Ik wil in juli/augustus in Indonesie gaan rondtrekken. Heeft iemand wat tips en speciaal over jungeltrekken op Sumatra (in Nederland te regelen, beter ter plekke te regelen, tips voor plaatsen/ gidsen/ organisaties…). Ik zou ook heel graag in contact komen met anderen die ook in deze periode gaan. Heb nog veel meer vragen, eentje dan nog: is het te doen om als meisje van 22 alleen te reizen daar?
Ik heb 2 maanden stage gelopen in een hotel op Bali toen ik 18 was. Daarna ben ik op mijn 19e opnieuw een maand naar Bali gegaan. Ik heb nooit problemen gehad toen ik alleen was. Nu is het wel zo dat Bali veel meer aan de toerist gewend is dan de andere Indonesische eilanden. Het ligt er natuurlijk erg aan hoe jij jezelf gedraagd. Ik heb zelf altijd bedekkende kleding gedragen, behalve bij het zwembad (of stuk strand) van het hotel. Het is natuurlijk nooit van te voren te zeggen of iemand die alleen reist wel of niet problemen gaat krijgen, maar ik denk dat Bali relatief veilig is. Over de andere eilanden kan ik niets zeggen, want daar ben ik niet geweest. Ik weet niet hoe lang je wilt gaan, maar er is meer in Bali dan je denkt. Ik heb zelf nog steeds alles niet gezien…
Ik heb in 2001 stage gelopen in Indonesie en rondgereisd door Java, zeer mooi. Zie www.ikreis.net.
Reizen als vrouw allen te doen? Tja, je wordt nagestaard en meerdere malen per dag ten huwelijk gevraagd. De een kan daar beter tegen dan de ander. Verder hangt het van je manier van reizen af en waar je precies zit. Er is een verschil tussen reizen in een bemo (8-persoonsbusje) met zijn 22-en of reizen in een minibus die je van hotel naar hotel brengt. Er is een verschil tussen een stad als Yogya met duizenden blanken per jaar en een stadje als Blitar, waar nauwelijks een tourist komt… Ben in ieder geval voorzichtig en kleed je niet uitdagend.
Qua tours: boek lekker in Indonesie, een stuk goedkoper en bovendien hoef je je niet vast te leggen doordat je ergens op een bepaalde tijd moet zijn.
Eerst een pilot reis begeleiden: ben reisbegeleider oa op Voormalig Ned. Nieuw Guinea (Papua-Irian Jaya) start 17 juli tot 5 augustus, dan vanaf 9 augustus Een reis op Sumatra; danau Toba, Java eo, Bali : Ubud eo, en dan weer naar Nieuw Guinea voor een volgende reis die ik ga begeleiden. Drie maanden weg van het gehaaste Nederland, heb er zin in!
Hoi! Ik (vrouw 28) heb vorig jaar alleen over Sumatra gereisd. Van Medan naar Padang. Het was mijn allereerste kennismaking met Indonesie en ik vond het geweldig. Ik heb hier een paar tips voor je (ik heb ze niet allemaal van mezelf maar toch)
Leer wat Indonesisch zodat je jezelf op cruciale momenten verstaanbaar kunt maken. Ik heb een paar privelessen genomen bij Barbara Zuidema in Amsterdam www.cursusindonesisch.nl Ze is leuk, bevlogen en vriendelijk.
Zorg dat je goed voorbereid bent. Klamboe, intentingen etc.
Probeer niet in het tempo te leven als hier. Alles gaat daar palan palan (langzaam!), het is er tenslotte warm Maak je niet boos als het niet helemaal loopt zoals je wil.
Gebruik je gezonde verstand: Indonesiers zijn vreselijk aardig en dat kan verwarrend zijn: wie kun je vertrouwen en wie niet. Mannen bieden je zomaar een lift aan. Kijk mensen goed in de ogen, zie hoe anderen op die persoon reageren en maak de afweging of je meegaat. (Het kan namelijk erg handig zijn en voor verrassende ontmoetingen zorgen)
Laat je niet ontmoedigen. Er zullen dagen zijn dat het allemaal niet zo lekker loopt. Dat kan gebeuren. Maar juist deze momenten maken je reis ook zo bijzonder. Af en toe huilen lucht op.
Je hoeft eigenlijk geen excursies vooruit te boeken. Alles kan ter plaatse en is veel goedkoper. Probeer altijd wat ‘tawar’, oftewel afdingen. Alles is in principe mahal (duur) . Indon. zijn gewend dat er wordt afgedingd. Schaam je dus niet.
Ik ben in Bukit Lawang geweest en heb daar ook afgedingd op een jungletocht. Ik weet niet hoe het er nu is want er is een desastreuze overstroming geweest en er is veel verloren gegaan. Mochten er toch nog jungletochten gehouden worden, let op dat je dat rustig aan doet. Neem voldoende water en ORS mee.
Zorg dat je een erkend begeleider vindt. Ze zijn meestal te vinden in het opvangcentrum. Je kunt ook op zoek gaan naar Rudi. Een jongen met lang haar, grote lach. Hij werkt voor het eco-centrum (waar ze ook fijne lodges hebben -beter dan de goedkoopste in de LP!!)
Verder kun je alles prima regelen met de bus. Rudi kan je wel op weg helpen.
In Bukittingi moet je zeker even langs de Turist Office. Zulke aardige lui! Joh, praat praat praat. Je ontmoet zoveel leuke mensen! Veel geluk als ik je nog kan helpen moet je maar ff weer wat op het forum zetten. Groet! :lol: Sonneke
Het land is door de Bom in 2002 zo in een economische crisis geraakt dat het leven er heel goedkoop is geowrden.
Je kunt het allerbeste als je in Bali zelf bent de eerste de beste medewerker van je hotel aanspreken of hij /zij je de omgeving laat zien…het gemiddelde inkomen van een “arbeider” ligt op 50 euro per maand(6 dagen werken).
Ik heb een kelner/ober van 't hotel aangesproken hierover.
Wyan(Willy)heeft me tempels en nog veel meer laten zien.
We hadden geeneens een prijs afgesproken, ik heb 'm 15 euro per DAG betaald…hij at met me mee overal waar we kwamen…de laatste dag werd ik zelfs uitgenodigd om bij 'm thuis te komen eten .
De mensen zijn zeer vriendelijk en gastvrij…reisorganisaties gooien je met uitstapjes om de oren…'t beste kun je je door een locale gids de omgeving laten zien.je ziet meer.je bepaald je eigen tempo…en zit niet met een groep.(heel belangrijk)…hoe groter de groep…hoe gejaagder en tijdslimieten je krijgt opgelegd…de groeten…fijne tijd gewenst.see you !!!