Ik ben Yvonne Thijssen, 21 jaar en ik ga in oktober naar Nieuw Zeeland. Daar ga ik 2,5 maanden backpacken. Dit wil ik doen door met de bus door het land te trekken. Heeft iemand ervaring met het busvervoer in Nieuw Zeeland? Welke tickets zijn aan te raden? Ik heb gelezen dat je een Flexipass of een Travelpass kunt kopen. Of zijn er nog andere mogelijkheden?
Travelpassen kun je bij diverse commerciele busmaatschappijen kopen. De meest bekende maatschappijen zijn Magic Bus, Stray en Kiwi. Voornoemde operators werken volgens het "hop on hop of- principe. Dat wil zeggen dat klanten op elk gewenst moment en plaats uit de bus kunnen stappen. De route die de bus rijdt doet de welbekende toeristische plaatsen en attracties aan. Her en der stopt de bus dan ook. Het is uiteraard aan de klant overgelaten of hij/zij aan de attracties/activiteiten, die tegen betaling worden aangeboden, wil deelnemen.
Als je besluit te reizen met een travelpas en niet tijdens de uitgestippelde route wenst uit te stappen, brengt de bus je naar de eindbestemming van de desbetreffende dag. Het is dan aan jou of je de volgende dag weer op de bus stapt op naar de volgende bestemming. Afhankelijk van wat je wilt zien /doen is een verblijf van enkele dagen op 1 plaats te kort om de (omringende) omgeving te zien en/of aan bepaalde activiteiten deel te nemen.
Voor reizigers die maar een beperkt aantal dagen/weken in Nieuw Zeeland (kunnen) verblijven, bieden de travelpassen dus een goede uitkomst om zoveel als mogelijk de hotspots van Nieuw Zeeland te zien. Overigens bieden de travelpassen ook voor degenen die langer in Nieuw Zeeland verblijven en enkel op het busvervoer zijn aangewezen een goede mogelijkheid om veel te zien. De travelpas is namelijk een jaar geldig.
De Intercity Coachlines en de Nakedbus Company bieden naast travelpassen ook ‘flexipassen’ aan. Bij flexipassen koopt je het aantal uren die je wenst met de bus te reizen. Zij rijden tussen de grote steden, maar stoppen niet op bijzondere plekken onderweg. Bij Naked kun je een unlimited pass kopen, dan kun je zoveel als je wilt met de Naked bus reizen. Het voordeel van deze maatschappijnen is dat je je eigen route kan uitstippelen. Als ik uit diverse posts heb begrepen reizen niet alleen backpackers, maar ook locals met de bus.
Wellicht is het een idee om bijvoobeeld eerst een dagtrip te boeken met bv Magic, Stray, Kiwi, Intercity, … en dan te vergelijken.
In oktober ga ik zelf ook naar Nieuw Zeeland. Ik kom op 17 oktober in Auckland aan. Aangezien ik maar 3 weken in Nieuw Zeeland verblijf, overweeg ik om te gaan reizen met de north-south travellpass van Magic of de Kiwi Travese pass van Magic.
Voor degenen die dit bericht lezen en die in dezelfde periode in Auckland aankomen of daar reeds verblijven en die het leuk lijkt om een (dag)deel samen te reizen of ergens wat te gaan drinken, drop me a line.
Hoi Yvonne,
Als ik jouw was zou ik daar gewoon een autotje kopen of alleen of samen met iemand anders, Ik ben er afgelopen winter 3 maand geweest en had er een busje gekocht en ook weer verkocht. Het autorijden heeft erg weinig gekost en je komt overal mensen tegen die mee willen reizen e.d. in Christchurch zijn de auto’s het goedkoopst en in Auckland het beste te verkopen.
Fijne reis en succes