Met de brommer door Bali

Ik doe het al menige jaren wanneer ik weer op Bali ben.
Geen lokaal vervoer, geen taxi, geen toerbusje, maar gewoon op een brommer. Alle Balinezen rijden een brommertje, zelfs kinderen rijden erop. Het is een ideaal vervoermiddel, geen last van alle files in de toeristische gebieden, je bent altijd lekker buiten, het is goedkoop (ongeveer 4 euro per dag en de benzine bijna voor niks) en steeds contact met je omgeving.
Leuke tochten kun je maken in centraal Bali, omgeving Ubud, over rustige verkeersarme binnenweggetjes, langs schitterende sawa’s, langs rivieren en ravijnen, dwars door kampungs, hier vind je het echte Bali.
Meer informatie en leuke routes voor brommer of fiets kun je gratis hier downloaden
Hans

voor de nederlandse wet zijn balinese schakelbrommertjes (meestal in de 80-100 cc klasse) MOTOREN. dat betekent dus dat wanneer je rondrijdt zonder geldig motorrijbewijs en je een ongeluk krijgt/veroorzaakt, dat de verzekering niks uitkeert.

De brommertjes, die ik meestal huur(40 tot 50.000 rupiah per dag), zijn geen schakelbrommertjes, gewoon met automaat, meer scooter (Yamaha Mio of Honda vario), beiden 110 cc. Je hebt inderdaad een internationaal rijbewijs nodig. Dit kun je kopen bij de ANWB, 12,50 euro. Bij de huur is de brommer verzekerd voor alle schade, maar als je een ander wat berokkent zul je zlef alle kosten moeten betalen.
Maar met de brommertochten zoals ik die noemden, gaat het niet om de snelheid of het doel, maar meer om het relaxed kunnen genieten, maar je kunt ook altijd kiezen om een fiets te huren (ongeveer 14.000 rupiah per dag), dan kun je ook al deze fietsroutesuitvoeren.
Hans

Je kunt alleen de stempel “motor” kopen op het int. rijbewijs dat je bij de ANWB haalt, enkel en alleen als je ook beschikt over een NL rijbewijs “A” (oftewel motorfiets). Geen NL “A” rijbewijs is ook geen int. “A”-rijbewijs.