Internet en Vervoer

Hallo allemaal,

Wij gaan in juni voor 4 weken naar Bali en hebben onze vaste standplaats in Kuta, van daaruit gaan we 3 dagen naar Ubud, 2 dagen naar Munduk, 2 dagen naar Canggu en 2 dagen naar Candidasa ( White Sand Beach ). Nu is mijn vraag hoe we het beste het vervoer kunnen regelen om naar de overnachtingshotelletjes te gaan. Huren we een taxi of vragen we bijvoorbeeld het hotel om ons te komen halen, zij hebben zelf ook altijd hun eigen chauffeurs. En wat zijn we bijvoorbeeld kwijt voor een taxi voor een enkele reis ? Uiteraard bezoeken we nog meer op Bali maar dan vanuit Kuta met dagexcursies. We zijn al 2x eerder op Bali geweest een aantal jaren geleden.
Een andere vraag is het regelen van een locale simkaart die ik in mijn Iphone 6 kan doen zodat ik me niet druk hoef te maken om extra kosten van mijn provider. Waar kan ik deze het makkelijkste aanschaffen en wat is de beste provider ?
We hebben er weer ontzettend veel zin in ! Bedankt voor jullie reacties !

Hoi Sneepels,

Voor het vervoer zou ik een auto met chauffeur kiezen, en dan een vast bedrag afspreken voor de hele dag. Dan kan je je reisdagen gebruiken om ook onderweg dingen te bekijken. Je kunt dat wellicht inderdaad regelen via de hotels waar je naar toe gaat, maar bij je ‘basishotel’ in Kuta kan dat vast ook. Of bij een van de vele reisbureautjes langs de straat, die kennen ook altijd wel een broer of neef die je een dag wil rondrijden. De precieze prijzen momenteel weet ik niet, en die hangen ook af van het type auto natuurlijk, maar ik denk dat je voor een dag iets van 300.000 rupiah kwijt bent, exclusief benzine. En het wordt altijd op prijs gesteld als je dan bijvoorbeeld ook de lunch van de chauffeur betaalt. Maar wellicht weten anderen meer precieze prijzen, of concrete tips voor bepaalde chauffeurs.

Als je korte stukjes rijdt, bijvoorbeeld van Kuta naar Ubud, en je wilt alleen simpelweg van A naar B, dan is een taxi met meter misschien wel een voordelige optie.

Voor je tweede vraag, de lokale simkaart, kan ik je in elk geval verwijzen naar een artikel op mijn weblog: ‘Mobiel bellen in Indonesië (praktische tips)’. Daar vind je wat informatie over waar je simkaarten kan kopen en de prijzen, en dergelijke. Als je alleen op Bali bent, maakt de provider waarschijnlijk niet zo veel uit. Je kan in Kuta makkelijk bij een winkeltje langs de straat een simkaart kopen, en dan aan hen vragen om de simkaart op maat te maken voor een iPhone 6, de registratie uit te voeren, en het internet te activeren.

Groeten,

Erwin

Haiii,

Ontzettend bedankt voor je reactie.
Ik heb toevallig van de week een mailtje gekregen van het hotelletje bij Candidasa in de buurt. Zij vragen US 35 dollar voor het ophalen naar hun hotelletje vanuit Kuta. Het lijkt mij zo “duur” voor Balinese begrippen maar ik kan het ook mis hebben natuurlijk. Is het voordeliger om met een taxi te gaan of toch via deze chauffeur ?

Groeten Nathalie

Met een taxi met meter ben je ongeveer hetzelfde kwijt denk ik. Daarnaast zullen ook niet alle taxichauffeurs op zo’n ritje zitten te wachten, omdat ze daarna ook weer terug moeten, en de kans niet al te groot is dat ze daar dan ook iemand voor vinden.

Zoals ik hierboven al aangaf, voor ongeveer hetzelfde geld kan je denk ik ook een auto met chauffeur regelen voor de hele dag (ochtend/middag).

Ik zou gewoon wachten totdat je in Kuta bent. Daar wat rondvragen voor een goede optie, en mocht je dat niet vinden kan je altijd het hotel in Candidasa alsnog bellen om je op te halen. Ik gok echter dat het wel moet lukken in Kuta een chauffeur te vinden die maar al te graag een goede prijs regelt om jullie tijdens die 4 weken verschillende keren rond te rijden.

Groeten,

Erwin

Ik vind vervoer in Bali ook best wel duur, zeker in verhouding met b.v. het eten.
Maar als je Kuta als thuisbasis hebt dan ga je daar steeds weer naar terug denk ik? Dat betekent dus ook dat je vervoerkosten behoorlijk hoog worden.

Ik zou lekker zelf op straat een taxi regelen, kan je nog een beetje onderhandelen ook. Er wordt jullie sowieso 100x per dag gevraagd of je ‘taxi taxi mister’ wil.

Onze thuis basis is Kuta maar we slapen bijvoorbeeld 2 nachten in Ubud en vanuit daar reizen we door naar het hotelletje in Munduk. Vanuit Munduk weer terug naar Kuta. Een aantal dagen later slapen we nog in Candidasa en weer wat later in Canggu. Ligt ook niet echt bij elkaar anders hadden we deze twee hotels nog met elkaar kunnen combineren misschien.
Vrees idd dat we best wat geld kwijt zullen zijn voor het vervoer. Misschien proberen een leuke prijs af te spreken met een chauffeur ter plekke die ons al die dagen wil rijden.

Transport boeken via de hotels waar u verblijft is meestal duurder dan “transport aangeboden op de straat”. In Kuta zult u bijv. makkelijk een chauffeur vinden die u voor (beduidend) minder dan US$ 35,- ( BTW: waarom geen prijs in IDR ?? Is reeds enige tijd wettelijk verplicht !! ) naar Candi Dasa brengt. En dat geldt feitelijk voor iedere bestemming waar u naartoe wilt op Bali: Even zelf een chauffeur op straat vinden, beetje onderhandelen (vantevoren wel even weten wat de gemiddelde “circa” prijs is voor de rit waar u mee bezig bent) en dan rondmaken.
TIPS: NOOIT de chauffeur vantevoren aan- of geheel betalen en eis dat u de auto kunt zien die gebruikt zal worden zodat u nog kunt weigeren als dat een rijdende doodskist is.

Voor goed Internet op Bali met een lokale SIM-kaart, beter een van deze 3 providers gebruiken: TelkomSel, IndoSat of XL.
Lokale SIM-kaart + 30-dagen data-bundel van ca. 8 Gb kost iets van IDR 100,000,-. SIM-kaart kan door de meeste winkels op maat geknipt worden voor een IPhone.
Verder: Er is erg veel “gratis” Internet op Bali, meeste restaurants, cafes, hotels, mini-supermarkten, etc. bieden gratis Wi-Fi aan.

Nouhier wil ik graag op reageren vervoer Bali duur?? Zijn jullie al eens in Thailand, sri lanka vietnam Cambodja geweest?
Iedereen moet iets verdienen vind ik dus 35 dollar of ong 30 euro is een mooie prijs van kuta naar candidasa. Ook zijn de prijzen de laatste jaren hoger geworden kijk naar de rijst de groente en natuurlijk ‘THE patrol’ .
Maar misschien kun je inderdaad een mannetje in kuta zoeken zo verdiend iedereen wat. Weet wel dat kuta de laatste jaren enorm druk is geworden .