Verslingerd aan Afrika

(origineel bericht op be-more.nl)

Verslingerd aan Afrika

Vanmorgen werden Rosa, Myrthe en ik om negen uur door Ryan opgehaald en naar Motherwell gebracht. Christel was namelijk met Britt en Janne in Harrie naar de Bloukrans Bridge gereden om daar te bungeejumpen. We zijn in de creche begonnen met puzzelen, maar dat was eigenlijk nog vrij moeilijk. Gelukkig was Lulama er vandaag, die geeft een of heel soms twee dagen per week een soort van les aan de kinderen. Hier leren ze een beetje tellen, de kleuren en de maanden in het Engels. Ondanks dat Larisa ook wel haar best doet hebben we allemaal het idee dat het educatieve gedeelte vrijwel alleen van Lulama komt. Overigens was Larisa er vandaag niet, die voelde zich niet lekker. Na het puzzelen kregen ze les van Lulama, gevolgd door een kleine maaltijd bestaande uit chocopops. Het bleek dat er behalve chocopops niks in huis was, dus zijn Zanele en ik even naar een townshipsupermarktje gelopen om melk te halen en koekjes. Onderweg passeerden we een groep mannen die allemaal met mij wilden trouwen, alleen omdat ik blank ben. Een ontzettend raar idee dat huidskleur nog steeds zo veel voor ze betekent. Het was overigens niet onveilig, ze bleven gewoon zitten, maar toch was ik blij dat Zanele erbij was. Na het eten hebben we muziek aangezet, gedanst en de muziekinstrumenten tevoorschijn gehaald. Daarna weer een kleine maaltijd en voorleestijd.

Toen rond twee uur Christel en Janne voor de deur stonden hebben ze nog even binnen gezeten, gezongen voor Emihle die vandaag jarig was en daarna Lulama en ‘haar’ kinderen thuisgebracht. Zodra ze weer terug waren hebben we met z’n vijven Indivile, Sinawo en Nana bij Cynthia in de straat afgezet en onze weg vervolgd naar Nombasa’s huis. 's Ochtends hadden Rosa en ik bij de Spar in PE lekkere cakejes gekocht en een grote fles cola. We hadden ook ballonnen meegenomen die nog over waren van mijn verjaardag en de feesthoedjes. Ondanks dat Simphiwe laat thuis was, pas iets over half vier, hebben we ons prima vermaakt. We hebben gevoetbald in de achtertuin, ballonnen gemept en een paar jongens klommen in de boom. Ze waren vandaag heel erg aanhankelijk, vooral Siphiwe en Xolela wilden blijven knuffelen, zo hebben we ze nog nooit meegemaakt. Dat was best grappig en vooral heel aandoenlijk. Ze vonden het heel leuk dat we er waren en ze waren ook heel blij met de cakejes, cola, hoedjes en ballonnen. Het was zo gezellig dat we een half uur langer zijn gebleven dan normaal.

Vanavond had Peter een heerlijke curry gemaakt die we met z’n allen in de lounge hebben opgegeten. We hebben nog lekker even bijgekletst en nagepraat over alles wat er vandaag is gebeurd en wat we in de komende dagen nog willen gaan doen. Dat is onder andere foto’s afdrukken voor alle huisjes, een stoeltje regelen voor het nieuwe crechekindje Ntombi en een glijbaan kopen voor de creche. Ze springen nu namelijk op een plastic tafelblad dat buiten tegen de muur staat en glijden dan zo naar beneden. Omdat we dit absoluut niet veilig vinden en we bij de ToysRUs een paar weken geleden een leuke glijbaan voor een leuke prijs hebben gezien willen we deze gaan kopen en op een of andere manier in Motherwell krijgen. De tijd gaat verschrikkelijk snel en er is nog meer dan genoeg te doen. We gaan ons nog een paar dagen volop inzetten hier en daarna kijken wat we in Nederland kunnen doen voor Thamsanqa. Ze kunnen alle hulp heel goed gebruiken en daar wil ik me ook voor inzetten. Als het kan ga ik komende zomer of de zomer erop weer terug hierheen als vrijwilliger. Ik ben helemaal verslingerd aan Afrika.

(origineel bericht op be-more.nl)