Tips en advies over vervoer op flores

Hoi,

Vandaag aangekomen in labuanbajo. In totaal heb ik 12 dagen de tijd om flores te verkennen.

  • Wat moet ik gezien hebben?
  • wat zijn de ervaringen met public transport op flores? Haalbaar of toch shuttlebus? Geen budget voor een privé auto, dat is geen alternatief.
  • tips voor leuke, goedkope en schone hotels?

Ben benieuwd naar de reacties!

Groetjes Hilde

Wat moet je zien?

Ik zou in ieder geval de tijd nemen voor de komodo varanen, de omgeving van Bajawa en Kelimutu. Zie IkReis - Rondreis Flores en Komodo: de hoogtepunten in 1-2 weken voor mijn reisverslag. Helaas had ik zelf geen tijd voor de omgeving van Ruteng, maar dat zag er mooi uit vanuit de bus!

Ik heb tussen Maumere en Moni een travel genomen (shared taxi), de rest heb ik per bus gedaan. Bussen zitten erg vol, de wegen slingeren, maar het is doen. Houd wel rekening met (erg) lange reistijden!

De infrastructuur voor toeristen op Flores was niet goed toen ik er was, dus soms moest ik vervoer charteren. Als je de taal spreekt kun je voor niet veel geld een bemo charteren, dat is goedkoper dan een taxi. Je kan ook per public bemo vaak een eind komen, maar dan zal je het laatste deel van de trip soms een ojek (motortaxi) moeten nemen. Hotels op Flores zijn vaak primitief, er is lang niet altijd warm water.

Neem genoeg cash mee, je kan niet overal pinnen!