Thee…Als kind dronk ik al thee, met melk, bij m’n oma met een zachte caramel erbij…Thee met een kaneelbiscuitje, thee bij het ontbijt…
Toen ik wat ouder werd, het pure spul. En toen ik nog ouder werd, kwam er zo nu en dan een high-tea als “special moment” bij. In Sri Lanka, op de Azoren (!) en in India bezocht ik theeplantages. Wat een werk voor mijn zakje of thee-ei thee…Ik drink het altijd weer met veel aandacht, alleen al omdat de pluk en bereiding zo arbeidsintensief zijn!
Thee is een belangrijk onderdeel van de dag geworden. Uit de kruiden tuin pluk ik regelmatig bladeren van o.a. tijm, munt, salie, oregano, stevia, citroenmelisse en nog meer kruiden. Die droog ik in de oven en hier trek ik thee uit. Heerlijk!!!
Thee heeft vele gezondsheids voordelen maar ik weet nog iets handigs om met thee te doen.
Mocht je stinkschoenen hebben, dan pak een emmer met water, doe hier 6 theezakjes in en laat je schoenen een halve dag weken in het thee water. De stank zal er uit getrokken zijn!
Elke middag drinken mijn vrouw en ik drie koppen thee. Dit onder het genot van enkele koekjes en twee of vier stukjes pure chocolade. Onderwijl kijken wij nar het beursprogramma van RTL Z en even over half zes naar de uitzending van omroep MAX. Daarna is het tijd voor het avondeten.
Ik ben een echte theeleut: van 's ochtends bij het ontbijt tot voor het slapen gaan gaat er bij mij thee in :cheer:. Vind Jasmijn thee en “dragon” thee het lekkerst, deze neem ik dan ook graag mee uit Azië als ik daar ben.
Soms drink thee bij een tante van ver in de 80. Gewoon een Engelse melange. Maar lekker! Thee zoals thee hoort te zijn. Dat heb ik thuis nog nooit voor elkaar gekregen… Waarom niet? Dat hoop ik te lezen in De kleine Thee voor mij.