Jungle trekking in Sumatra

Al mijn reisverslagen van mijn 7 weken in Sumatra, Java en Bali vind je terug op mijn blog: http://sarahjaneontheroad.blogspot.be

Wat ik in de kijker wil zetten is de jungle trekking in het Gugung Leuser Nationaal Park in het Noorden van Sumatra. Dit was werkelijk een intense en prachtige ervaring, waarbij ik me in een paradijs waande. Wilde aapsoorten zoals Oerang-oetans, Thomas Leaf, Gibbon en Makaken leven hoog in de bomen en met een goede gids zie je ze eten of van kruin naar kruin swingen. Kamperen doe je aan de oever van de snelstromende rivier, waar je overigens kan in zwemmen. De tweede nacht sliep ik zelfs vlakbij een warmwaterbron in die rivier…zalig te midden van een tropisch decor, Hornbills die overvliegen, aapjes die door de bomen langs de over bewegen en 's avonds vuurvliegjes met krekels als achtergrondmuziek.
Meer lees je op Sarah Jane on the road: Sarah Jane in the Jungle

Het is moeilijk om in het overaanbod gidsen een bekwame en betrouwbare te vinden, vandaar mijn verslag. Mijn gids Jhony is een zeer bekwame gids die 19 jaar ervaring heeft met dergelijke trekkings. Hij verblijft vaak in Medan en reisde met me mee naar Ketambe, een dorpje te midden het nationaal park. Als vrouw alleen op de baan is het niet zo makkelijk een betrouwbare man te strikken om een jungletocht te maken zonder geïntimideerd te worden. Zij leven in een cultuur waarbij vrouwen amper alleen reizen (zelfs in eigen land), bovendien vallen ze wel op blond haar en blauwe ogen. :wink: Kortom, ik wil deze gids aanprijzen, omdat hij bekwaam is, veilig om mee te reizen en bovendien goed kan koken. Hij heeft een website met meer informatie: **http://www.jungletrekkingsumatra.org/ **Hier vind je ook prachtige foto’s van het regenwoud.

Hoi Sarahjane

Nooit van gehoord die trekkings in Sumatra, wel in Borneo dat bekend staat om zijn trekkings. Hoeveel dagen duurd een trekking ? Hoe zijn de temperaturen, erg warm ,of ligt het park wat hoger gelegen waardoor het wat koeler is?

Het Gunung Leuser Nationaal Park is nochtans beschreven als trekking paradise :wink:
Je spreekt zelf af met de gids hoe lang je wil trekken, doorgaans is het 3 dagen, maar het kan ook langer of korter.
Leuser is meer dan 700m, de tocht gaat op en neer, maar het is goed te doen. Het is er lekker plakkerig - het blijft tropisch -, maar met sneldroogkleding vond ik het meevallen. En je kan zwemmen in de rivier, die is snelstromend, dus daar zitten geen beesten in. :wink: Ik heb tijdens die 3 dagen geen regen gehad, maar het was wel bewolkt. Sumatra vond ik wel minder heet dan Bali, met Sulawesi kan ik nog niet vergelijken.
Als je interesse hebt, kan je mij verslag lezen: http://sarahjaneontheroad.blogspot.b…in-jungle.html

succes!

1 like

Ik heb met dezelfde gids gereisd, alleen was mijn trekking maar 1 dag. (En ik heb nog een dag een trekking gemaakt zonder gids.) De beste man is zeker een aanrader, hij kent het gebied op zijn duimpje en ziet veel mooie dingen.

De busrit van Medan naar Ketambe is prima te doen als buitenlander. Op het stuk tussen Ketambe en Takegon word je wel vreemd aangekeken, omdat daar nauwelijks buitenlanders komen. Met bedekkende kleding (hoofddoek niet nodig) kom je een heel uit. ‘Sudah menikah’ werkt trouwens ook.

1 like

In Ketambe hebben we een Jungletrekking gedaan met Jhon Kanedi, alias JFK, genoemd in de Loneley Planet als gids van Friendship Guesthouse echt een prima gids met veel ervaring(18jr) we hadden 1 dag met hem door de jungle getrokken waarbij we veel Orang Utans hebben gezien en Gibbons en Thomas Leaf monkeys. We hadden twee groepen ontmoet die al drie dagen rond hadden getrokken en die vertelden dat ze in die drie dagen nog niet zoveel hadden gespot als wij.
Het is een vriendelijke man die de tijd neemt om dingen uit te leggen ook wat betreft de leefgewoonten van de plaatselijke bevolking, echt een aanrader zijn telefoonnr 081263352241.
Wat ik overigens iedereen kan aanraden is om een Sim kaart te kopen bij aankomst, kost je bijna niets we hebben in totaal in een maand tijd voor 100.000Rp gebeld echt een schijntje.

Ter info. Die Jhon van Friendship is een andere dan waarmee ik op tocht geweest ben. En idd het klopt dat er minder ervaren gidsen toeristen meenemen en vrij weinig wildlife zien. Hou er rekening mee dat als je in Friendship logeert niet rechtstreeks aan de lokale bevolking betaalt, maar via een tussenpersoon, nl. de Europese eigenaar. Niks mis mee, maar goed om weten als je bewust wil reizen ten goede van de lokale bevolking.