Verschil Nederlandse en Canadese omgangsvormen, do's and don'ts

Ik ga eind 2007 naar Canada. Erg spannend. Ik zie mijn cultureshock al aankomen. Zijn er mensen onder ons die ervaring hebben met omgangsnormen en cultuur in Canada? Kunnen jullie tips geven van do’s and don’ts? Enkele voorbeelden

• Nederlanders staan bekend om dat ze erg direct kunnen zijn. tijdens mijn periode in Frankrijk heb ik hier wel eens problemen mee gehad. Hoe is dat in Canada?

• Verder zijn Nederlanders in vergelijking met bv Spanjaarden erg koel en afstandelijk. Hoe zijn canadezen? zijn ze wellicht tikje ‘erger’.

• Ik heb gehoord dat Amerikanen i.v.m. Nederlanders heel prestatiegericht zijn, en instelling hebben van " I am the best, I can do it". Dit kan natuurlijk heel veel uitmaken bij het solliciteren!!! Nederlanders zijn misschien wat meer nuchter. In Nederland is het meer van Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. En als je in nederland aankomt met de houding van i am the best, i can do it lijkt dit misschien op arrogantie. nederlanders denken misschien eerder “hou je mond nou maar, laat maar eerst zien!”

Dit zijn zaken die ik gelezen heb, en ook op school is eea besproken. zijn er mensen onder ons die tips hebben mbt omgangsnormen! We horen ze graag!!!

Groet,

Dragon

Hoi Dragon,’

ik heb dit ooit eens gevonden:

Veel info over praktische zaken, en natuurlijk gezien door Nederlandse ogen, maar ik vond 't wel grappig om te lezen…

Anja.

Hoi Dragon,

Het hangt een beetje af waar je naartoe gaat! Ik hoor van velen dat ze hier aan de westkust erg layed back zijn en hun van niet veel aantrekken en dat is ook zo. Als je meer naar het oosten gaat dan zijn ze weer wat anders, meer zoals Europeanen.

De mensen zijn in het algemeen heel vriendelijk en behulpzaam. Maar als je afspraken maakt dan is het wel zo dat je soms wel zit te wachten, dit omdat men hier zo layed back en op zijn gemak is. Dit kan positief en negatief zijn. Ik heb geen problemen gehad met de omgang van Canadezen en voel mij hier enorm thuis, het voelde goed van het moment dat ik hier aankwam. Ben ondertussen bijna 8 jaar in Canada en het is mijn thuis!

Amerikanen hebben inderdaad over het algemeen een hoge dunk van hun zelf, meer dan Canadezen vind ik…maar dat hangt dan ook weer van streek tot streek af. Ik denk dat je niets speciaals moet doen om met Canadezen overweg te kunnen, blijf beleefd, blijf jezelf en het zal wel allemaal lukken!

Veel succes ermee!
Groetjes uit Vancouver,
Ann :slight_smile: