Elke keer als ik weer op Bali ben, huur ik een brommertje.
Geen lokaal vervoer, geen taxi, geen toerbusje, maar gewoon op een brommer. Alle Balinezen rijden een brommertje, zelfs kinderen rijden erop, dus waarom ik niet. Het is een ideaal vervoermiddel, geen last van alle files in de toeristische gebieden, je bent altijd lekker buiten, het is goedkoop (ongeveer 4 euro per dag en de benzine bijna voor niks) en steeds contact met je omgeving.
Voor leuke routes voor brommer of fiets kun je op deze site gratis heel veel routes downloaden
Het brommertje, wat ik meestal huur is gewoon een automaat. Je hebt wel een internationaal rijbewijs nodig, als je ooit wordt gecontroleerd. Dit kun je in Nederland kopen bij de ANWB, 12,50 euro.
Bij de huur is de brommer verzekerd voor alle schade, maar als je een ander wat berokkent trek je als toerist alijd aan het kortste eind, en zul je alles moeten betalen.
Maar met de brommertochten zoals ik die noemden, gaat het niet om de snelheid of het doel, maar meer om het relaxed kunnen genieten.
Nou, dan zal ik je een paar redenen geven:
- Omdat het levensgevaarlijk is. Balinezen vinden het verkeer “iets grappigs” en een “bijna dood ervaring” als gevolg van het zelf de verkeersregels niet kennen of door die andere bestuurder, is voor hun het top-punt van humor.
- Omdat jij zeer waarschijnlijk wel geschikter / veiliger / comfortabeler vervoer kunt betalen en de doorsnee Balinees niet.
- Omdat je levend verbrandt in / onder de zon en je het haast niet merkt tijdens het rijden door de afkoelende wind.
- Omdat het geen pretje is om met 35 graden C en een keiharde zonnestraling een helm op je kop te moeten dragen. Of doe je net als de Balinees ook geen helm op ???
- Omdat je ogen en neus het vele stof op en langs de wegen niet aankunnen. Lekker tijdens je vakantie een oog-ontsteking oplopen
- Omdat je er op een gegeven moment schijtziek van wordt om door iedere agent gestopt te worden omdat hij denkt “weer een toerist zonder rijbewijs die ik een poot kan uitdraaien”.
- Omdat het op Bali ook vaak regent en dan is rijden in een regenpak of jas (als je daaraan gedacht hebt) ook geen pretje.
- Omdat het gewoonweg vermoeiend is om lange stukken op zo’n “brommer” te moeten rijden, helemaal met wat bagage erbij.
- Etc., etc.
2 likes
Om de zoveel maanden komt er weer een advertentie van deze site langs, en elke keer weer zonder de toevoeging dat Balinese ‘brommertjes’ voor de Nederlandse wet LICHTE MOTOREN zijn. Is het nu echt zo moeilijk om mensen een keer fatsoendelijk voor te lichten, om voor zichzelf af te wegen of ze de risico’s aanvaardbaar vinden?
Een auto of desnoods een ojek kost niet veel, en is veiliger.
En omdat de Nederlandse wet de brommers als lichte motoren ziet zul je dus een NL motor rijbewijs moeten hebben. Anders heb je nog kans dat de reisverzekering niet uitkeert bij schade/ongelukken.
Omdat het verkeer op veel plekken helemaal niet relax is!