Verhuizen naar ZA als expat gezin...in december 2014 al!!!

De tijd dringt; wij verhuizen in december naar Zuid Afrika en we hebben nog zoveel vragen. We hopen via het bedrijf waar mijn vriend werkt binnenkort meer informatie en duidelijkheid te krijgen, maar voor de ervaringsdeskundigen onder jullie:

Is het haalbaar om in 2 maanden naar Zuid Afrika te verhuizen met een gezin, voor een aantal jaren?
Veel wordt er geregeld door het bedrijf; tickets, visa, zorgverzekering, huis en school worden betaald…
In november gaan we samen daarheen om huis en school uit te zoeken. Onze kinderen zijn 6 en 8 jaar.

Wat moet er nu eerst geregeld worden, wat kan later? Gaan we ons huis verhuren? Zoja, via een verhuurburo (vakanties), makelaar of zelf (vaste huurder)?

Kunnen we onze poes meenemen, of moeten we daar een ander (tijdelijk?) huisje voor zoeken?

Weet iemand hoe lang een containerschip onderweg is, met dus straks onze spullen?

Hoe is het wonen daar, wbt school, vrijwilligerswerk, vrijheid, veiligheid, contacten??

Nouja, diegenen met ervaring in het verhuizen als expat snapt vast wel welke vragen we allemaal hebben.

Tips zijn dus zeer, zeer welkom!

Groetjes, Yes. :SOUTHAFRI

verhuizen - waar naartoe?

Zie mijn verhaal en het feit dat ik in het Zuid-Afrika forum mijn bericht heb geplaatst: Zuid-Afrika dus.

ZA - dat had was inderdaad wel duidelijk, maar dat land is zooooo groot, vandaar dat ik benieuwd was waar naartoe.
Johannesburg verschilt van Kaapstad en Durban is nog weer heel anders.

Vergeet mijn vraag gerust, ik wilde je alleen helpen om reacties en tips te sprokkelen… Ikzelf kan je namelijk niet verder helpen omdat ik er persoonlijk geen ervaring mee heb.

Waar in Zuit Afrika, het is een groot land.

in december is daar de zomer vakantie, bouwvak, iedereen is weg.
de container doet er gemiddeld 6 a 8 weken over. Aankomst voor Johannesburg in de haven stad Durban.

Willen jullie dat de kinderen naar een internationale school gaan? Of naar en SA school. Die beginnen dan weer rond 8 januari 2015. Het SA schooljaar loopt van Januari t/m begin december, met elke 3 maanden 1 of 2 weken vakantie.
de internationale school houd de Europeese schooljaar en vakanties aan.

je kan de poes meenemen, maar je moet wel vaccinaties etc hebben , neem contact op met je dierenarts. En de KLM voor vervoer.

laat even weten waar jullie gaan wonen,voor nog meer info.

Goedenavond,
Sorry, ik had de vraag niet goed begrepen. We komen vlak boven Johannesburg te wonen, maar dat is voor mijn vragen (nog) niet zo erg van toepassing. Wat de poes betreft wel trouwens, we komen in een estate te wonen, beveiligd met “electric fences” onder andere, als ik het goed heb begrepen. Dat weerhoud een poes natuurlijk niet, maar lijkt me ook niet zo gezond… :confused: Daarbij moet ze de eerste tijd binnen blijven, zodat ze niet weg loopt, terwijl wij aan het inrichten zijn enzo…misschien haar na een half jaar ofzo pas meenemen? Keuzes keuzes…
Wbt het vervoer van de poes valt het wel mee, daar heb ik me wel al een beetje over ingelezen.

Poeh hee, wat een reis voor zo’n container. Dank je wel voor de info!

Het is inderdaad de bedoeling daar aan te komen in de zomervakantie, zodat we met zijn allen kunnen settelen en de kinderen in januari aan een nieuw schooljaar beginnen. Zo had ik het althans begrepen, maar de internationale scholen starten het shooljaar niet in januari? De school moet nog uitzoeken, maar de voorkeur gaat wel naar een internationale school.

Fijn dat jullie me willen helpen met het beantwoorden van vragen, daar heb ik echt wat aan! Dank je wel.

Fijne avond, Yes.

Ik denk dat jullie dus naar Dainfern gaan, daar wonen heel expats. Naast Dainfern is Dainfern college een provat school die zijn beter dan de staats scholen, maar zijn kostbaar ook. Dit is een ZA cschool. Wij wonen daar niet. Gewoon op een eigen plot, net zo veilig hoor. En een internationale school zit daar niet te ver vandaan. Nee deze school,houd de NL schooltijden en vakanties aan. Dus gewoon maar Kerstvakantie dan in december. Wat het is dan hoog zomer in ZA. De jaargetijden zijn gespiegeld. In de schoolvakantie van de Intern. School dan is het winter in ZA en ja kan koud worden als de zon weg is. En ook omdat de huizen geen verwarming hebben. Misschien wel vloerverwarming, maar is altijd elektrisch en dan kan de rekening hoog oplopen. Of als je geluk heb een open haard of beter een houtkachel. Overdag in ZA winter is het heerlijk.

elk estate heeft een electric fence, maar betekend niet dat die vlakbij je huis staat. Die fence zit om het estate heen. Neem de kat nu mee, anders moet die per vracht worden verzonden.
die extra veiligheid op een estate neemt niet weg dat daar niets kan gebeuren, zeker wel, dus alrijd huis op slot en meestal heeft het huis nog een alam systeem.

ga de eerste tijd in een b&b, willen jullie in of bij Kruger park zitten of aan de kust, dan wordt het al wel moeilijk om iets te boeken. Alles zal wel,vol zijn nu. Maar als jullie gewoon in Gauteng blijven dan is er mog genoeg plaats, maar vaak zijn vele dan weer op vakantie. Www.sleeping-out.co.za. Kan je leuke b&b vinden, neem dan de self catering, kan je zelf koken.

Laat de container, zonder uit te pakken, direct naar jullie woning gaan, minder kans op diefstal.

laat maar weten of je nog meer info wilt hebben, we hebben het allemaal zelf meegemaakt.

http://aisjohannesburg.finalsite.com/page.cfm?p=498

Dank je wel Annemieke.
Hoe lang en waarom woon jij in ZA?

Ik heb inmiddels begrepen dat de internationale school de “Europese” shooljaren aanhoudt, dus school van augustus tot juli en de locale scholen het kalenderjaar aanhouden… Begrijp ik dat ook uit jouw tekst?
Wat zouden de overwegingen zijn, lokaal klinkt ook goed, maar internationaal wbt de talen misschien handiger en wbt het schooljaar verloop ook?
Of ze aan het begin of midden in het schooljaar (in januari starten ze) instromen, maakt weinig uit verwacht ik. Op een internationale school zijn ze daar tenslotte op ingespeels…

De poes gaat niet op transport zonder ons, maar ik bedoel dat we die bij een later bezoek aan NL dan mee terug nemen. Mijn vriend is nu in ZA, in november gaan we samen om huizen e.d. te kijken, dus in die periode moeten we maar even kijken wat we doen.

Dan is het dus niet nodig om in een B&B of zoiets te gaan, als het goed is zoeken we in november definitief ons huis uit en kunnen we daar in december in. Mijn vriend heeft gister een optie genomen op een huis die we op internet hadden bekeken en hij nu dus in het echt heeft gezien.

De container is ons eigenlijk te lang onderweg, we gaan bekijken of we het kunnen redden met vluchttransport, daarin kunnen we ook (of/of) een aantal kuub krijgen. En dan alleen persoonlijke spullen mee te nemen. Mits het mogelijk is (zowel financieel als praktisch) om ons huis in korte tijd zelf te kunnen inrichten.

De site van de school die je hebt gestuurd, is dat internationaal of niet?

Zou je meer willen vertellen over jouw situatie, je gezin, werk e.d.?

Ohja, we zoeken een huis op het estate Fourway Gardens.

Okay Fourways estate, jA ken ik ook. Leuk wonen daar, Maar in een druk gedeelte.
per vliegtuig kan je niet veel meenemen en is natuurlijk veel duurder dan per Schip. Als je je meubels ook wilt meenemen, Dan is een container per ship de enige optie. Dus dan vanuit NL op tijd alles weg sturen is ook een optie.
een IKEA Heb je niet in SA. Je kan wel meubelair huren, geen idee, Maar misschien weet de makelaar dit. Wij hebben alles mee genomen. En hier een huis gekocht. We ZIJN hier voor werk, mijn man dan. In dienst van een SA bedrijf. Sinds 2007. Je mag alleen werken mits je een arbeidscontract hebt en Dan pas kan je een werk vergunning aanvragen. En dit gaat niet makkelijk. En wordt steeds moeilijker gemaakt door de overheid daar.
als jezelf daar wilt gaan werk, is bijna onmogelijk helaas. Genoeg werklozen daar…

inderdaad link voor de internationale school, voertaal denk ik Engels, maar geen idee, moeten jullie maar daar eens afspreken en ja schooljaar loopt gelijk als in NL. SA schooljaar is van januari t/ m december. Engels is ook de voertaal,op de scholen in SA.
sterlte met de voorbereiding.

Tja, die container zou nu dan al zo’n beetje op het schip moeten gaan, wil hij op tijd aankomen, dat redden we nog niet.
Het bedrijf betaald de vervoerskosten van ons en onze spullen en zowel per containerschip als per vliegtuig is een optie. Ik denk dat we ons huis gemeubileerd laten, ook voor eventuele verhuur en alleen persoonlijke spullen meenemen.
Wat de schookeuze betreft, dat moeten we dan nog maar even goed uitzoeken…
Wij gaan voor een aantal jaren, jullie wonen er permanent? Dat is wel een verschil…

De prijs van huurhuizen in ZA zijn erg hoog. Gemiddeld Rand 30.000 en hoger is ongeveer E 3000 per maand en dan de rest nog. Was goedkoper voor ons om een huis te kopen.

denk er aan dat je zeker 2 auto,s nodig zult hebben daar.

met een verhuisbedrijf kan je snel weg zijn. Wij waten binnen 1 maand weg, toen we de benodigde permits hadden. Dus het kan. Zij pakken alles voor je.

Huis en auto worden geregeld en dat ik een auto zal moeten kopen weten we.
Ons voordeel is echt dat het bedrijf heel veel dingen regelt.

SUc6

Handige link, hier waren we al een beetje naar op zoek. Dank je wel!

Is er nog iemand anders met expat ervaringen??
Ik zoek wat meer informatie over het leven daar; voor ons en de kinderen, voor de poes, hoe gaan we hiermee om in een estate?
En hulp in het meedenken; wat moet er nog geregeld worden?
Ohja, is een internationaal rijbewijs nodig?

Nee geen internationaal rijbewijs is nodig. Er staat Engels op je rijbewijs is voldoende.

wat wil je nog meer weten?
hetleven is heerlijk, lekker weer, zwemmen genieten, braaien. Supermarkten elke dag open van 8 tot 8 . Bij jullie op de hoek zit een spar, niet zo grote maar lekker dichtbij. Daar boven zit ook een Chinese massage, heerlijk gewoon die behandelingen. Ga daar vaak heen.
je kan makkelijk overal pinnen. Maar als je dat met een NL,pin pas doen, wel je bank laten weten dat je in ZA zit. Geldt ook voor je credit kaar. Die je overal kan gebruiken in ZA, MasterCard en Visa worden net meeste gebruikt.

tanken, daar hoef je je auto niet voor uit, dan doen de jongens. En als ze je banden oppompen en of je ramen wassen geef je ze een fooitje. Banden oppompen 5 rand en ramen wassen 2 rand.

uit eten gaan is goedkoop en dan altijd ook fooi geven, Minimaal 10% van de rekening en ben erg tevredenkan je meer geven.

hulp in de huishouding is goedkoop daar per dag betaald rond de R 150,00. De werkdag van hun is 8.00 to 15.00 uur.
bel Maria + 27 737742371.( mijn werkster) Zij is een witte tornado en werkt hard, ze strijkt ook voor je. En is betrouwbaar ook. Dat is wel erg belangrijk om te zeker in ZA. Ze verstaat een beetje Afrikaans ( Nederlands) maar Engels ook.
Personeel moet je duidelijke instructies geven in ZA en altijd veel controleren. Helaas werkt dat zo in ZA

in de zomervakantie in ZA ( december) eigenlijk werken er dan bijna geen mensen en bedrijven, een soort van bouwvak. ZA ligt stil dan. Ook is het huis, tuin personeel dan op vakantie naar huis toe. Net even voor de kerst t/m eerste week in januari. Je merkt een stilte en bijna geen files dan. Heerlijk is dat.

er is geen openbaar vervoer.

kinderen kunnen heerlijk buiten spelen in het estate. Er is daar ook een clubhuis waar van alles wordt georganiseerd.

Kinderen moeten worden gehaald en gebracht naar school. Kunnen niet alleen, zoals in NL.

Lekker veel info Annemieke, dank je!
Zulke info zoek ik, inderdaad.

Weet jij of je goed een poes kunt houden in een estate??? (met eletric fences enzo…)

Fourways gardens heeft een muur om het estate en daar boven op zit wat electricc fencing… Dus de kat moet zeker wel meer als 2 meter springen om daarmee in aanraking. Dus geen probleem zou ik zeggen.

Ahh gelukkig, dank je!