vervoer Oost - Bali

Wij gaan binnenkort naar o.a. Bali en willen vanaf Java (veerboot) ongeveer de volgende route afleggen:

Pemuteran - Lovina - Tulamben en/of Amed - Candi Dasa - Denpasar (voor de vlucht terug)

Nu lees ik veel over het huren van een brommer/motor, is dat echt aan te raden? niet te gevaarlijk als je het verkeer en het links rijden niet kent? Mijn vriend rijdt hier wel motor, maar dat is vast een wereld van verschil :wink:
Kun je een motor in een andere plaats weer inleveren, dan vanwaar je hem hebt gehuurd?

Rijden er bemo’s tussen bijv Lovina en Tulamben? Ik lees namelijk dathet openbaar vervoer aan de oost-kust minimaal is.

Alvast bedankt!

Groetjes Aniek

Het links rijden op Bali is vind ik niet zo’n probleem, het gebrek aan regels wel. Als het misgaat ben je als buitenlander altijd schuld. Informeer bovendien even bij je verzekering: volgens de Nederlandse wet zijn Balinese brommertjes lichte motoren. Je hebt er dus een motorrijbewijs voor nodig!

Per bemo van Lovina naar Tulamben zal lastig zijn, maar er gaan dagelijks busjes vergelijkbaar met de Perama-busjes.

Motor-rijden (het zijn GEEN brommers!!) op Bali is leuk maar ook levensgevaarlijk. Nooit zonder geldig internationaal rijbewijs en NL rijbewijs A rondrijden. Kan je een hoop gedonder schelen als het erop aankomt.

Nee, je kunt gehuurde motoren niet ergens anders inleveren dan je ze gehuurd hebt.

Nee, bemo’s zijn voor kleine ritten. Er gaat geen bemo tussen Lovina en Tulamben (ca. 70 kilometer). Wel rijden er andere, grotere bussen langs de noordelijke kustweg.

Transport aan de oostkust is zeker niet minimaal te noemen. Alle plaatsen en dorpjes zijn te bereiken middels bus of bemo.

Wel even vermelden dat er na 16.00 -17.00 uur GEEN openbaar vervoer is vanuit Candidasa naar bv Tulamben of Denpasar, alleen met eigen vervoer, en op aanvraag een shuttle naar het Zuiden.

Laatste Bemo van Candidasa naar Amlapura ca 15.30
Eerste Bemo van Candidasa naar Amlapura om ca 3.30 am. vaak ook eerder als hij vol is. :cheer:

1 like

Rij al jaren met de brommer door Bali zonder rijbewijs en nooit geen problemen gehad. Wel een aantal keren aangehouden maar daar kom je meestal goed vanaf met het betalen van 100.000 tot 200.000 IDR. Blijf gewoon altijd beleefd en vriendelijk! De wegen zijn er over het algemeen een stuk beter dan op Java en Lombok en het verkeer ook!

In geen enkel Aziatisch land kennen ze verkeersregels zoals bij ons dus het blijf natuurlijk altijd een uitdaging om zelf op de motor/brommer te stappen maar ben je een beetje avontuurlijk ingesteld dan komt dat altijd wel goed! Per brommer zie je natuurlijk het meest van het eiland!

Ik zou zeggen ga gewoon op je gevoel af dan komt het allemaal goed :slight_smile:

Groet,
Ramon

Als de politie je staande houdt moet je beslist geen 100.000 - 200.000 rp geven. 40.000 - 50.000 rp is echt genoeg.

Helemaal mee eens , en nooit in je portemonee laten kijken.
Heb voor de zekerheid 50.000 rupiah klein in je zak-tas of whatever!!!

Mogen ze van mij best zien. Daar zit namelijk nooit meer dan 40.000 - 50.000 rp in lol2

Nooit geen = ALTIJD.

Het rijden zonder helm (op je hoofd) zal je een “afkoop-bedrag” kosten van ca. Rp. 20 tot 50,000,-, afhankelijk van je onderhandelings-techniek en de mate van inkijk in je blouse (bij vrouwen). De “echte” boete voor rijden zonder helm is (max.) 1 maand cel of Rp. 250,000,- boete.
Maar, het rijden als buitenlander zonder rijbewijs op een motor valt in een heel andere categorie overtredingen, met een beduidend hoger “afkoop-bedrag” dat richting de eerder-genoemde Rp. 100,000,- (en vaak nog hoger) zal gaan. De maximale straf voor rijden zonder rijbewijs in Indonesie is 4 maanden cel of Rp. 1,000,000,- boete.
Een hele leuke oplossing is om te weigeren om de agent die je heeft aangehouden direct te betalen en hem voor te stellen om maar naar het dichtstbijzijnde politiebureau te rijden omdat je een officiele kwitantie wilt hebben van de “boete”. Je ziet hem dan denken “Shit, dat kost mij 2 uur papierwerk om in te vullen en ik houd er vervolgens niets aan over”. Als gevolg daarvan zakt zijn “vraag-prijs” vaak tot absoluut bodemniveau.

Ik rij altijd wel met helm en dat raad ik zeker ook aan te doen :slight_smile:

Bedankt voor jullie reacties!!

Ik denk dat we uiteindelijk daar gaan beslissen of we wel of geen brommer gaan huren. Eerst het verkeer maar eens met eigen ogen zien :slight_smile:

Ik ben blij te lezen dat er wel andere bussen/busjes rijden van het noorden naar de oost-kust, anders hadden we onze “route” wat moeten omgooien, want lopen is een beetje ver lol2

Beste

Wij gaan voor het eerst naar Bali, verblijven in Sanur. Dat er veel mogelijkheden zijn om je te verplaatsen heb ik al gelezen, maar hoe zit dat nu eigenlijk met die Perama Shuttlebussen. Is dit voor lange en of korte afstanden. Freqentie dat ze rijden, Zijn dat kaartjes die je moet kopen geen en terug of enkele reis. Wij zouden graag de “korte” verplaatsingen doen met dergelijke busjes, of de fiets en zelfs te voet bv in Ubud enz… De dagtrips over grotere afstanden zouden we gebruik maken van auto met chauffeur.

groeten Peter

De Perama-bussen zijn shuttle-bussen tussen steden. Ze gaan (afhankelijk van het traject) 1-2 keer per dag.

Tickets worden op elke straathoek verkocht, je kan het beste de dag voor vertrek boeken. Alles enkele reis.

Zie hun website voor de precieze tijden en kosten.

1 like

Als u vanuit Sanur naar de Bypass gaat /loopt, op de hoek (tegenover Pizzahut) is een kantoortje van shuttlebus heb ik gezien
Denk dat ze u daar wel de vragen die u heeft kunnen beantwoorden.

Fijne vakantie

Paulana

1 like

Hier heb je de link http://www.peramatour.com/Daily-Bali-Lombok-Shuttle-Bus-Boat.html
Je kan vertrekplaats en aankomstplaats invoeren. Ook grotere afstanden op Bali dus. Voornamelijk toeristensteden maar wel uitgebreidt.
1 dag van tevoren bellen/of naar kantoortje gaan van Perama (geen tussenpersoonkiosk nemen! dan moet je extra betalen, had ik de allereerste keer) Op de site staan de prijzen dus je weet precies wat je kwijt bent, ook is er een gratis boekje verkrijgbaar bij de Peramakantoortjes met de tijden.
voor 10.000 rp p.p. wordt je van je hotel gehaald. en nog eens 10.000 rp p.p. bij je aankomsthotel afgezet. (ach, ± 90 cent dusse… Scheelt je weer tawarren met een taxi ofzo. De prijzen van de bus zelf vind ik ook niet duur, tenzij je een taxi vol kan krijgen, kijk dan naar wat het in kosten verschil maakt.
O ja, je coupon bewaren voor een volgende keer, dan krijg je iets korting. Als je vaak gaat dan krijg je een memberspas.

1 like