Wij willen komende zomer een jungle trek maken op Sumatra vanuit Bukit Lawang (en hierna doorreizen per binnenlandse vlucht naar Bali). Nu twijfelen we over een jungle trek van 1, of 2 dagen… Zie je echt zoveel meer als je 2 dagen gaat in plaats van 1 dag? Graag hoor ik jullie ervaringen/reacties…
Ik zag dat niemand nog had gereageerd, dus misschien kan ik je helpen ondanks dat ik geen trekking heb gedaan op Sumatra. Ik heb mijzelf namelijk al wel georiënteerd omdat ik deze zomer ook een trekking wil doen. Misschien kan ik je helpen ;).
Om allereerst aan te geven is er geen juist antwoord op je vraag. Je moet geluk hebben met wat je ziet en elke trekking is anders.
Loney planet onderscheid een 1-daagse en 2-daagse trekking vooral met de overnachting. Ze geven aan dat het slapen onder een zeiltje of in een tentje en het zitten aan een kampvuur een super ervaring moet zijn. Ik kan dit beamen omdat ik dit vorige zomer in Thailand heb gedaan ;), De trekking was tevens ook mijn mooiste ervaring van de reis.
Daarnaast moet je ook goed na denken waar je je de trekking wil doen. In Bukit Lawang of Ketambe (er zijn tevens nog veel andere plekken, maar deze zijn bij de meeste favoriet).
Bukit Lawang schijnt een stuk toeristische te zijn en door het voeren van de apen is de kans groter dat je apen ziet. Back-packers noemen dit ook wel “semi-wilde” apen in hun reisverslagen.
Ketambe blijkt minder toeristische te zijn en apen blijken hier weinig of niet gevoerd te worden. Dit kan inhouden dat je minder kans heb om apen te zien. Loney planet geeft wel aan dat dit de plek schijnt te zijn voor de echter trekkers.
Tot slot, het is en blijft de natuur dus er zijn mensen die in 1 dag alles zien en andere in 5 dagen niks ;). Als je geen waarde hecht aan de ervaring om in de natuur te slapen en aan een kampvuur te zitten zou ik de 1-daagse doen.
Hopelijk heb ik je een beetje kunnen helpen zonder mijn ervaring.
Hoi,wij wilden ook een twee daagse trekking doen maar weed helaas ziek,dus toen hebben we verstandig twee dagen later een 1dag trekking gedaan met de gids jipur,hele leuke gids.Hij vertelde dat je in de twee dagen een uitgebreidere route kreeg,waar je niet zoveel berg op en af ging.Je komt wel op dezelfde hoogte punten dus je mist eigenlijk niets.hij zei dat deze routebdie wij gedaan hebben wat zwaarder was,maar ik vond het geweldig ook al ben ik niet zo sportief haha.wij zijn in totaal 8uur de jungle in geweest en ik vond het precies goed:) We kregen door de omstandigheden niet ons geld terug of een andere deal en voelde ons een btje opgelicht door gids rain.jipur heeft het meer dan goed gemaakt en heeft met ons een deal gemaakt om naar tkh te gaan per motor (4 e pp)waarbij we een gratis overnachting kregen.nou is de motorrit geen aanrader want de wegen zijn erg slecht.have fun!
Misschien een beetje laat voor een reactie, maar ik spreek uit ervaring dus deel het nog even
Het ligt een beetje aan de gids en welke kampeerplek je hebt. 2 Jaar geleden deed ik een 2 daagse trekking en had ik een niet zo’n goede gids (die zijn er veel dus pas op bij wie je boekt!!). De 1e dag trokken we dwars door de jungle, zagen we 3 semi-wilde orang oetans en sliepen we vlakbij de rivier. De 2e dag liepen we een stuk langs de rivier en raften we terug naar het dorp. We kwamen toen dus helemaal niet meer in de jungle zelf en zagen dus geen dieren. Dit jaar ben ik teruggeweest en heb ik zowel een 2daagse ,als een dagtrek gedaan. Dit keer gingen we dieper de jungle in en sliepen we bij de waterval. De 1e dag zagen we 1 wilde en 1 semi-wilde orangoetan. De 2e dag gingen we weer door de jungle en zagen we 3 wilde orang oetans en 3 siamangs. Vervolgens liepen we naar de rivier en zijn we terug geraft. Dit keer waren we dus dieper de jungle in gegaan en dat is zeeeer de moeite waard. Het is niet zo dat je tijdens de 2 daags terk minder berg op en af gaat dan de dagtrek!! Achteraf gezien waren we 2 jaar geleden gewoon steeds in de buurt van het dorp gebleven, wat je in principe tijdens een dagtrek ook doet.
Wat me 2 jaar geleden erg tegenstond, was dat de gids de dieren ging voeren, zodat ze dichterbij kwamen. Erg fout!! Deze gidsen denken alleen aan hun eigen portemonnee en hebben geen enkele betrokkenheid met de natuur. Helaas ben ik er toen in getrapt, vandaar dat ik mensen er voor wil waarschuwen. Een goede gids is: