Vervoer op Bali-Bukit

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum. Ik ga eind Juni naar Bali, verblijf in de buurt van Uluwatu (homestay THE GONG) en wil daar naar verschillende surfspots gaan.
Nu heb ik op het forum gelezen dat er op de Bukit weinig openbaar vervoer is.
Omdat ik niet in het bezit ben van een rijbewijs kan ik geen brommer huren.
Hebben jullie tips hoe ik mij makkelijk naar de surfspots op de Bukit kan verplaatsen?

Alvast bedankt,

Hallo Yun,

Afhankelijk van je leeftijd, min. 18 jaar, kan je in Denpassar een motorrijbewijs halen. Bijna iedere surfdude beweegt zich op de Bukit voort met een motor-scooter omdat sommige secret beaches niet met een auto bereikbaar zijn.

Controleer wel je reisverzekering of je een uitsluitsel hebt, zodat je het eventueel bij kan verzekeren.

Als je eventueel hulp hierbij nodig hebt , mail je maar.
Kijk ook anders even hier : http://homebalihome.com/nl/activiteiten/82-scooter-motor-tour
Warme groet,

Suus

Zeg er dan wel even bij dat het verkeer hier links is, levensgevaarlijk als je geen ervaring hebt met brommer of scooter. De brommers hier zijn heuse motoren. Er wordt zo luchtig over gedaan : even een rijbewijs halen cq kopen in Denpasar. Kom je (ongewild) in , of bij een ongeval betrokken, ben jij de pineut als buitenlander!! Vooral aan het eind van de maand willen “ze” graag hun salaris wat opwaarderen ( politie ook ). En daar kan zelfs onze Marcello niets aan veranderen.

Je kan bijna overal een bike huren, denk op de Bukit ook hoewel dit afgelegen ligt. Doe geen domme dingen, die je LEVENSLANG kunnen geven.
Er zijn medelanders die geen meter gereden hebben in hun leven, en kopen =
omkopen ,hier een rijbewijs, met alle gevolgen van dien!
Een gewaarschuwd mens …:chin:

Bedankt voor jullie reactie.

Ik rijd hier in Holland wel iedere dag op mijn scooter, dus wat dat betreft ben ik het wel gewend. Ik weet dat er links wordt gereden, maar dat het volgens mij ook op de Bukit niet zo druk is als bv. Kuta e.d.
Ik heb alleen toch een probleempje… op de dag dat ik terug ga naar Nederland word ik 18! Is het dan toch nog mogelijk om een rijbewijs aldaar te halen?
Het is voor mij een grote droom om daar te gaan surfen maar ik maak mij wel een beetje zorgen over het vervoer naar de spots.

Hoi Yun,

Helaas, je moet echt 18 zijn…

Warme groet,

Marcello

Huur je toch een fiets, zo groot zijn de afstanden naar de surf spots op de Bukit nou ook weer niet, en je bent lekker gezond bezig daar in het uiterste Zuiden van Bali.

Salam Manis

Oké…een brommer huren is voor mij dus geen optie.
Dan heb ik nog 2 mogelijkheden of bij mijn ouders achterop (zodat zij een brommer huren) of dat wij gaan fietsen.
Wat betreft het laatste, is fietsen qua zwaarte i.v.m. heuvels e.d. voor mijn ouders wel te doen? Niet dat zij zo oud zijn maar toch…ik heb geen idee als het erg stijl is.

Groetjes,

Yun

Yun je kan ook een ojek nemen , dan zit jij achterop bij een motor- taxi.
Wel even onderhandelen over de prijs, ze vragen vaak het dubbele aan buitenlanders
Maar daar kan onze Marcello wel iets over zeggen cq schrijven .
Hij woont op de Bukit en kan misschien iets regelen voor jou.

Salam Manis

Laat je niet op het verkeerde been zetten door de verkeerde informatie hierboven. In Indonesie kun / mag je een motorrijbewijs ( SIM C ) aanvragen zodra je 17 jaar oud bent.

Als je dus langere tijd op Bali verblijft, kan het de moeite lonen om even een toeristen-rijbewijs in Denpasar (om precies te zijn bij het Kantor Poltabes, Kerobokan) te halen. In het slechtste geval een paar vragen beantwoorden en een rondje op je scooter rijden, betalen en voila, een echt rijbewijs. In het makkelijkste geval alleen een formulier invullen en betalen.

Meer informatie over de verschillende rijbewijzen in Indonesie, de minimale leeftijden die ervoor vereist zijn, de aanvraag-procedure, etc., etc., is onder meer te lezen op :

1 like

Dank mp2036!

Heb destijds dus verkeerde voorlichting gekregen, net telefonisch gecontroleerd en het klopt helemaal, 17 jaar!

Dank voor de correctie!

Groet,

Marcello

P.S.
Paulana, fietsen is hier niet te doen voor ongeoefende fietsers, en zeker niet met een surfplank bij je, haha

Wow, ben echt blij met deze informatie:zon02:

Dankje wel!!!

Misschien lees is er overheen, maar hoelang is het rijbewijs geldig? En moet je als tourist ook een ‘tes tulis’ doen (zo ja, in welke taal)?

Het toeristen-rijbewijs is 30 dagen geldig en kan steeds verlengd worden.
De verplichte theorie “test” is in het Engels opgesteld.

ik heb op Bali gewoon gefietst hoor. Ja, het is even aanpoten dat wel. maarre…haha…ik heb natuurlijk niet met een surfplank achterop gefietst…

Voor het legaal berijden van een brommer, scooter of motor op Bali heb je een motorrijbewijs nodig. De gemotoriseerde tweewielers zijn groter dan 50cc, meestal 100 - 200cc. Een NL rijbewijs A inclusief een int’l rijbewijs van de ANWB is toegestaan.
Het dragen van een helm is verplicht.
De meeste (alle?) reisverzekeringen dekken geen enkele schade bij een ongeval waarbij de verzekerde een motorvoertuig bestuurd(e). Als je geen risico wil lopen, moet je een extra verzekering afsluiten.

Bali stikt van de motor(scooter)tjes. Alles wordt erop vervoerd. Het is de snelste manier om ergens te komen.
Mijns inziens is het ook de beste/mooiste manier om het echte Bali te leren kennen.
Pas op voor gaten in de weg.

Het verkeer op Bali lijkt op het eerste gezicht levensgevaarlijk chaotisch.
Mijn ervaring ten aanzien van de verkeerspraktijk:
De officiele verkeersregels gelden alleen als er politie in de buurt is.
Het verkeer voor je heeft voorrang, het verkeer achter je geeft voorrang.
Alleen voor stoplichten wordt gestopt/gewacht.
De wegbelijning is er enkel en alleen ter decoratie.
De weghelft waarop je rijdt is niet “jouw” weghelft! De breedte van de weg en de breedte van de weggebruikers op dat moment bepaald het aantal denkbeeldige rijstroken en dus of er ingehaald kan worden of niet.
Er is geen maximum snelheid. Meestal kun je niet sneller dan 40km/u. Alleen op de “snelweg” langs de zuidelijke kust zijn er stukjes waar 80km/u gereden kan worden. Dus gewoon met de stroom meegaan, heb geduld, dan kom je er wel.
Agressie in het verkeer ben ik niet tegengekomen. Agressie anderszins trouwens ook niet.