Verhuizen

(origineel bericht op be-more.nl)

Verhuizen

Deze week stond in het teken van verhuizen. Vorige week hadden de lokale vrijwilligers het over een nieuw pand voor FOHO en deze week was het al rond en konden we er in! Zo snel kan dat hier haha! Eerst vroeg ik me echt af of het wel wat ging worden, want het was echt heel vies en stoffig, de muren waren vochtig, het plafond had waterschade en een aantal ramen waren kapot. Maar dat schijnt niets uit te maken en ze zijn er heel blij mee! Maandag hebben we alles schoongemaakt en zelfs (op ons aandringen) een aantal muren geverfd, dus toen zag het er meteen een stuk beter uit! In sommige kamers is echter helemaal niets gebeurd, maar daar werden de spullen gewoon zo weer neergezet en de posters weer opgehangen en klaar is kees. Alles gaat gewoon rechtstreeks van het ene gebouw naar het andere gebouw. Niets wordt uitgezocht of opgeruimd. Er wordt hier ook niets weggegooid, het maakt niet uit of het kapot is of zelfs op is. Leuk om te zien en mee te maken, echt zo anders dan hoe ik het zelf zou doen, maar hier is dat geen probleem. Het nieuwe gebouw is om de hoek, dus we konden we gewoon lopend alles versjouwen. Het is een mooi pand, een stuk groter dan wat we eerst hadden en een grote tuin erbij, dus ideaal voor het project! De andere bezigheden gingen ook gewoon door, maar wel op een lager pitje, dus we hebben ook nog een aantal schoolvisits gedaan en we hebben kralen en sieraden gemaakt om te verkopen, zodat ze zelf ook wat geld kunnen verdienen voor het project (zoals eten en zeep). Bij de schoolvisits geven we voorlichting over HIV en AIDS, over zwangerschap, menstruatie, seks, vroegtijdig schoolverlaten, geld verdienen en dergelijke onderwerpen. Een van de lokale vrijwilligers voert het woord, deels in Luganda en deels in het Engels, en soms stellen ze een vraag aan een van ons, hoe wij er over denken of hoe dat in Nederland gaat. Ik vind het leuk om hier met mensen over te praten, want ze denken er echt anders over, maar soms is het wel lastig door het taalverschil. Misschien gaan wij komende maand zelf ook wat meer zelf doen, dus dat zou leuk zijn! Donderdagavond kwamen alle lokale vrijwilligers van FOHO bij ons eten als een soort van afscheid, omdat Sanny en Willy dit weekend weggaan. We hadden een grote pan met pasta gemaakt en daar heeft iedereen lekker van gesmuld en het was een gezellige avond. Echt leuk om te zien wat je in een maand met elkaar opbouwt en hoe goed het eigenlijk gaat.
Vrijdag was ook een super leuke dag! Het was namelijk ‘community-day’ en dat houdt in dat alle gehandicapte kinderen (en een van hun ouders), de straatkinderen en de vrouwen die bij FOHO op de brei- en naaimachines werken waren uitgenodigd. We hebben heel leuk met de kinderen gespeeld; we hadden ballonnen, lolly’s en kleurspullen meegenomen, dus dat was echt genieten voor ons allemaal!! ‘s Middags hebben we met de straatkinderen muziek gemaakt en gedanst, dat was ook geweldig, we hebben echt een fijne tijd gehad en gelachen met z’n allen!! Daarna was het voor Sanny en Willy tijd om afscheid te nemen van FOHO, want hun maand zit erop. Ik vind het heel jammer dat ze weggaan, want we hadden het heel gezellig samen en het ging gewoon heel goed. Gelukkig blijft Hanna nog wel en een aantal vrijwilligers van andere projecten ook. Daarnaast komt er dit weekend weer een nieuwe groep met vrijwilligers aan en wij krijgen er twee meiden bij, dus dat komt vast weer helemaal goed!! Verder heb ik ook een lekker rustig weekend gehad! Zaterdagochtend was het niet zo mooi weer en toen zijn we met een groepje naar de sauna geweest en hebben we een massage gehad. Dat was echt heerlijk en dat voor minder dan 3 euro 50!! Ik kon alleen niet op internet, dus dat was jammer, maar gelukkig kon ik vandaag toch nog m’n weblog typen, dus nu zijn jullie weer helemaal op de hoogte. Bedankt weer voor het lezen en voor al jullie reacties!!

Veel liefs, Judith

(origineel bericht op be-more.nl)