Verlaten dorpen Spanje opknappen??

Hallo,

Ik ben ooit (meer als een jaar geleden) in contact gekomen met iemand die naar Spanje gereisd is om daar zelf een verlaten dorp samen met andere Nederlanders op te knappen en nieuw leven in te blazen.
Dit gebeurde in overleg met de overheid daar die veel interesse hadden in deze opkanpbeurten en zo een bepaalde regio weer nieuw leven in te blazen…

Wie kan mij hier meer over vertellen ?

Het lijkt me een geweldig idee om met een groep vrijwilligers dit te doen !"

Wie helpt ?

ja dit lijkt me erg leuk als je meer over weet moet je me emailen rani414@hotmail.com

ben vandaag teruggekomen van mijn vakantie in spanje en heb er daar ook iemand over horen praten. kon het idee sindsdien niet meer uit mn hoofd krijgen, want het lijkt mij geweldig om zo’n dorp met overheidssteun weer nieuw leven in te blazen. ik heb gehoord dat je dr zelf ook moet investeren en met een economisch verantwoord plan moet komen. Dat investeren is op mijn leeftijd nog een probleem, maar ik heb er zeker oren naar. De Spaanse overheid schijnt bereid te zijn alles te betalen en naar wat ik heb gehoord betaal je je leven lang geen ontroerend goed-belasting!!!

Count me in!

Waar is dit te doen?

Het opknappen van verlaten dorpen in Spanje is inderdaad een manier van de overheid om het dorp weer op de kaart te zetten.
Het is alleen wel zo dat als “jouw” huis daar is opgeknapt het de bedoeling is dat je er gaat wonen voor een overeen gekomen periode met de Gemeente.
Je kunt er dus geen commercieel slaatje uit slaan, je kan het object niet verkopen om daarna dan in Madrid een loft te kopen en lekker daar te gaan wonen.
Heb je een enorme familie of heel veel vrienden dan is het misschien interessant, je eigen dorp zeg maar.
Meestal zijn dit wel dorpjes ver weg van de bewoonde wereld waar je voor een brood een uur moet rijden en zoals je weet is een Spaanse barra de pan dan alweer oud haha.
Misschien een bakkerij beginnen in het dorp?

Groet Jefferson

Jefferson slaat de spijker op de kop: “Meestal zijn dit wel dorpjes ver weg van de bewoonde wereld…”. Bedenk dat er meestal een reden is, waarom de mensen er weggetrokken zijn! En waarom zou jíj er dan wel willen/kunnen wonen? Dat bedoel ik niet om te zeiken, maar dat moet je je echt eerlijk afvragen. Die dorpen liggen natuurlijk niet aan de Costa del Sol, maar bijvoorbeeld in Teruel, waar het in de zomer bloedheet is en in de winter berekoud, en zoals Jefferson al zei, ver weg van de bewoonde wereld. Vraag je af hoe je je geld gaat verdienen, waar de kinderen naar school moeten, besef dat er binnen de afstand van minstens een uur geen dokter is, hoe doe je je boodschappen, etc. etc. Als je geld hebt, een flinke dosis idealisme, een enorm doorzettingsvermogen en je houdt van rust en natuur (meer dan van een kroeg op de hoek), dan zal het je lukken!

In Teruel, en misschien ook wel in andere delen van Spanje, zijn er ook dorpen waar je een huis en een baan krijgt als je er met minstens 3 kinderen gaat wonen. Vooral Zuidamerikanen maken hier gebruik van, maar ik heb laatste een uitgebreid artikel in de krant gelezen hierover, waaruit bleek dat het echt geen rozegeur en manenschijn is, vooral de integratie gaat niet gemakkelijk.

In Spanje zijn er ook groeperingen bezig met het herbewonen van verlaten dorpen. Zoek eens op “ecoaldeas”, misschien kom je zo iets verder!

Ik heb even bij “ecoaldeas” gekeken!(gewoon intypen op google, tis alleen wel int spaans). Zag er supergaaf uit. Daar wil ik ook wel een tijdje wonen en meehelpen. Kan er alleen niet een langere tijd wonen, want studeer hier in nl. Maar als er meer nieuws is over het op knappen van verlaten dorpen of iets in die zin…count me in too!!

chau