Volgende maand ga ik 3 weken naar bali en heb even wat vragen over prijzen daar. We hebben namelijk tussen de hotels geen vervoer geregeld.
We willen alles met de taxi gaan doen en zijn eigenlijk benieuwd wat het ongeveer kost. ik heb begrepen dat je daar afspraken over moet maken, en dus moet onderhandelen. (niet mn sterste punt):chin: Om niet heel erg opgelicht te worden ben ik daarom benieuwd wat het bijvoorbeeld kost om van Sanur naar Lovina te reizen, en of het handig is om een taxi voor een hele dag te huren zodat we onderweg stops kunnen maken en dingen kunnen bezoeken. Als je een taxi voor de hele dag hebt moet je dan een vast tarief afspreken en vooraf betalen of werkt het anders.
In principe zijn er op Bali taxi’s met meters, maar om eerlijk te zijn hab ik daar eigenlijk nooit gebruik van gemaakt. De meesten van hen zijn niet bereid lange afstanden te rijden, en eigenlijk vind ik deze taxi’s in de praktijk dus onhandig.
Een paar indicaties van prijzen:
Van het vliegveld naar Sanur is 50,000 - 60,000 rp. Wanneer je op het vliegveld aan het loket een kaartje koopt, dan is de prijs vast (apri 2009: 50,000 rp), wanneer je echter van Kuta naar je hotel moet, moet je echter onderhandelen. In de praktijk is de rit vaak iets duurder.
Den Pasar - Ubud: 200,000 rp. Een belachelijke prijs! Er is echter geen makkelijke manier voor touristen om de stad uit te komen, dat drijft de prijzen op.
Autohuur voor een dag: hangt een beetje af van de precieze route, maar voor 300,000 - 400,000 rp kom je vaak een heel eind. Dit is inclusief parkeergeld en benzine.
Ikzelf zou voor de rit van Sanur naar Lovina absoluut een auto voor een dag huren. In het zuiden kun je dan stoppen bij verschillende werkplaatsen, waar bv hout wordt gesneden of zilver wordt gesmeed. Leuk om een keer gezien te hebben! (Kopen mag, maar HOEFT natuurlijk niet :)) Ook kun je bv stoppen bij Bedugul, de tempel in het meer. Langs de weg zijn ook mooie uitzichingen over de rijstvelden, met name bij Jatului (al is dat een stukje om). De Gigit waterval in het noorden is ook een leuke stop.
Wij nemen meestal een prive chauffeur die je op elke hoek van de straat zult vinden en spreken van te voren een bedrag af wat we achteraf betalen. Meestal betalen we voor ongeveer 8 uurtjes 250.000-300.000 rup. Wat niet hoeft maar meestal wel zo beleefd is, is om de chauffeur eventueel onderweg wat te drinken en/of eten aan te bieden.
Wanneer je voor 250,000 rp van Sanur naar Lovina rijdt, dan doe je de chauffeur echt te kort! Afhankelijk van de drukte op de weg ben je alleen aan reistijd al zo’n 5-6 uur kwijt (heen en terug).
Ik denk dat je aan maximaal 450.000 rupia moet denken voor transport van Sanur naar Lovina. Zijn toeristische prijzen en er kan zeker wat vanaf. Ik raad je aan om vroeg te vertrekken, want dan is het wat rustiger op de weg zeker in de “bergen”. Voordeel van van het huren van een hele dag is idd dat je veel stops kan doen onderweg. De vorige posters hadden al leuke ideeen. Let op: er zijn meer watervallen in Bali dan de Gitgit.
P.s. lijkt mij logisch, maar betaal altijd achteraf en ga er vanuit dat de chauffeur nooit wisselgeld bij zicht heeft.
Denk dat de prijzen laatste jaren flink zijn gestegen. Aantal toeristen op Bali stijgt ieder jaar flink. Vroeger was het moeilijker om een ritje te scoren dan nu. Dus prijzen kunnen omhoog !!:chin:
wanneer je kijkt naar de lokale salarissen echter niet. vergeet niet dat de meeste hotelmedewerkers minder dan 40 euro per maand betaald krijgen.
veel mensen die als chauffeur werken hebben geen eigen auto, maar lenen/huren er ergens eentje. mensen die wel een eigen auto hebben, hebben vaak een hoge lening bij de bank. alles wordt in indonesie op krediet gekocht, zelfs de brommertjes die kinderen nodig hebben om naar school te gaan. de meeste mensen hebben nu eenmaal geen kapitaal.
Tjibbe, Loop de straat op vraag aan de mensen of er iemand bereid is naar Lovina te rijden en voor hoeveel. Geef aan dat je er over na wil denken en
herhaal dit nog eens tot dat je voor je zelf een prijs indicatie hebt.
Ook de losmen/hotels weten wel een broer/vriend die graag wat wil verdienen. Mijn advies voor een ieder neem de tijd om dingen te regelen, doe dit een dag voor je wil gaan trekken. In Sanur lopen veel mensen rond die willen rijden, aan jouw de keus voor welke prijs je wil laten rijden.
En dat onderhandelen niet jouw ding is zal dat na een paar dagen wel iets makkelijker gaan, succes…
wanneer je kijkt naar de lokale salarissen echter niet. vergeet niet dat de meeste hotelmedewerkers minder dan 40 euro per maand betaald krijgen.
QUOTE]
Niet overdrijven - In de strengst gereguleerde en gecontroleerde branche (door zowel de overheid als door de vakbonden) op dit eiland is er geen enkele medewerker bij een hotel met een full-time baan die minder dan Rp. 900.000,- per maand als basis-salaris ontvangt, en daar bovenop nog hun proportionele deel van de aan de klanten belaste “service” krijgt. Een hotel-medewerker op het laagste, uitvoerende niveau zit zelfs zodoende al gauw op Rp. 1,3 tot 1,5 miljoen per maand (op dit moment Euro 108,- tot Euro 125,-).
@ MP23: ik ken genoeg mensen die het in budget hotels/hostels voor minder moeten doen (de genoemde 40 euro), dus blijkbaar is het niet overal zo goed geregeld.
Ieder hotel of hostel, of het nu een GEEN of een 5 sterren hotel is, valt onder dezelfde basis regelgeving, o.m. m.b.t. de uit te betalen minimum salarissen aan het personeel.
Als personeel zich dus LAAT onderbetalen of geen moeite doet om het juiste salaris te ontvangen (bijv. werkgever rapporteren bij de bevoegde autoriteit / instantie), tsja, dan houdt het gewoon op. Het kan ook betekenen dat ze een lucratieve “business binnen de business” hebben die zoveel oplevert dat ze het lage salaris accepteren.
Maar, geloof zeker niet alles klakkeloos dat je hier op Bali hoort want “zielig doen” en klagen - ook tegen “vrienden” en kennissen - is hier eerder een gewoonte dan een uitzondering. Over het salaris wordt gelogen, de moeder of Oma is (weer) ziek en moet (weer) naar het ziekenhuis, de zus is (weer) zwanger, de motor is stuk en het laatste varken is vannacht gestorven, etc., etc.
hi,
check even de shuttle bus, kan je op iedere straathoek boeken en scheelt veel pieken! Soms moet je een beetje puzzelen, maar heb je wel weer wat extra’s Bintangs in de avond… Shuttle bussen gaan van station naar station, vaste plekken dus. Je wordt gelukkig wel bij je hotel opgehaald en dan op dat station gedropt, hoort bij de service- check dit wel even vtv.
Ik heb taxi’s en shuttlebussen gedaan, soms is een taxi goedkoper. In Kuta/Seminyak/Legian ALTIJD een taxi met meter vragen, anders betaal je soms 5 keer zoveel (heus). Blue Bird is geloof ik zo’n ok maatschappij, ga je op een gegeven moment wel herkennen…
Mocht je niet zoveel tijd hebben voor het binnenland, doe dan een tourtje vanuit Ubud? Heb ik ook gedaan, was top, hele dag rondgereden met nog 3 anderen, echt van alles gezien, tempels, plantages, rijstvelden, watervallen, natural springs, Lovina, voor 170.000. Was t zeker waard en ik had ook nergens de behoefte om een nachtje te blijven, dus we hadden goed gegokt… Shuttle vanaf Ubud naar Padangbai (leuk!)- bijv. voor de boot naar Gili- is maar RP 60.000,