vervoer ferry - Pemuteran

Hallo,

Wij willen van Java met de ferry naar Bali gaan. Onze reis begint die dag in Proboblinggo. Hier willen we de trein nemen (vertrek rond 11:00) naar Banyuwangi (aankomst 16:00). Dan verder met de ferry naar Bali. Ik hoop dat we hier dan 17:00 aankomen en met het tijdsverschil erbij is het dan opeens 18:00…

Voor het laatste stukje (ferry - Pemuteran) komen we er niet echt uit. Hoe kunnen we dit het beste doen?

De beste optie is slecht. In Gilimanuk staan voldoende chauffeurs om mensen op te wachten die van de ferry komen, maar voor buitenlanders worden er woekerprijzen gehanteerd. De startprijs ligt waarschijnlijk rond 400.000 rp voor het ritje naar Pemuteran. Als je goed kan adfdingen en veel geduld hebt, dan lukt het misschien voor 200.000 - 250.000 rp.

Misschien zijn er meerdere buitenlanders op de zelfde ferry, in dat geval zou je de kosten kunnen delen.

Ik was er al een beetje bang voor…

Ik heb ook ons hotel in Pemuteran gevraagd wat ze voor ons kunnen betekenen. Ze kunnen ons voor 350.000 ophalen…

Voordeel is dat het sneller is dan zelf onderhandelen, en je zal een luxere auto hebben.

Hoi,

wij hebben in Yogjakarta met een lokaal tourbureau een 3dgn-trip geboekt van Yogja naar Bali…
Hierbij brachten we bezoek aan de Bromo en Ijen vulkaan.
Onze trip eindigde in Bali bij de ferry. Daar hebben we (vantevoren al geboekt in Yogja) een taxibusje naar Kuta geregeld voor zo’n RP180.000

De 3dgn-trip koste €60 p.p. inclusief overnachtingen, vervoer, entreegelden en gids. Naar mijn menig prima. Vooral handig omdat we wisten dat de ferry voor problemen kon gaan zorgen. (waar jullie nu tegenaan lopen)

Hoi,

Dank je voor de tip! Begrijp ik het goed dat je los van de 3 daagse trip een taxi hebt geboekt voor het stuk vanaf de ferry naar Kuta? M.a.w. is het mogelijk om los van de 3 daagse trip een taxi in Yogya te regelen voor een stuk elders? (het stuk Yogya naar Bromo hebben we zelf namelijk al geregeld…). Heb je de taxi trouwens van te voren betaald of pas aan de taxi chauffeur op Bali?

We overwegen om ook een stop te maken in Kalibaru. Dit zou dan betekenen dat we vanaf Kalibaru naar Pemuteran moeten. Dan zouden we ook een taxi kunnen regelen vanaf Kalibaru naar Pemuteran?!? Geen idee namelijk of in een klein plaatsje als Kalibaru taxi’s in overvloed aanwezig zijn en dat zou dan betekenen dat hier hoge prijzen worden gevraagd als hier maar een handje vol taxi’s zijn… maar als dit van te voren in Yogya te regelen is, zou dit super zijn!!

De persoon die de Bromo trip voor je regelt kan de rest vast ook. Ook in Probolingo bij de Bromo zijn allerlei trips te boeken.

Vanuit de ferry in Bali gaat er een local bus (zo’n dikke 4u) naar Denpasar. Vanuit Denpasar zijn we met 'n taxibusje naar Kuta gegaan. Excuses voor de verwarring.

Het vervoersbewijs hebben we in Yogja al geboekt en ook afgerekend
We boekte dus een complete trip. De mannen in Yogja kunnen je alles regelen!

Mijn ervaring was dat in de kleinere plaatjes minder taxiaanbod was en de prijzen dus veel hoger lagen.
Dit maakt onderhandelen erg moeilijk!

Deze bussen gaan na 3 uur 's middags bijna niet meer. (En zeker niet naar Pemuteran.)