Van Bali naar Flores en Komodo

hallo,

wij gaan 20 oktober voor 24 dagen naar bali,en willen ook een paar dagen naar flores en komodo.
is er iemand die dit ook heeft gedaan,en ons misschien een paar tips kan geven,bv over het vliegen er naar toe.

mvg fam benders.:NETHERLAN

wij hebben een bootje genomen om er te komen. Ook erg leuk mits u de tijd heeft. Je stopt dan een aantal keer onderweg bij onbewoonde eilandjes om te snorkelen enzo. En het is ongeveer de allermooiste plek in de wereld om te snorkelen. op zo’n tripje maak je dan ook een stop op Komodo

Wij hadden mensen aan boort die alleen de heenweg deden met de boot (je kunt ook weer terug). De boot is wel erg basic en je doet er 3 dagen over maar is wel een van de leukste dingen die ik ooit gedaan heb.

Wij gingen door naar Timor en Australie maat anderen wilde van flores weer terug vliegen. Dat viel nogal tegen. Ik kan u aanraden dit van te voren te reserveren en niet in dezelfde week dat u wilt terug vliegen. Er gaan vaak maar 2 vluchten per week. dus u moet de data in de gaten houden en dus het beste vooruit boeken.

Flores is mooi maar qua openbaarvervoer ook 1 van de pittigste plekken in de wereld om te bereizen. Veel slingerende weggetjes waar ik veel last van had. Heb er ook spijt van dat we niet een auto met chauffeur hebben geregeld. Wanneer je dit met 4 mensen doet is het niet heel veel duurder dan die minibusjes. En met Chauffeur kan je stoppen waar je wilt.

Wanneer je onderhandelt moet je ook goed uitspreken wie de overnachtingen en het eten betaald voor de chauffeur. hij zelf of jij. Het is vrij gebruikelijk dat jij dat ook betaald. dus hou daar rekening mee met het onderhandelen.

vanaf Flores is het vrij eenvoudig om boot tripjes te regelen naar Komodo. Ook hier weer. verwacht niet de luxe en veiligheids normen van thuis of zelfs Java of Bali.
Flores is een andere wereld. Bij Bajawa in de buurt kunt u nog traditionele dorpjes vinden. U kunt natuurlijk heen vliegen op Labuan Bajo en terug naar Bali vliegen vanaf Ende

oja, toen wij er waren hadden ze nog geen pinautomaten op het eiland en ook internet was zeldzaam en loei duur. Ik weet niet of het nog zo is maar neem in iedergeval voldoende geld mee die kant op of ruim tijd in om te wisselen bij een bank.

Hallo,

Bedankt voor u reactie op onze vraag!!!
We gaan daar dankbaar gebruik van maken.
Vooral na het lezen van u mooie site!!

mvg fam benders.

Er kan inmiddels op verschillende plekken op Flores gepind worden, vorig jaar iig in Maumere, Ende en Labuan Bajo. Internet is er inmiddels ook op veel plaatsen, maar vaak werkt het niet en als het werkt is het duur. Ik zou er dus niet op rekenen :wink:

Zelf ben ik van Bali naar Maumere gevlogen, met de bus naar Labuan Bajo getrokken en daarvandaan met de boot terug richting Bali. Maar er zijn verschillende maatschappijen die van Bali naar Labuan Bajo, Maumere, Ende, Ruteng enz vliegen, dus vliegen is niet echt een probleem. Wel zijn er maar een paar vliegtuigen per week, die soms vol zitten en soms gecanceld worden. Plan dus niet al te strak!

Goede reis, Flores is prachtig!

prachtige site heb je daar en oooooooooooooh zoveel prachtige reizen die je maakte :wink:

[QUOTE=
Goede reis, Flores is prachtig![/QUOTE]

Jenny die foto’s zijn adembenemend, echt prachtig werk !

Bedankt :slight_smile:

Beste Bolletjeom,

Ik heb een tweetal vragen waarmee je mij kan helpen…

Hoe zijn de sanitaire voorzieningen aan boord van de boot van bali naar flores?

Ook ben ik erg benieuwd of er tijdens jou reis veel mensen zeeziek zijn geworden?

alvast vriendelijk bedankt,

Omdat Bolletje niet echt actief is hier:

De boot heeft een redelijk sanitair. Er zijn westerse toiletten, en je hoeft niet te klooien met emmetjes. Er is een douche, maar aangezien je je moet douchen met zout water (uit de zee, wat overigens wel gefilterd werd) namen de meeste mensen (inclusief ikzelf) niet echt de moeite om te douchen. Als je meerdere keren per dag in de zee zwemt ben je echt wel schoon!

Tijdens mijn reis zijn er 1-2 mensen een beetje ziek geworden, ik was er in ieder geval eentje van :wink: De golven waren toen echt hoog, blijkbaar hoger dan gemiddeld. Ik zat in eerste instantie op het bovendek, zo’n 3 meter boven de zee, maar toen ik daar nat werd van de golven ben ik toch maar naar binnen gegaan. Pilletjes tegen zeeziekte kunnen dus handig zijn om mee te nemen.

Flores in Labanuan Bajo: Hotel Golo Hilltop (www.golohilltop.nl of com?), gerund door 2 NL vrouwen is een leuke binnenkomer. Je vliegt er trouwens in 2 uur naar toe va Bali. Wij hebben daar een heerlijke boottocht (slapen op het dek) gemaakt met het lekkerste eten van de hele vakantie en een reis va LB naar Maumere met een auto met driver (ong 300 dollar excl. overnachtingen, maar die waren niet erg duur.) Die tocht was 4 dagen. Het is wel heel lekker luxe om zo rondgereden te worden en net niet ‘te’ , als je het met openbaar vervoer wilt doen, kan dat ook, maar dan is het wel een gedoe om bij de bezienswaardigheden van Flores te komen. Zelf rijden vind ik daar niet aan te bevelen omdat de weg heel smal is. Jullie kunnen het wrs wat goedkoper regelen als je vanuit Bali naar onze driver (ik vond het een aardige en heel betrouwbare jongen) belt: 08 12 36 04 60 12, hij heet Augustinus Mani. Hij kan ook een boottochtje verzorgen via zijn oom. In Maumere zijn we nog een paar daagjes in een leuk hotelletje (bungalowtjes) geweest aan de kust: hotel Gading (kent Augustino). Ik kan het jullie zeer aanbevelen.

Ik ben net terug.
Vanaf Senggigi Lombokheb ik een 5 daagse boottour met Peramatour gedaan langs div. eilanden zoals: Moyo, Rinca, Flores, Komodo etc. Primitief maar zooooo gaaf! Het was toch wel een hoogtepunt van m’n reis (zie filmpje op http://www.peramatour.com/HKC0102en.php

Ik heb de 5daagse tour gedaan maar je kan de tour ook in 2en delen. Het eerste deel vond ik zelf het leukste. Dan kom je ook op Komodo en je eindpunt is dan Flores (bij mij was dat gewoon weer Lombok dus) 5 a 7 dagen (zie schema op hun site) kan je dan eventueel weer de boot pakken voor de weg terug.

Onderweg bezoek je dus de eilandjes. Voornamelijk om te snorkelen en op Komodo en Rinca maak je een lange wandeling en zie je de varanen. Op Moyo is het gaaf om vanaf een touw de waterval in te springen.

Je kan kiezen uit een hut of op dek slapen. Hou er wel rekening mee dat als je op dek slaapt dat welliswaar goedkoper is maar dan ook geen omkleedruimte heb. De wc’s en douches (3) zijn bij elkaar maar prima te doen. De hutten zijn zeer klein maar daar ben je toch alleen maar om te slapen. Als je boekt vraag dan het liefst om een hut boven. Ik zat beneden boven de machinekamer en naast de keuken, niet echt geweldig maar ja, na dag 2 sliep ik toch gewoon. Verder heb ik in Sarong en zwemkleding geleefd.

De verzorging aan boord is goed. Ontbijt westers, en 2x Ind. warm eten per dag. Degene die een hut hebben krijgen per hut per dag: 1 grote fles water, 2 cola en 2 bier, rol koekjes en zak chips. Natuurlijk kan je het ook gewoon aan boord kopen.

Ik heb een goed filmpje van hoe het er aan boord uitziet maar helaas kan ik dat niet verzenden. Ik zal 'ns kijken hoe youtube werkt zodat ik het daarop kan plaatsen.

Super leuk om te horen !!

Zit al jaren te twijfelen om deze tocht te doen… Heb voor mezelf de knoop door gehakt. Ik ga hem doen!

Maatregelen tegen malaria zijn toch niet nodig?

Wat voor mensen gaan er eigenlijk mee met zo’n reis?

Ik heb inmiddels mijn eigen filmpje gedownload op youtube over hoe de boot er uitziet. [ame=“http://www.youtube.com/watch?v=Vr5sO6Xe4EE”]YouTube - hunting komodo by camera tour (Perama Indonesia)[/ame]
Het filmpje van Perama zelf geeft je een goed beeld hoe de tour is

Er gaan zeer diverse personen mee. Zowel de heen-als terugreis (die ik dus achter elkaar deed) hadden we een familie, en verder div. backpackers van div. leeftijden, een oma met kleinzoon, alle leeftijden door elkaar heen verder. Echt zo supergevarieerd en ook uit diverse landen wat zeer leuk is. Wij waren met 21 mensen aan boord (30 is het max) en dan nog bemanning.

Ik had geen malariapillen ingenomen omdat ik voor veel medicijnen allergisch ben. Aan boord heb je geen last van muggen, aan land op de eilanden wel en daar kan ook malaria voor komen. Echter, ik ben ondanks vele smeren met div. muggensprays, en vitamine B. helemaal lekgestoken maar geen malaria gehad.

Ik zal binnenkort nog een apart forumonderwerp openen over de tour misschien.

1 like

Echt super bedankt voor het plaatsen van dit filmpje! Geeft een goede indruk hoe de reis op de boot eruit ziet !

Dit weekend mijn vriendin maar eens overtuigen van de noodzaak van deze trip :slight_smile:

Wij wonen zelf enkele jaren op Bali en hebben een reis door Fores gemaakt. Alhoewel je in Flores nu op verschillende plaatsen kan pinnen, heeft het nog absoluut niet de luxe van Bali. Wij hebben eveneens gelogeerd bij Flores top hotel http://golohilltop.com/ De Nederlandse dames kunnen je verder helpen met het regelen van boottochten etc.

Flores is hoofdzakelijk Christelijk, kinderrijk en heel erg droog. Voor een uitgebreid verslag met foto’s zie Flores verjaren en vertrekken - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van zoe Beek - WaarBenJij.nu

Wij vonden het een zeer indrukwekkende reis.

http://www.balivilla.nl http://www.bali-beach-villa.com

En wat voegt dit toe in een topic over Flores?

Ben net terug van flores heb een schitterende tocht gemaakt met man en twee kinderen (11 en 16) wij hebben gebruik gemaakt van de diensten van harry hago, http://www.travelflores.com supervervaring

hallo mag ik vragen wat de kosten ongeveer zijn bij Harry.
hart gr Els

Kijk ik voor je na, kom er zsm op terug

Beste JAnny,

Heb je deze trip zelf geregeld of via een touroperator? Ik ben ook op zoek naar een (betaalbare) 4-daagse trip naar Flores/Rinca/Komodo. We willen vanuit Denpasar Bali naar Labuan Bajo vliegen, deze dag al sightsee-ent op west-Flores doorbrengen en de volgende dag voor 2 dagen op de boot stappen naar Komodo/Rinca om vervolgens op dag 4 weer naar Bali terug te vliegen.

Groetjes,
Nathalie