Ik ben van plan de komende jaren 6 maanden per jaar naar Turkije te gaan.
Kan ik mijn toeristenvisum elk jaar met 3 maanden verlengen?
Omdat ik ook gelezen heb dat je dat éénmalig kunt doen.
Bedoelen ze hier mee dat je dat nadat je voor 3 maanden verlengd hebt, je niet nog 'n keer voor 3 maanden kunt verlengen?
Ofdat je dat bijvoorbeeld in mijn geval dit in 2011 verlengd en als ik volgend jaar terug kom, dat ik het dan niet meer kan verlengen?
Ik moet het nu op korte termijn verlengen, maar als het maar het maar éénmalig is twijfel ik ofdat ik het dit jaar doe of volgend jaar.
Kan iemand mij op korte termijn antwoord op geven?
Je kunt een toeristen visum op dit moment 1 x verlengen. Dit kan dan 1, 2 of maximaal 3 maanden. daarna moet je het land uit. Je kunt dus maximaal 90 dagen (geen 3 maanden) op een toeristen visum + verlenging in Turkije verblijven. Daarna Turkije uit maar je kunt ook weer direct terug en dan heb je weer een nieuw toeristen visum.
Maar er zijn wijzigingen onderweg. een toeristen visum wordt 180 dagen warvan je er 90 in Turkije kunt verblijven. Wanneer dit gaat gebeuren is nog niet bekent. Even zoeken hier, er is al veel over geschreven.
Andere optie is om een ikamet te kopen deze kan maximaal 5 jaar zijn.
Maar kan ik mijn toeristenvisum het jaar daarna weer verlengen,
als ik weer terug kom?
Sommige mensen zeggen dat je dat elk jaar kunt doen.
Andere zeggen dat je dat maar 1 keer kunt doen.
Als je het maar 1 keer kunt verlengen, twijfel ik ofdat ik het dit jaar verleng of anders volgend jaar.
Elke keer als je inreist in Turkije en je een nieuw toeristen visum koopt kun je dat verlengen. Er zijn veel mensen die aan het eind van de drie maanden Turkije voor b.v. 1 dag verlaten en dan een nieuw toeristen visum kopen. Als je in de buurt van de grens woont b.v. “Kas” stap je op de boot naar Griekenland (zie je liggen bij helder weer) en komen de volgende dag al weer terug. Is goedkoper dan verlengen.
Alleen hou de berichtgeving in de gaten want het gaat veranderen! Alleen is niet bekent wanneer.
Inderdaad, gewoon binnen 90 dagen een dagje het land uit, mocht je in de buurt van een Grieks eilandje wonen.
Meeste boten vertrekken in de ochtend rond een uur of 9 en gaan om een uur of 4 alweer terug naar Turkije. Een goedkope en makkelijke oplossing.
In de zomer gaan de boten vrijwel dagelijks, hou alleen de winter in de gaten.
Andere optie is om een ‘ikamet’ aan te vragen voor 6 maanden, kost je alleen wel 600 tl en is dus veel duurder dan heen en weer naare Griekenland.