Dag Fellon en alle anderen,
Ik heet Esther Lijkwan en ik ben 6 jaar, bijna 7 alweer geleden naar Suriname geemigreerd.
Mijn man, toen vriend, is een Surinamer. Hij is hier geboren en heeft hier tot zijn 19 de gewoond en is toen naar Nederland verhuisd om te studeren.
En lange tijd blijven hangen, zoals velen Surinamers doen, als ze eigenlijk voor korte tijd gaan.
Ik was hier nog nooit geweest en had alleen een paar foto’s gezien in tijdschriften en zo.
Dat waren prachtige natuurfoto’s en daar wordt je meteen warm van, hahaha.
De reden waarom wij toen vertrokken, was een wat minder leuke, zijn vader overleed en hij wilde zijn moeder steunen.
Ik was toen 23, en ja dus heel jong om zo een stap te nemen.
Toch heb ik er tot op de dag van vandaag echt geen spijt van.
Tuurlijk zijn er momenten dat je, je vreselijk eenzaam voelt. Want ik had geen familie hier en geen vrienden. En de cultuur is echt wel anders.
Ik heb nooit echt onaardigheden meegemaakt naar mij persoonlijk, eerder andersom, sommige mensen, denken ten onrechte dat ze de Nederlander moeten ophemelen, want wie weet heeft die het beter, hahaha. Wie weet ook helemaal niet!
Soms merkte ik wel onbegrip over hoe ik dingen deed en hoe Surinamers dingen deden, zelfs in mijn schoonfamilie, maar daar moet je eigenlijk gewoon beide een beetje om lachen.
Mensen zijn mensen en ze zijn uniek en daadoor prachtig, maakt niet uit hoe ze eruit zien of wat ze doen. Ze zijn even veel waard.
Ik houd van Suriname en ben Suriname, tot in het diepst van mijn hart dankbaar. Ik woon veel liever hier dan in Nederland, waar de buren tegen mijn muren geplakt zijn en ik nooit tijd zou hebben voor mijn eigen bedrijfje en kinderen, dat ik nu wel heb.
Suriname heeft me laten inzien, dat ik kan doen in het leven wat ik wil en dat ik niet afhankelijk ben van anderen of van wat anderen denken. Zij heeft me op weg geholpen naar waar ik nu ben.
Dank je wel Suriname.
Ik ben er van overtuigd dat Suriname, een van de mooiste landen ter wereld is, alleen al omdat ze de longen van de aarde is. ( de Amazone)
En de dieren zijn geweldig, er zijn zoveel nog niet ontdekte dieren in het bos, onverstelbaar. Er is zoveel natuurpracht, je gaat gewoonweg terug in de tijd. Als je in het binnenland in de rivier op een rots zit, dan voel je hoe je verbonden bent met alles om je heen. De natuur brengt je tot jezelf.
Het binnenland van Suriname heeft mijn kijk op de wereld verandert.
Ik geniet er veel van.
Daarom doe ik er alles aan om Suriname met anderen te delen en haar naar buiten te brengen.
Dag en dank je wel dat ik zo mijn liefde voor Suriname heb kunnen uitspreken,
Esther Lijkwan
Weet jij al alles van Suriname?
Wil je het mooiste land van de wereld leren kennen?
Ik sta altijd open voor mensen en vragen