Dit vond ik gisteren in de krant en ik vond het interessant naar de toekomst toe zodat niet nog meer mensen hetzelfde meemaken.
(Hans, als je vind dat dit onder vakantieliefdes moet, mag je het gerust verplaatsen)
Turkse bruid mag niet naar België
Huwelijk vergeten vermelden op visumaanvraag
Jean Van der Heyden (48) trouwde op de Vlaamse feestdag in Turkije met de Turkse Keles Sulbiye (30). Hij mocht zijn bruid daarna niet meebrengen naar België. De reden: op de visumaanvraag was het huwelijk niet vermeld.
Het leek Jean uit Hoboken allemaal in orde, daar in het Turkse Yalova. Hij had zich op voorhand goed geïnformeerd bij de Belgische en Turkse autoriteiten. Hij zou met zijn vriendin trouwen, zou ook staven dat ze in België op zijn kosten zou leven, en hij regelde een bankwaarborg van 12.500 euro. Die moest garanderen dat de Turkse vrouw hier niet op kosten van het OCMW of een andere instantie zou gaan leven.
Maar de zaak liep zes dagen na het huwelijk grondig mis, al wisten de pasgehuwden dat op dat moment nog niet.
Grotere borg
Toen het paar zich half juli aanbood bij het Belgische consulaat in Ankara, kreeg Van der Heyden geen toegang tot het gebouw. Alleen de Turkse vrouw werd binnengelaten, zij moest de nodige formaliteiten in orde brengen. Keles kreeg te horen dat de bankwaarborg van 12.500 euro moest worden uitgebreid met een storting van 5.000 euro op een Turkse rekening. Dat deed Van der Heyden.
Op 4 augustus, vier dagen voor de geplande vlucht naar België, zochten bruid en bruidegom opnieuw contact met het consulaat in Ankara. Het visum voor Keles was nog altijd niet afgeleverd. Aan de andere kant van de lijn werd weinig hoop gegeven om de papieren in vier dagen tijd klaar te krijgen. Wat de man deed beslissen het ticket van zijn vrouw te annuleren. Hij verwittigde het thuisfront dat van een feestelijke ontvangst geen sprake zou zijn.
Gewapend met zijn huwelijksdocumenten liet de man onmiddellijk na thuiskomst in België wel zijn huwelijk registreren bij de bevolkingsdienst in het Antwerpse district Hoboken.
Onheilsbericht
Half augustus kwam dan de onheilstijding. Op een website van de Belgische overheid ontdekte Van der Heyden dat het visum van zijn echtgenote geweigerd was eind juli.
Tevergeefs probeerde de Hobokenaar nog informatie te krijgen, het consulaat in Ankara deelde de echtgenote intussen mee dat ze zich eind september opnieuw mag melden, met een nieuwe aanvraag, omdat de andere documenten vervallen zijn.
,Dagelijks heb ik contact met mijn echtgenote. We bellen, we mailen, maar ze is niet hier, en ik weet niet eens hoe het nu verder moet. Iedereen zegt dat dit niet kan, maar het is wel de realiteit. Mijn bruid mag niet naar België.‘’
Buitenlandse Zaken noemt het een zaak van Binnenlandse Zaken, waar de Dienst Vreemdelingenzaken over het visum gaat. Twee dagen na hun eerste bezoek aan het Belgische consulaat in Ankara kreeg Vreemdelingenzaken vanuit de Belgische ambassade een verzoek tot visum voor Keles Sulbiye. Op het document van de aanvraag staat echter dat de Turkse een ongehuwde vrouw is, die als ‘vriendinnetje’ naar België wil komen. Van een huwelijk is geen sprake.
Vreemdelingenzaken weigerde het toeristenvisum, voor een periode van drie maanden, omdat de vrouw niet kon garanderen dat ze zou terugkeren naar Turkije. Dat is ook de bedoeling van Keles als gehuwde vrouw, maar in de Belgische administratie staat ze geregistreerd als een ongehuwde die een tijdelijk toeristenvisum vraagt, en van wie gevreesd kan worden dat ze definitief wil blijven.
Hoe het komt dat Keles als ongehuwde vrouw passeerde op het consulaat, is Jean Van der Heyden onduidelijk. Volgens Vreemdelingenzaken kan de man alsnog zijn dossier oplossen door op basis van de door de Turkse overheid gelegaliseerde huwelijksakte een visum voor lang verblijf te vragen.