In oktober ga ik samen met mijn vriend naar Bali en de Sunda eilanden. Nu willen wij eerst van Bali naar Flores vliegen en dan via land en water weer naar Bali. Aangezien mijn vriend nogal snel last heeft van wagenziekte vraag ik jullie advies. Ik begrijp dat het openbaar vervoer daarom niet een goed keuze voor ons zal zijn, klopt dit? Ik heb gelezen dat je beter een taxi met evt gids kunt nemen. Iemand ervaring en wat is de gemiddelde prijs hiervan? We willen in ong. 6 dagen van Maumere naar het L.B in Flores.
Als je langer de tijd hebt, zou ik meer dan 6 dagen in Flores blijven. Je hebt dan minder lange reisdagen, en je kan meer interessante plekken bezoeken. Er zijn zoveel mooie vulkanen en dorpen! Bovendien kun je prachtig snorkelen en duiken.
Ik heb zelf met het OV door Flores gereisd, dus ik kan je geen auto en chauffeur aanbevelen. Geen idee ook wat de actuele prijzen zijn, de chauffeur moet immers het hele eind ook weer terug rijden… Ik durf niet te zeggen of je in een auto minder wagenziek wordt als in een bus, de bussen rijden vaak net iets langzamer en stabieler wat wel fijn is. Nadeel van een bus is echter dat deze niet stopt wanneer jij dat wilt, en dat mensen om je heen soms wagenziek worden en gaan kotsen.
Maareh: je verwacht geen problemen met reisziekte als je 3 dagen op een boot zit?
Volgens mij ga je maar een keer per dag van de boot af, een keer om Rinca te bezoeken en een keer (de dag erna) voor het bezoek van een klein eiland voor de kust van Sumbawa (Moyo geloof ik). De boot stopt weliswaar vaker, maar dat is om te snorkelen.
Wij hebben Flores wel per auto met chauffeur gezien en dat is ons goed bevallen. Dan zie je veel onderweg en lijkt me wel prettig met wagenziekte, omdat je er om de zoveel tijd even uit gaat, wat rondloopt en bekijkt. En in de lokale bussen zitten heel veel mensen te kotsen, lijkt wel of ze niet gewend zijn om in autos/bussen te rijden.
Okay, het lijkt in eerste instantie duurder, maar je kunt het zo zien dat elke ‘verplaats’ dag gelijk een excursie dag is. Want de bezienswaardigheden zie je al heel veel onderweg. Waar het interessant is, zoals Bajawa, blijft je dan langer.
Als je het van te voren boekt, kun je Flores in 7 tot 9 dagen (in of excl Riung) doorsteken, zonder Komodo eilanden dan.
Anders ben je een dag kwijt om je te verplaatsen en boek je de volgende dag een excursie om de omgeving te zien. Kost dus meer tijd. t Is maar waar je voor kiest!
wij zijn net terug van een 7 daagse doorsteek( per auto) door Flores incl Riung met daarna nog 3 dagen snorkelen en duiken in Labuan Bajo en Komodo en het is uitstekend bevallen. De chauffeur rijdt erg rustig en niemand wordt wagenziek. Vraag naar Gusti bij http://golohilltop.com/
De bussen zitten propvol en zou ik niet nemen.
We hebben daarna de Perama boot naar Flores genomen, niemand ziek.
OP Lombok lokaal een chauffeur geregeld die dus wel veel te snel reed en niet langzamer wou.
Van andere reizigers op Flores hoorde ik ook alleen positieve geluiden over de rijstel van hun privechauffeur.
Veel plezier!!
Hoi Marije,
Waarom vliegen jullie niet van Labuan Bajo (Flores) naar Lombok? Dan kost je verplaatsen maar 1 dag. Met die boot ga je ook niet echt veel zien,omdat je er maar heel weinig uitgaat en het kost je 3 dagen. Vliegen is helemaal niet zo duur.
Als je daarna eerst Lombok bekijkt en dan bijvoorbeeld op de Gili’s eindigt, dan kun je vandaar uit weer met de boot naar Bali. Dit is een snelboot, ben je er in een paar uur. Heb je wel tijd, maar geen geld, dan kun je ook vanaf het vaste land een ferry pakken.
Dat ben ik niet met je eens. De boot stopt inderdaad niet heel erg vaag, maar het is prachtig en heerlijk relaxed om het landschap langs je heen te laten glijden terwijl je zelf heerlijk op het dek in het zonnetje zit.
Bovendien: de boot brengt je ook naar de varanen, en als je daar zelf naar toe gaat vanuit Labuan Bajo dan kost het je een dag. Dus zoveel winst maak je niet als je gaat vliegen.
Ik ben het er ook niet mee eens. Zonde om zoveel in een vliegtuig te zitten. Ik heb ruime ervaring met reizen in andere landen, en vliegen is in 1 woord zonde. Je moet eerst naar de airport, dan lang wachten meestal, vliegen en vervolgens wachten op je spullen en naar de plek van bestemming. En wat heb je dan gezien en hoeveel tijd ben je kwijt? Zonde. Maar goed, de boot dat gaat wel lukken. Het lijkt mij niet nodig deze te boeken in oktober. Is de prijs hetzelfde op het internet als dat je het ter plaatse boekt??
Verder nog een hele andere vraag. Is een slaapzak nodig of volstaat een lakenzak?
Dit waren mijn laatste vragen. Ik heb er zin in. Het gaat allemaal goedkomen!
De meeste mensen zullen zeggen dat een lakenzak voldoende is, en dat als het koud is dat er dekens zullen zijn. Ik heb echter momenten gehad (Moni, Sumatra, oost Java) dat ik blij was dat ik een lichte slaapzak bij me had!
Wij hebben dit jaar in juli een tocht op flores gemaakt van maumere naar labuanbajo over land met harry hago als gids en berno als super chauffeur. Zie www.travelflores.com echt een aanrader, met chauffeur en gids zie je heel veel kom je op de mooiste plekken en kun jezelf je programma vast leggen. Na labuanbajo hebben wij nog met een boot ook geregeld door harry hago rinca en komodo bezocht, echt geweldig!
In hoeveel tijd hebben jullie dat gedaan ? We gaan dit jaar ook naar Flores, maar we landen in Maumere en zouden wel graag de komodo’s bezoeken, dus we moeten naar labuanbojo. En is die chauffeur de ganse reis dezelfde geweest, of moesten jullie na enkele dagen een andere chauffeur gaan zoeken ?
Dag 1: Maumere (Je kunt hier ook langer blijven aan het strand)
Dag 2: Maumere - Moni
Dag 3: Moni - Riung, Kelimutu vulkaan
Dag 4: Riung, boottrip
Dag 5: Riung - Bajawa, Soa warmwaterbronnen
Dag 6: Bajawa, dagtrip met lokale gids
Dag 7: Bajawa - Ruteng
Dag 8: Ruteng - Labuhan Bajo, wandeling met lokale gids
Dag 9: Labuhan Bajo (afhankelijk hoeveel tijd je hebt en wat jouw reisstijl is, kun je deze dag al op de boot naar Komodo stappen)
En voor de Komodo:
Dag 1: Labuhan Bajo - Rinca - Komodo, boottocht
Dag 2: Komodo - Labuhan Bajo, boottocht
Dag 3: Labuhan Bajo (rustdag of deze dag vertrekken)
Kom je in tijd nood, dan is het ook mogelijk Riung te schrappen en van Moni - Kelimutu vulkaan, door te gaan naar Bajawa.
Dit schema is dan wel van te voren geregeld. Als je alles ter plekke gaat regelen, of met OV gaat, zul je wellicht meer tijd nodig hebben.
Ik ben vanuit Moni in een keer doorgereisd naar Bajawa. Dat is ook met het OV best te doen, al is het een behoorlijk lange zit. Helaas had ik geen tijd voor de rijstterrassen van Ruteng, maar vanuit de bus zagen ze er heel indrukwekkend uit. Zeker een stop maken als het lukt!
Ik heb overigens geen trip geboekt naar Komodo vanuit Labuan Bajo, maar ik ben ik LB op de Peramaboot naar Lombok gestapt die stopte in Rinca. Dit jaar wil ik Komodo zelf bezoeken.
Wij m/v zijn enkele jaren geleden van Labuan naar Larentuka gebust en absoluut geen kotsende mensen gezien. daarna met de boot naar Lembata (absoluut aanrader) en van Maumere teruggevlogen naar Bali. Bij Labuan hebben we bootje genomen naar Kanawa eiland voor de kust, heerlijk snorkelen en relaxen. Kanawa is onbewoond behalve resto en wat gammele hutjes. vanaf Kanawa bootje naar Rinca en Komodo voor 2 dagen. Alles in Labuan geregeld met plaatselijk kantoortje,
Best te doen allemaal, alleen in Labuan Bajo was het lastig overnachting te regelen.