Vervoer Azie

Ik weet niet of hier al een topic over is maar ik wil graag gaan backpacken in zuid-oost azië. Ik ben nu bezig met het plannen van de reis maar vroeg me af hoe lang je moet rekenen als je een busreis van 100 km maakt (in landen als cambodja en vietnam)? Als ik dit weet kan ik namelijk makkelijker plannen. En kan iemand mij wat meer vertellen over per trein van bangkok naar penang reizen. Is hier een speciale trein voor (zoiets las ik)? En hoeveel tijd en geld kost dit? Kan je onderweg ook uitstappen?

Alvast bedankt!
Groetjes Shenna

De snelheid van het vervoer hangt af van waar de weg ligt (in sommige delen van een land is het wegennet slechter dan in andere delen van een land) en soms ook welk seizoen het is. In het regenseizoen zijn bussen vraak trager. Ook hangt de snelheid van de bus af van hoeveel stops je maakt.

Snelheden varieren dus van 25-30 km/h tot soms wel 100 km/h. In een reisgids als de Lonely Planet staan vaak indicaties van reistijden. Vaak met een enorme marge.

Er zijn veel verschillende treinen van Bangkok richting Penang. Prijs hangt af van hoe snel en hoe luxe de trein is. Uiteraard kun je stoppen bij tussenplaatsen, gewoon meerdere kaartjes kopen.

Hoi Shenna,
Wat leuk dat je door Azie wilt rondtrekken,nu wat betreft Cambodja en Vietnam mag je wel rekenen op zo’n dikke 2 1/2 uur,het is te zien dat er onderweg geen obstakels zijn(accidenten)
Maar je kunt voor verdere vragen terecht in het Azieforum hier op wwz zie link:
link hier aanklikken
suc6 nog met je trip door ZO Azie!
groet:georgessiam.:chin:

Hier vind je info over de treinen:

In Cambodja reken je voor 100km best op 2 uur met de gewone bus. Je kan ook een minibus of een gedeelde taxi (7 man in 1 auto is geen rariteit) deze gaan soms wat sneller. Tegenwoordig zijn ze echter hard aan het wegennet aan het werken alhoewel dit dan weer afhankelijk is of je in het noorden of het zuiden reist. Na het regenseizoen zijn er ook dikwijls net aangelegde wegen weer weggespoeld. Reizen in Cambodja is steeds een avontuur.

Bedankt voor alle reacties en adviezen! Zo kan ik mijn reis veel beter plannen. Op de seat61 site staat dat je 60 dagen van tevoren moet reserveren voor de trein. En dat dit in thailand en maleisië altijd zo is. Maar moet je ook echt reserveren of kan je daar ter plekke een kaartje kopen?

uiteraard kan je ook ter plekke een kaartje kopen. maar vol is vol, dus als je voor een nachttrein graag een bedje wilt hebben dan kun je beter niet tot het allerlaatste moment wachten.

Oke bedankt!