Wij vetrekken beging oktober voor zes weken naar Australië en nu zitten we natuurlijk met een pak vragen.
Onze tickets naar Sydney en een hotel om de eerste dagen daar door te brengen hebben we al geboekt via ebookers.be
Maar we zijn van plan om van daar naar Cairns te rijden via de oostkust om daar dan een binnenlandse vlucht te nemen naar Alice Springs en daar dan weer vervoer te regelen naar Ayers Rock , de Olga’s en dergelijke.
Vandaar (Alice Springs ) zouden we dan weer naar Sydney willen vliegen om daar dan onze laatste dag(en) door te brengen.
We hadden natuurlijk ook graag Tasmanië er bij gedaan maar dat lukt ons bij nader inzien niet vanwege de enorme afstanden en tijdgebrek.
Nu zijn een aantal van onze vragen:
Huren wij best thuis ons vervoer al of kun je dat beter/goedkoper ter plaatse doen?
In Nieuw-Zeeland (2000) was het een pak goedkoper om het ginder pas te regelen en niet van thuis uit.
Daar kon je toen in de aankomsthal van het vliegtuig gewoon uit verschillende firma’s kiezen en er was zelfs een telefoon voorzien om de firma die je gekozen had te bellen en je werd dan gewoon opgehaald en naar de firma gebracht om daar alles verder te regelen.Kan dit in Australië ook zo?
Wat nemen we best een camper of een auto in combinatie met een hostel?
Is het te doen om ineens het vervoer in Sydney te regelen voor zowel de binnenlandse vluchten als de camper/auto.
In 2000 hebben wij Nieuw-Zeeland vijf weken onveilig gemaakt met een Camper en dat beviel ons prima maar de prijzen voor een camper in Australië vinden we wel erg duur als we hier eens op het internet kijken.
Hi Ronald
Je gaat een mooie reis maken!
Wat het best is kan ik je niet vertellen alleen maar wat we zelf doen, en dat is een auto huren van uit Nederland (Belgie) en dat ruim van tevoren. Tevens zou ik ook de binnenlandse vluchten boeken. Wij hebben alles met de auto gedaan maar (onze enige) binnenlandse Melbourne-Tasmania en Tasmania-Sydney al een half jaar van tevoren geboekt. Ze werden steeds duurder en ik zou toch wel zekerheid willen hebben dat er vluchten zijn (let op de bagage bepalingen). Wij gebruikten Virgin Blue en Jetstar en hadden geen klachten.
Omdat wij alles met de auto doen heb ik geen ervaring met RV’s etc. Voor jullie reis zou ik in Alice een CV (Campervan) huren en zeker een week nemen voor de Alice-Uluru etc loop. Een 4wd camper geeft je de mogelijkheid ook Mereenie loop te rijden. Hotels bij Uluru zijn belachelijk duur.
Tussen Sydney en Cairns is het zo’n 2700 kms en tussen Rockhampton en Townsville een beetje een saaie route. Met alle zijtrips zal je trouwens eerder op 4000 kms uitkomen dan op 2700 maar dat merk je vanzelf wel.
Je kan onderweg ook in cabins logeren. Die zijn wat gerieflijker en ook niet duur. Met hostels heb ik geen ervaring.
Camperhuur in combinatie met campings is niet vaak goedkoper dan auto en cabins maar ik spreek geen voorkeur uit. Het is net wat je zelfs het liefste wil. Wellicht eerder een campervan dan een RV. 6 weken is een mooie tijd en je hebt tijd genoeg om alles te zien wat je gepland hebt.
Yeehaw
Nog 1 tip: Australie is veel duurder dan Nieuw Zeeland. Waar in NZ de koers zo’n beetje de gulden-koers was, is het in Australie gewoon euro-niveau. vandaar dat het duurder is. Dat is ons ook erg tegengevallen na NZ.