De afronding van het eerste deel

(origineel bericht op be-more.nl)

De afronding van het eerste deel

Het eerste gedeelte zit er alweer op.
De vierde week zit er alweer op en de andere 3 vrijwilligers gaan weer naar Nederland. ik ben heel blij dat ik 2 maanden kan blijven. Je begint net goed ingeburgerd te raken.
De malaria die ik heb opgelopen is weer uit het bloed, in de klinieken hier hebben ze er veel ervaring mee en ze weten goed hoe het behandeld moet worden.
De afgelopen week hebben we het dak op het champignonhuis geplaatst, weer huisbezoeken gedaan en hebben we op het land gewerkt.
De housevisits blijven schokkend. Bij een aantal gezinnen zagen we ook de troosteloze blikken van moeder en kinderen. Wat een uitzichtloos leven. Een vrouw met veel kinderen in een heel groot huis. Ze was naar Ugandese begrippen behoorlijk welvarend geweest. Haar man overleed en de familie van haar man heeft alles afgepakt. Er was niks meer in huis, geen matras, alleen een paar oude vodden. Hoe harteloos mensen hier kunnen zijn!
Dinsdag zijn we een ochtend gaan kijken bij FOHO (Foundation of Hope Organisation) zij vangen straatkinderen op die hun kleren moeten wassen en meehelpen met bepaalde werkzaamheden, hiervoor in de plaats krijgen ze maaltijden. Interessant om te kijken welke projecten Be More nog meer heeft.
Wij hebben geholpen met bakstenen sjouwen voor een huis dat ze bouwen voor een gehandicapt jongetje.
Regelmatig verandert onze planning hier. Planmatig als ik kan zijn, was ik blij dat we aan het begin van de maand een soort planning hadden. Die wordt echter dagelijks aangepast. Afgelopen woensdag was een tante van degene die ons met de auto had opgehaald, overleden. Het is dan gebruikelijk dat je gaat condoleren. Dus wij met NOA naar de familie, die wij helemaal niet kennen. Er was op dat moment een en al bedrijvigheid, stoelen werden op een vrachtauto gezet, eten werd meegenomen voor de begrafenis. Overledenen worden hier binnen 24 uur begraven.
Deze week hebben we evaluatie gehad over de afgelopen maand. Toen Diana dat allemaal opnoemde was het toch wel ontzettend veel. Racks gebouwd, housevisits gedaan, matrassen, jerrycans en zaden bij de meest arme huishoudens gebracht, stoves gebouwd, op school geholpen, dak op het champignonhuis gemaakt en eucalyptusbomen, koffieplanten en champignons geplant en verzorgd.
Het geeft een goed gevoel om het eerste gedeelte zo af te sluiten.
De volgende maand ben ik samen met een andere vrouw, ik ben benieuwd wat we de volgende maand kunnen doen.
Dank jullie allemaal voor het lezen van mijn blog en voor de reacties die ik heb ontvangen.

(origineel bericht op be-more.nl)