maleisië over land -> heeft iemand hier ervaring mee??
  • Taman Negara -> welke organisatie kunnen vertrouwen voor een tour?
  • Goedkope overnachting Kuala Lumpur of in welke buurt kunnen we het beste zitten
  • Is Maleisisch Borneo/Kota Kinabalu in 5 dagen te doen en kunnen we Brunei nog bezoeken?
  • Beste lokatie Singapore voor goedkope, veilige, leuke overnachting

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen met het verder inlezen van ons avontuur, we willen alleen Bangkok en Singapore al vastleggen, tevens de nachttrein van Bangkok naar Chiang Mai i.v.m. kerstdagen. De rest willen we eigenlijk op de bonnefooi doen.

Groetjes, 2 reisbuddies :wink:

Hoi Dolfein,

Goed vooruitzicht dat jullie naar Thailand reizen, alleen zonde dat jullie zo kort blijven. Thailand is groot genoeg om je meerdere weken goed te vermaken. Persoonlijk zou ik Borneo skippen en me richten op Thailand en het Maleisisch schiereiland.

Zes dagen Bangkok is wel erg veel, 3 volle dagen is zeker voldoende om de bekende bezienswaardigheden te zien (Grand Palace & Wat Phra Kaew, Wat Pho, Wat Arun, Chinatown, tochtje met longtailboot door de klongs van Bangkok, en vergeet zeker geen fietstocht door Bangkok te maken). Vanuit Bangkok zou je bijv eerst nog in Ayutthaya kunnen stoppen (oude hoofdstad, 1 dag voldoende) en vanuit hier doorreizen naar het noorden, evt via Sukhothai (andere oude hoofdstad).
Trein zou ik idd van tevoren vastleggen, kerstvakantie kan druk zijn wat openbaar vervoer betreft.

Chiang Dao Elephant Camp is een goed olifantenkamp, of je kan het Elephant Nature Park bezoeken, ook goed en bekend.

Air Asia vliegt nonstop van Chiang Mai naar Phuket, hoe eerder je boekt, hoe lager over het algemeen de prijs. Houd ook hier weer rekening met meer drukte in de kerstvakantie.

Vanuit Phuket zou je dan evt naar Surat Thani kunnen reizen en daar de trein nemen naar Butterworth in Maleisie (grensovergang Sungai Golok). Wellicht dat er ook (join in) minivans/bussen rijden vanaf Phuket, maar hier heb ik zelf geen ervaring mee.

Perhentians zijn prachtige eilanden, maar volgens mij is januari niet echt een heel geweldige tijd voor de Perhantians…

Melakka leuk, maar zou dit als dagtripje vanuit KL doen en niet verblijven.

Bij welke organisatie je Taman Negara het beste kunt boeken, kan ik je niet zeggen…ik heb dat destijds via mijn werkgever in Nederland gedaan en ken geen goede lokale agenten.

Mochten jullie besluiten om toch langer in Thailand te blijven, pak dan ook zeker Kanchanaburi en omgeving mee, ook de moeite waard.

Hallo dolfijn, ik heb ook je reis programma even bekeken, en inderdaad 6 dagen Bangkok is best lang. Als dit jou/jullie eerste reis naar Thailand is zou je ook na 3 dagen kunnen denken dat je echt wel weer weg wilt . Niet omdat het niet leuk is, ik vindt het nog steeds geweldig daar maar het is ook wel " veel"de warmte ,drukte enz. Verder zou ik de keuze maken om meer tijd in Thailand door te brengen , zoweel te zien en doen. Afgelopen Mei ben ik naar Kuala Lumpur en Langkawi geweest , best leuk maar niet echt bijzonder. De Thaise eilanden zijn toch echt veel mooier, en ook het eten en b.v uitgaan is niet te vergelijken. Maar dit is mijn persoonlijke mening , maar als dit zoals ik dacht je eerste reis is zou ik in thailand blijven of als je een uitstap wil maken naar een omliggend land eerder voor Cambodja kiezen.

6 dagen Bangkok kan overweldigend zijn als je niet van de grote stad houd.
Persoonlijk neem ik er altijd een week. Ik ben gek op die stad :smiley:

6 dagen Chiang-Mai lijkt mij te lang, ik had het er na 4 dagen wel gezien…
Misschien een dag of 2 rust inlassen op de jungle rafts in Kanchanaburi?
-beste olifantenfarm … (naam is me even ontschoten), in ieder geval niet die Maesa, daar zie je nog mahouts met een haak.

3 dagen Kuala Lumpur vond ik afgelopen juni ook wel genoeg.
Ik zat toen in de gouden driehoek (golden triangle), dit is wel aan te raden als je de stad wil bezichtigen.
-Mocht je naar de Petronas towers willen, houd er dan rekening mee dat je
voor 7:00 uur in de rij staat anders zijn de kaarten echt op!

Ik ook :smiley:
Maar kan me nog goed herinneren dat ik er voor het eerst kwam…die warmte, die drukte, die uitlaatgassen en al die vreemde luchtjes…was toen blij dat ik er na een paar dagen weg kon… Maar het kan raar lopen…nu wil ik er absoluut niet meer weg. Ik hou van BKK !

Ik helemaal niet de eerste keer was voor mij ook overweldigend,warm,druk,vies (94/95) etc maar vond het wel meteen een super stad! Haha zou ook niet best zijn Dave als je het er nu niet leuk zou vindenlol2