Ik heb plannen om eind september alleen naar Bali ,Java en mogelijk nog een eiiland te gaan.
Ik vraag mij af wanneer ik goedkoper uit ben.
Alleen reizen vind ik prima maar wanneer iedere verplaatsing met een taxi mij €30 á ,€40 gaat kosten ben ik naast
het allemaal zelf regelen ook een hoop geld kwijt denk ik.
Ook vind ik het niet zo gezellig om alleen met een chauffeur te zijn (kan natuurlijk net geluk hebben dat een andere reiziger mee wil)
Openbaar vervoer vind ik eigenlijk veel leuker Is dat daar te doen ?
Ik wil graag naar Ubud
Lovina
zonsopgang Bromovulkaan
regenwoud/rijstvelden
mooie authentieke dorpjes
Huur ter plaatse gewoon een brommertje (ongeveer 5 euro per dag) en je hebt je eigen transport en je voelt je vrij (en de benzine is bijna voor niks), doe ik ook altijd, zie voor meer informatie mijn site Actief in de Tropen. Leuke eilandjes vlakbij Bali zijn Nusa Penida (mijn favoriet, omdat het nog niet toeristisch is en niet commercieel), Lembongan en Ceningan.
Hans
Je moet wel heel goed motor kunnen rijden om op Bali te brommeren… Naast je verzekering die misschien wel of niet geldt als je geen motor rijbewijs hebt. Daarnaast is het zeker in het zuiden gewoon ontzettend druk en uitkijken voor alles om je heen. Mocht je een aanrijding krijgen dan sta je al 1-0 achter want je spreekt geen Indonesisch en de westerling heeft toch geld zat.
Maar openbaar vervoer is er niet echt op Bali voor zover ik weet. Als je je route een beetje goed uitstippelt kun je je reiskosten wellicht wat beperken door steeds zo kort mogelijke stukjes met een taxi te doen.
Op Bali huur je geen brommers. Dat zijn motoren. Dus motorrijbewijs is dan een vereiste… Huur een auto met driver. Veel relaxter en kun je ook nog op je gemak genieten van het drukke verkeer en hoef je geen ‘afkoop’ te betalen aan polisi…
Ik wil even reageren op PeliPeli. Op Bali kun je overal (op toeristische plekken, Ubud, Sanur, Kuta, enz) brommertjes huren, ik doe dat al jaren, kost bijna niks, het zijn allemaal automaatjes, bijna heel Bali rijdt op die brommertjes, zelfs kinderen zie ik er op rijden. In het drukke toeristische zuiden heb je wel een internationaal rijbewijs nodig, dit kun je in Nederland kopen bij de ANWB, 12,50 euro. Een auto huren met een chauffeur is inderdaad relaxed, maar het schiet niet op en je staat heel vaak in een file. Met een brommertje kun je van de grote weg af, de desa’s in, en dan kom je in het echte Bali. Maak eventueel gebruik van mijn uitgezette fietsroutes in de omgeving van Ubud (zie mijn site: Actief in de Tropen). Bovendien zit je in een taxi ineen afgesloten ruimte met airco, je hebt totaal geen voelbaar contact met buiten, je kunt alleen door het raampje kijken.
Met een internationaal rijbewijs heb je helemaal geen last van “afkoop” of zeg maar van de corrupte politie. Ze kunnen je dan niets maken.
@rindubali, die ‘brommertjes’ op Bali (en volgens mij geheel Indonesië) zijn meer dan 50 cc en daarom dus motoren.
Wil je legaal met een internationaal rijbewijs rijden dan zal je ook een motor rijbewijs moeten hebben.
Een internationaal autorijbewijs terwijl je rijdt op een motor is dus niet legaal.
En idd. rijden er kids van een jaar of 8 op die motortjes maar voor ons als toeristen gelden er natuurlijk wel andere regels. En officieel mogen die kids er natuurlijk ook niet op rijden.
Gelukkig is de polisi daar niet zo strikt anders hadden ze de hele dag niets anders te doen als controleren op die motortjes.
Let wel, wij hebben het ook gedaan hoor, motortjes huren.
Het is een superfijne manier om je te verplaatsen, kan stoppen waar je maar wil.
Al moet ik wel zeggen dat er ook stukken zijn waar ik dan weer niet zo prettig zou rijden, zoals rondom Denpasar of drukke doorgangswegen. Verkeersregels zoals wij die toepassen, alleen rechts inhalen, knippertje etc. uit zijn vervangen door toeteren.
Maar ben je betrokken bij een ongeluk, of erger nog je veroorzaakt een ongeluk. Dan ben je wel flink het haasje.
Nogmaals over de brommertjes of motors, zoals KaterK ze noemt, sommigen noemen ze ook weer scooters. Je hebt inderdaad een Hollands rijbewijs (voor auto) nodig plus het internationale rijbewijs wat je bij de ANWB kunt kopen. Meer niet, dan kun je op Bali rijden zonder problemen. Maar je hebt gelijk als je betrokken raakt bij een ongeluk, dan draait de toerist voor alles op, ook al heb je helemaal geen schuld, dat is weer de corruptie die in heel Indonesië speelt.
Maar deze discussie over brommertjes hoort eigenlijk niet thuis in dit onderwerp. Het was en is de bedoeling om anderen eerlijke informatie te geven over hun vraag op dit forum en die vraag was: Alleen of met een groep naar Bali.
Dank jullie wel Ik heb inmiddels een geweldige tijd gehad op Bali waar ik vooral veel gefietst en gelopen heb
Nusa Lembonang vond ik heerlijk authentiek en wat erg dat de brug instortte tussen dit eiland en Nusa Cennang .Heerlijk gehad in mn eentje en mijn internationale rijbewijs maar niet gebruikt.Met medereizigers die ik ontmoete heb ik een taxi genomen naar bezienswaardigheden en heb mij verder verplaatst met de Peramabus Aankomend najaar ga ik weer