Iemand ervaring met geen huwelijkstoestemming krijgen van de staat wegens vermoeden van schijnhuwelijk?
Via Wereldwijzer app
Iemand ervaring met geen huwelijkstoestemming krijgen van de staat wegens vermoeden van schijnhuwelijk?
Via Wereldwijzer app
Hallo Anne, kom je uit Belgie? Hebben jullie de volledige procedure gevolgd bij de belgische ambassade in Turkije? Op grond van wat vermoedt men een schijnhuwelijk?
Hallo Birgül, ik kom uit BelgiĆ«. Mijn verloofde had eerst geĆÆnformeerd bij zijn gemeente welke papieren er nodig waren om te kunnen trouwen. Ik had erop gehamerd dat hij de juiste informatie moest krijgen omdat ik wist dat er in sommige delen van Turkije een attest āgeen huwelijksbeletselā nodig was. Ik moest alleen een uittreksel geboorteakte, attest dat ik ongehuwd ben en kopie van identiteitskaart. Ander attest was niet nodig voor zijn gemeente. Voor hem alleen een uittreksel geboorteakte. Alle papieren hebben we in Turkije laten vertalen en nodige apostilles in orde gebracht door notaris. De dag dat wij met de papieren naar zijn gemeentehuis zijn geweest, hoorden we dat ik toch een attest āgeen huwelijksbelemmeringā moest voorleggen. Ik heb dezelfde dag nog naar de Belgische ambassade in Ankara gebeld die mij vroegen om een mail te sturen naar hen. Heb daarop een antwoord gekregen dat we naar de ambassade moesten komen voor een ondervraging. Dit hebben we gedaan in maart. Ons dossier is daarna op 14/3/14 doorgestuurd naar de procureur des konings in BelgiĆ«. Van zodra de ambassade antwoord zou krijgen, zou ik verwittigd worden. De laatste keer dat ik in Turkije was, eind april, kreeg ik telefoon van de Belgische politie dat ik dringend op verhoor moest komen. De dag dat ik terug in BelgiĆ« was, moest ik al bij hen op verhoor. Meer als 2 uren en na een nacht reizen. Niet geslapen. Het was verschrikkelijk al die vragen. Voelde mij een crimineel. Half mei kreeg ik een aangetekende brief van het openbaar ministerie dat er verzet was tegen de uitreiking van het attest. Uit onderzoek is gebleken dat in hoofde van minstens ƩƩn van ons geen intentie hebben om een duurzame relatie aan te gaan maar het alleen gaat om verblijfspapieren te krijgen. Op wat ze zich baseren: 1. mijn verloofde heeft geen verblijfsrecht in BelgiĆ« maar hij zou die bekomen door met mij te trouwen. Hij moet wel met mij trouwen om naar BelgiĆ« te kunnen komen, heeft zijn legerdienst niet gedaan en kan daarom geen visum verkrijgen. 2. Snelle gang van zaken. We kennen elkaar iets langer dan een jaar. Ben in het afgelopen jaar 7 keren naar Turkije geweest voor korte periodes en dit vinden ze niet genoeg om elkaar te kennen. Precies of ik 3 maanden aan ƩƩn stuk vakantie kan vragen bij mijn werknemer. Nochtans heb ik op het verhoor bij de politie duidelijk gezegd dat wij iedere dag contact hebben met elkaar via webcam.
3. Tegenstrijdige verklaringen. Ik heb niet kunnen vertellen waar hij zijn middelbare studies heeft afgelegd.
4. Leeftijdsverschil. Heel ongebruikelijk. Ik ben inderdaad ouder dan hem maar is het dan gebruikelijker dat een oudere man met een jonge vrouw huwt.
Hoe dikwijls gebeurt dit niet? De mensen vinden dat dan fantastisch voor die man. 5. Familie. Ze struikelen over dat mijn zoon mijn verloofde nog niet heeft ontmoet. Hoe kan hij die ontmoeten als hij niet naar BelgiĆ« kan komen!!! Heb wel verklaard tijdens mijn verhoor dat mijn zoon WEL contact heeft met hem via chat of webcam. Grrrr. 6. Fotoās. Ik heb geen fotoās of andere bewijzen gebracht. Ik heb die WEL binnengebracht in de week na mijn verhoor bij de politie. Fotoās, vliegtickets, hotelā¦
Ben vorige week naar een advocaat getrokken voor advies. Daar kreeg ik ook al een koude douche. Die zei mij vlakaf in mijn gezicht dat mijn verloofde slechte bedoelingen had en alleen interesse heeft in mij voor papieren. Ze gelooft zijn verhalen niet en heeft mij aangeraden om een half jaar te wachten en terug vanaf nul te beginnen. Dan begin je wel aan je relatie te twijfelen. Ik kan niet geloven dat hij het slecht meent met mij. Ben opgenomen in zijn familie als een dochter, zus, schoonzus. Ik leef met hen als ik daar ben. Wij hebben ons verlovingsfeest gehad voor heel zijn familieā¦
VoilĆ , dit is mijn verhaal. Probeer positief te blijven en de moed niet te laten zakken. ![]()
Via Wereldwijzer app
Jeetje wat een verhaal. Ik heb hier geen ervaring mee maar ik wil je heel veel sterkte toewensen. Ik vroeg me alleen af is jullie leeftijdsverschil dan zo groot? En hoe reageert je askim op dit gebeuren? Heel veel sterkte!
Via Wereldwijzer app
Hallo Summie, dank je voor je steun. Wij schillen 16 jaar. Is dit veel of te veel? Weet het niet. Op liefde staat geen leeftijd, of wel? Hoe mijn askim reageert, eerst veel ongeloof. Hij begrijpt niet dat andere mensen (die ons niet kennen) zo maar kunnen beslissen over onze liefde en toekomstig leven. Hij blijft positief en zegt steeds dat er een tijd zal komen dat we bij elkaar zullen zijn. Is het niet in Belgiƫ, wordt het Turkije (ondanks dat ik officieel ginder ook niet met hem mag huwen van de Belgische staat) Hij sprak al van voor de imam te trouwen maar ja, dat brengt ons niet echt vooruit. Of desgevallend in een land huwen waar hij wel naartoe kan. Zonder dat ik het hem had gezegd, wist hij dat de Belgische staat denkt dat het een schijnhuwelijk is. Hij heeft mij gezegd dat hij mij niet zal laten vallen voor een stukje papier. In zijn ogen en in die van zijn familie zijn wij al man en vrouw. Het zou een schande in zijn familie zijn dat hij (of ik) een einde aan de relatie zouden maken.
Ik blijf zoeken naar een oplossing, sommige dagen ben ik sterk en positief maar andere dagenā¦![]()
Via Wereldwijzer app
Hallo Anne, ik weet jammer genoeg niet hoe je dit verder kan aanpakken. Ik heb het attest 2 jaar geleden wel gekregen. Zelfs gelijk dezelfde dag meegekregen, moest niet eens naar de Procureur des Konings omdat ze onze situatie duidelijk vonden. Ik kende mijn man toen 5 jaar en had een heel archief met vliegtuigtickets, emails, brieven en telefoonrekeningen. We verschillen ook maar 2 jaar. Ik vond het raar dat het zo vlot ging want een jaar eerder werd een toeristenvisum wel geweigerd. natuurlijk was ik wel blij maar ik vraag me soms af wie of wat de beslissingen neemt. Ik zou als ik jou was wel een serieuze advocaat nemen die Turks spreekt en dan een bezwaarschrift indienen. Veel succes en sterkte in ieder geval!
Hallo Anne,
Wat ontzettend vervelend voor jullie! Ik kan je helaas niet helpen, want kom uit nl waar mijn partner met 11 jaar leeftijdsverschil wel kon komen, maar heb destijds veel aan deze site gehad, misschien dat het jou ook kan helpen!!
Succes en vooral niet opgeven er zijn vele wegen die naar Rome leiden en dus ook naar Belgiƫ ![]()
Hoi Anne,
Wat een vervelende situatie.
Jammer genoeg kan ik je ook niet helpen maar ik hoop dat jullie snel een oplossing vinden!
Ik denk dat een advocaat hier inderdaad in zou moeten kunnen helpen, en niet veroordelen!
Succes!
Hallo Birgül, nu nog een bezwaarschrift indienen is te laat.
We hebben beslist dat we nog een paar maanden gaan wachten, hij heeft nu werk, intussen kan ik een dossier samenstellen met alle nodige bewijzen (zijn familie wil ook desgevallend brieven schrijven) en daarmee terug naar de ambassade gaan. Hopelijk lukt het dan wel. Askim gaat ook zien of hij toch geen paspoort kan krijgen om even naar hier te komen. Ondanks dat hij zijn legerplicht niet vervuld heeft. Hij heeft wel een boete betaald maar heb ergens gelezen dat ik toch een visum kan aanvragen voor hem. Bedankt voor de steun! ![]()
Via Wereldwijzer app
Hallo Mutlu
Bedankt voor de tip. Zal zeker eens op die site neuzen.
Opgeven, neen maar soms begin ik wel paranoia te worden met alles wat die advocate zei. Wat als hij toch slechte bedoelingen heeft met mij� Pfff. Moeilijk, moeilijk.
Via Wereldwijzer app
Hallo miloutjuhh
Al kan je mij niet helpen, bedankt voor de steun! Een advocaat ga ik voorlopig niet nemen, kost veel geld. We gaan binnen een paar maanden terug van nul beginnen.
Via Wereldwijzer app
Dag Anne, een advocaat is zeker duur en je moet het inderdaad binnen de 30 dagen indienen als je bezwaar wilt aantekenen. Ik raad je aan om zeker zo veel mogelijk bewijsstukken te verzamelen van jullie relatie. Ook moeten jullie zorgen dat jullie bepaalde dingen over elkaar zeker weten. Vragen die ik me nog herinner: wat hebben jullie gestudeerd en aan welke school, hoe heten de broers en zussen, waar hebben jullie elkaar voor het eerst ontmoet, wie was erbij toen jullie elkaar ontmoet hebben en een vraag die ik me ook nog herinner is waarom willen jullie trouwen. Ik las ook dat je zegt dat je zijn familie ontmoet hebt. Heb je daar geen fotoās van? Steek deze dan zeker bij je bewijsstukken. En het leger is normaal geen probleem. Mijn man had het toen niet gedaan en nu nog steeds niet en woont nu al bijna 2 jaar in BelgiĆ«. Meer nog doordat hij hier nu woont heeft hij 15 jaar extra uitstel gekregen. Als je nog vragen hebt, je mag me altijd een privĆ©bericht sturen. Veel succes!!
Twaalf jaar geleden hebben wij ook zoān verhoor gehad op de ambassade in Ankara, elk gescheiden in een andere kamer. Bereid je voor op vragen zoals :
Wat voor hobbies, werk en opleiding van je partner, de namen , leeftijden en werkzaamheden van de broers en zussen en evt schoonvader.
In ons geval : waarom zoān leeftijdsverschil, snel hertrouwen na scheiding, of partner weet van vorige huwelijk(en) of er een bruidschat gegeven is of door familie betaald is ( negatief bewijs van de liefde, vrijwilligheid, omkoping).
Dus bv. aan de vrouw de vraag hoe heet je broer (bv. Mehmet) leeftijd (bv 34) zijn werk (bv timmerman), aan de man of as. echtgenoot in de andere kamer dezelfde vragen en later worden de antwoorden vergeleken op gelijkluidendheid. Is bewijs dat je elkaar kent.
Dus leer en oefen met je partner zulke vragen en je gemotiveerdheid waarom (bv leeftijdsverschil geen probleem is, waarom, dus dat je ouders ook zoān leeftijdsverschil hadden en dat dat goed ging).
Veel succes nog, de moed niet laten zakken, vertrouw op je gevoel!!!
Via Wereldwijzer app
Gelukkig zijn we "goed"door de test gekomen, wisten we alles goed van elkaar en zijn nu dus al 12 jaar gelukkig getrouwd
Dank jullie allemaal om een hart onder de riem de steken. We gaan ervoor. De ene dag al wat gemakkelijker dan de andere maar is normaal zeker. Ik ga jullie advies zeker volgen.
Via Wereldwijzer app