Hallo allemaal,
Graag zou ik willen weten of iemand ervaring heeft met het verlengen van het 15 euro visum voor drie maanden,als je met de auto naar Turkije bent gegaan.Het meest eenvoudige is in ieder andergeval om even met de boot naar een Grieks eiland te gaan en weer terug te komen. Dan ben je voor niet al te veel geld klaar.Wij zijn nu een paar keer met de auto naar ons huis in Davutlar geweest, wat erg goed te doen is. Davutlar ligt vlak bij Kusadassi. Het probleem is dat de auto in je paspoort wordt ingeschreven en dat je alleen het land uit mag met auto die overgens wel voor 6 maanden mag blijven. Je bent nu verplicht om ergens naar een haven te rijden waar een ferry boot is die ook auto’s kan vervoeren en dan voor veel geld je auto mee nemen en weer terug varen om weer een nieuw visum voor weer 3 maanden te krijgen. Ik vraag mij dus af is het niet mogelijk om het 3 maanden visum een keer te verlengen zonder het land uit te moeten met de auto en alle problemen en kosten daarbij. Ik ben gepensioneerd en weet niet af dat nog iets uitmaakt.Een keer verlengen is genoeg,we blijven toch niet langer dan max 6 maanden. Via ambassades kom ik niet verder, zeker niet de Turkse. Ze begrijpen niet wat je bedoeld en verwijzen dan weer naar een ander consulaat die het ook niet begrijpt etc. Dus als iemand wat ervaring heeft met dit probleem en er iets van weet hoor ik dat heel graag.
Alvast bedankt.
Charles en Ramona.
Kun je niet het nederlandse consulaat in Izmir bellen?
Hallo Cynthia,
Hartelijk dank voor je snelle antwoord. Ik heb het geprobeerd bij de Nederlandse ambassade in Istanbul, maar met de antwoorden die van hun kreeg werd ik ook niet wijzer. Daar werd ik o.a.verwezen naar de Turkse ambasades in Nederland en dat resultaat heb al in mijn vraag gezet.
Maar ik kan natuurlijk altijd nog eens bij de ambassade in Izmir proberen.
Nogmaals dank.
Charles.
Ja misschien dat dat lukt… Succes in ieder geval!!
dag charlesbastinck,
zoder dat ik de details weet is het volgende zeker.
Je kunt maximaal 1 x je touristen visum verlengen met 1, 2 of 3 maanden.
De kosten voor 1 maand zover bij mij bekent € 35,-- 2 maanden € 60,-- 3 maanden € 90,–
Je moet je melden bij de vreemdelingen politie in de plaats waar je verblijft. Uiteraard moet je Nederlandse paspoort minimaal nog 3 maanden bij uit-reis datum geldig zijn.
Deze informatie is van begin 2009 het kan dus zijn dat de prijzen niet helemaal kloppen.
Jaap
Hallo Charl en Romano
Ook wij gaan met de auto naar Turkije.
Je hoeft echt geen ferry te zoeken.
Ga met de auto naar Kas.Daar neem je de boot naar Meis [Griekenland]
De auto blijft gewoon op de kade staan.Het tripje met de boot duurt max 3 uur
Kosten p.p 20,00 euro.Voor dat je uitvaart wordt je paspoort en auto papieren ingenomen,die je na aankomst terug in Kas tegen betaling van 15,00 euro pp
voor je nieuwe 90 dagen visum.
Als je van ver moet komen ga dan een dag eerder naar Kas en neem daar een overnachting.Reden de boot vertrekt 'smorgens om 10.00uur.
Wij wonen in Alanya.In Kas bij de haven zijn diverse hotels/pensions op 50 mtr
Kosten pension 40,00 Lira per nacht per kamer.
Kijk op www.meisexpress.com
Mvg wim
Ik neem aan dat jullie weten dat een ikamet aanvragen net zo moeilijk/simpel is als het verlengen van het 90 dagen visum? En dat een Ikamet sinds 1 april TL 120,-- kost. (half jr kan ook) Volgens mij voor de meeste goedkoper dan een B.v. een reisje naar Kas