Een dag van Be More

(origineel bericht op be-more.nl)

Toen we hier een aantal weken geleden aankwamen en we naar ons kamertje gebracht werden, dacht ik; Dit wordt aankomende tijd ons huis. Gelukkig voelden we ons ook meteen thuis. Het wonen met z’n tienen in een huis, het vroege opstaan, de kinderen, de sloppenwijken, de poepluiers, de broekplassers; alles zit nu in ons systeem. Afgelopen weekend hebben we 1 nachtje ergens anders overnacht, het voelde als een vakantie in een vakantie. En toen we terugwaren zeiden we tegen elkaar: ’ eindelijk weer thuis’.
Op dit moment kan ik me niet voorstellen hoe het ‘gewone’ leven weer zou gaan.

Vandaag zijn hebben we weer een leuk dagje acher de rug. Vanochtend naar de chreche geweest. Larisa (de chreche leidster) was ziek vandaag. Dus Myrthe, Winanda en ik moesten vandaag de chreche beginnen. We zijn begonnen met puzzelen. Al snel werd het duidelijk dat dit nog te moeilijk was. Gelukkig kwam Lulama snel, zodat zij de creche verder kon leiden. Toen het bijna tijd was voor de middag maaltijd, kwamen we erachter dat er geen eten meer was. Dus ging Winanda samen met de huismoeder snel naar de winkel. Daar hadden ze koekjes gekocht. Ieder kindje kreeg 2 verkruimelde koekjes in een bakje met melk. Gelukkig viel dit ook in de smaak bij de kindjes.

Later op de dag zijn we naar het jongenshuis gegaan. Simphiwe was zondag jarig. Daarom hadden we vanmorgen, voordat we naar de chreche gingen, cakejes en cola gehaald. Simphiwe kwam iets later thuis dan we gedacht hadden, maar gelukkig vond hij de verrassing erg leuk!
Nadat we de cakejes ophadden, zijn we lekker met ze gaan voetballen. De jongens zijn ontzetten lief. De meesten houden erg van knuffelen en zijn erg aanhankelijk, ook de jongens van 14 en 15.

Morgen gaan we eerst mee met Peter. De vader van Daphne heeft ook een project in een township. Hierbij delen ze een keer in de week eten uit voor daklozen. De meesten staan op maandagavond al in de rij…

Daarna gaan we naar de creche, en 's middags helpen we bij Lulama met de kleintjes. Morgen gaan we op tijd naar huis, omdat we nog een glijbaantje en een stoeltje willen kopen voor de creche (er is een nieuw kindje bijgekomen die nog geen stoeltje heeft!). Dit zullen we woensdag naar de creche brengen…

… nog maar 3 dagen Thamsanqa…

(origineel bericht op be-more.nl)