Klik klik

(origineel bericht op be-more.nl)

Klik klik

Gisterochtend zijn we, voordat we naar Motherwell reden, naar de ToysRUs gegaan om een stoeltje te kopen voor Ntombi, het nieuwe crechekindje. Daarna hebben we de kinderen bij Lulama opgehaald en naar de creche gebracht, de kinderen bij Cynthia in de buurt waren er gelukkig al. We hebben eerst getekend op gekleurd papier en buitengespeeld in de zandbak. Na de tweede maaltijd was het weer muziektijd, knuffeltijd en voorleestijd. Dit keer heb ik voorgelezen uit een boekje van Pooh die insecten ging zoeken. Een leuk boekje met leuke plaatjes waarvan het verhaal precies lang genoeg is. Op een gegeven moment liep Sihle naar Somikazi toe en sloeg haar heel hard in haar gezicht en op haar arm. Toen Zanele dat zag schoot ze behoorlijk uit haar slof, iets dat we van haar niet gewend waren tegen Sihle, normaalgesproken trekt ze hem altijd best wel voor. Gelukkig was de rest van de ochtend een stuk gezelliger en was het tijdens het vertrek ook weer leuk. We hebben eerst de kinderen uit de buurt van Cynthia thuisgebracht en daarna die van Lulama. Bij Lulama om de hoek hebben we snel in de auto even wat gereden en we zijn daarna doorgereden naar Cynthia’s huis.

Daar kwamen Sinawo, Nana en Indivile al vrijwel meteen naar ons toe om te spelen. Ook Sinazo kwam naar buiten rennen en vindt het geweldig als ik haar ondersteboven houdt. Na een half uurtje vroeg Cynthia of ik Unathi wilde helpen met haar huiswerk, dus dat heb ik gedaan. De andere meiden die op dat moment thuis waren hadden geen hulp nodig, zodoende konden Christel, Myrthe en Rosa met de kinderen buiten blijven spelen. Na een tijdje waren alle meiden thuis en heeft Myrthe Nosiphiwe nog geholpen met wiskunde. Ze vroeg het eerst aan mij, maar zodra ik zag wat het inhield wist ik zeker dat ze met mijn hulp niet veel verder zou komen. Myrthe studeert Natuurkunde en kon haar dus prima helpen. Christel en Rosa hebben met Cynthia zitten kletsen en voorgelezen uit een ‘eenvoudig’ Xhosaboekje om de taal een klein beetje te leren en om te oefenen met de uitspraak, vooral van de klikjes.

Op een gegeven moment zei Bulelwa dat ik ook Xhosa moest lezen en had Unathi een lijst gemaakt van Xhosawoorden die ik moest uitspreken en de vertaling moest raden. Sinds deze middag kan ik de drie Xhosaklikjes, alhoewel ik wel moet blijven oefenen en ik ze nog niet heel hard kan. Toen ik het wel even genoeg vond heb ik Bulelwa wat dingen in het Nederlands geleerd. Hoe ze heet, waar ze woont, hoe oud ze is en wat ze leuk vindt. Omdat Nandipha de hele tijd zat te lachen toen ik probeerde Xhosa te praten, liet ik haar proberen om een ui-klank te maken. Zo veel moeite als wij hebben met de klikjes hebben zij met ui-klanken, we hebben er goed om gelachen en het was eigenlijk al weer tijd om te gaan. We hebben het nog even over kappers gehad, je haar hier laten knippen/drogen kost tussen de een en twee euro. Van Bulelwa moest ik mijn bril afzetten en zeggen hoeveel vingers zij opstak, aangezien ik zonder niks kan leidde dit tot de nodige hilariteit. Vooral ook toen ze allemaal mijn bril even op wilden. Om tien voor vier vertrokken we uit Motherwell en zijn we gelijk naar Peter en Daphne gereden. Hier kregen we 's avonds zelfgemaakte frietjes, groenten en worstjes.

(origineel bericht op be-more.nl)