Verhuizen naar Suriname

Hoipipeloi,
Ik heb gemerkt op verschillende forums dat veel (jonge) mensen naaar Suriname vertrekken om er een nieuw leven te beginnen. Ik ben benieuwd naar jullie motieven. Waarom ruilen deze mensen Nederland in voor Suriname?

Zelf ben ik ook van plan binnen 4 jaar terug te keren en dan ben ik weer lekker thuis. Mijn studie zit er dan op. Oost west, thuis best.

Brand maar los, zou ik zeggen.

Groetjes,
Fellon.

Hoi Fellon,

Ik ben afgelopen maand voor het eerst in Suriname geweest.
Mijn vriend is half surinamer en mijn stief oma is surinaamse dus
ik heb wel een band met suriname maar niet heel erg dus vandaar
dat ik er nu pas voor de eerste keer ben geweest.
Ik weet dat dit niet het antwoord op de vraag is die je steld hoor maar
ik kan me wel heel erg goed voorstellen wat de motivatie van veel
jonge mensen is om daar naartoe te gaan en hun leven opnieuw te
beginnen.
Ik ben nu net een klein weekje terug maar ik verlang nu al weer naar
suriname.
We hebben het er dus ook al over om daar met de tijd ook naartoe te gaan.
Eerst natuurlijk alles laten bezinken, maandag weer werken en even alles
weer normaal.
Mocht de interesse er dan nog zijn dan gaan we er ook naartoe.

De reden voor ons zou de prachtige natuur, mooie dieren, aardige en mooie mensen zijn. Mijn ouders hebben minder goede ervaring met de mensen, ze zijn meerdere malen uitgescholden omdat ze Nederlander zijn, ik heb deze ervaring (nog) niet maar ik ben van plan in een hotel schoonmaak werk te gaan doen dus dan laat ik al zien dat ik niet ben zoals ze denken. (dit is mijn gedachte daarover)

Ik ben blij voor je dat je weer naar je lekker warme landje terug kan want het weer is er ook fantasties, zelf in de grote regentijd :smiley:

Groetjes Greetje

hoi Fellon,
ik ben net terug van 4 maandan vrijwilligerswerk. Ik ben zelf ook in Suriname geboren ,maar woon al vanaf mijn negende hier. Ik ben van plan om volgend jaar terug te gaan voor 2 of 3 jaar.
Het was super in Suriname,mijn reden om terug te gaan is : het gevoel dat je leeft en deel uitmaakt van de natuur.
Momenteel ben ik bezig om werk te zoeken en dingen te regelen.
groetjes

Hey Merry, tis fijn te horen dat Surinamme je aantrekt en dat terwijl je gewoon in Nederland bent grootgebracht. Zelf ben ik een die-hard Surinamefan en tis super om mensen te spreken die wel heil zien in mijn geliefd land. Hetzij in de natuur meer dan in de economie. Maar ik geloof wel dat de economie in de lift zit.

Na regen komt zonneschijn.

Groetjes en een goede voorbereiding.

hoi Fellon,

Mijn man en ik willen vanaf begin volgend jaar voor een jaar naar Suriname verhuizen. We zijn begin van het jaar 4 weken bij familie op bezoek geweest en sindsdien missen we Suri enorm. We staan nu op een punt in ons leven dat we nog geen verplichtingen hebben (kids) en de mogelijkheid hebben om er een jaar te gaan wonen en werken. Zodra wij uit het vliegtuig stapte hadden we beiden het gevoel thuis te zijn! De warmte en de gastvrijheid van dit super mooie land blijft maar in ons hoofd rond spoken. We zijn nu een hoop informatie aan het inwinnen om zo goed mogelijk voorbereid te vertrekken.

groetjes
Annemiek

hoi Janmiek,

Als je informatie nodig hebt, mag je mij mailen:
[EMAIL=“langkous99@hotmail.com”]langkous99@hotmail.com

Ik ben nieuw op deze site en denk er ook aan om te gaan verhuizen naar Suriname. Mijn vriend is daar nu, zijn verblijfsvergunning werd in Nl niet verlengd en het is voor mij heel moeilijk om hem weer hierheen te halen ivm niet genoeg inkomsten!! Mijn probleem waar ik mee worstel is alleen dat ik een kind heb met de leeftijd van bijna 10… Mijn vriend werkt daar nu in het restaurant van zijn ouders en wil ander werk daar gaan zoeken, ik wil daar dan ook gaan werken. Maar ik wil weten wat ik hier inNl moet regelen om daar naartoe te gaan. 6 juni ga ik voor 14 dagen naar Suriname toe voor het eerst!! ik ga eens kijken hoe t mijn bevalt daar en ga dan stappen ondernemen.

Dag Fellon en alle anderen,

Ik heet Esther Lijkwan en ik ben 6 jaar, bijna 7 alweer geleden naar Suriname geemigreerd.
Mijn man, toen vriend, is een Surinamer. Hij is hier geboren en heeft hier tot zijn 19 de gewoond en is toen naar Nederland verhuisd om te studeren.
En lange tijd blijven hangen, zoals velen Surinamers doen, als ze eigenlijk voor korte tijd gaan.
Ik was hier nog nooit geweest en had alleen een paar foto’s gezien in tijdschriften en zo.
Dat waren prachtige natuurfoto’s en daar wordt je meteen warm van, hahaha.
De reden waarom wij toen vertrokken, was een wat minder leuke, zijn vader overleed en hij wilde zijn moeder steunen.
Ik was toen 23, en ja dus heel jong om zo een stap te nemen.
Toch heb ik er tot op de dag van vandaag echt geen spijt van.
Tuurlijk zijn er momenten dat je, je vreselijk eenzaam voelt. Want ik had geen familie hier en geen vrienden. En de cultuur is echt wel anders.
Ik heb nooit echt onaardigheden meegemaakt naar mij persoonlijk, eerder andersom, sommige mensen, denken ten onrechte dat ze de Nederlander moeten ophemelen, want wie weet heeft die het beter, hahaha. Wie weet ook helemaal niet!
Soms merkte ik wel onbegrip over hoe ik dingen deed en hoe Surinamers dingen deden, zelfs in mijn schoonfamilie, maar daar moet je eigenlijk gewoon beide een beetje om lachen.
Mensen zijn mensen en ze zijn uniek en daadoor prachtig, maakt niet uit hoe ze eruit zien of wat ze doen. Ze zijn even veel waard.

Ik houd van Suriname en ben Suriname, tot in het diepst van mijn hart dankbaar. Ik woon veel liever hier dan in Nederland, waar de buren tegen mijn muren geplakt zijn en ik nooit tijd zou hebben voor mijn eigen bedrijfje en kinderen, dat ik nu wel heb.
Suriname heeft me laten inzien, dat ik kan doen in het leven wat ik wil en dat ik niet afhankelijk ben van anderen of van wat anderen denken. Zij heeft me op weg geholpen naar waar ik nu ben.
Dank je wel Suriname.

Ik ben er van overtuigd dat Suriname, een van de mooiste landen ter wereld is, alleen al omdat ze de longen van de aarde is. ( de Amazone)
En de dieren zijn geweldig, er zijn zoveel nog niet ontdekte dieren in het bos, onverstelbaar. Er is zoveel natuurpracht, je gaat gewoonweg terug in de tijd. Als je in het binnenland in de rivier op een rots zit, dan voel je hoe je verbonden bent met alles om je heen. De natuur brengt je tot jezelf.
Het binnenland van Suriname heeft mijn kijk op de wereld verandert.
Ik geniet er veel van.

Daarom doe ik er alles aan om Suriname met anderen te delen en haar naar buiten te brengen.

Dag en dank je wel dat ik zo mijn liefde voor Suriname heb kunnen uitspreken,

Esther Lijkwan

Weet jij al alles van Suriname?
Wil je het mooiste land van de wereld leren kennen?

Ik sta altijd open voor mensen en vragen :wink:

Als ik de kans kreeg zou ik er nu al zitten! Zoals Esther zegt, het is een van de mooiste (en relaxte) landen ter wereld. Maar een baan vinden waarmee je genoeg verdient om rond te komen lijkt mij best wel lastig.
Misschien iemand tips voor online vacatures??

Beste Juul,

Zoek je vactures op een website online? Is dat wat je bedoelt?
Je zou dan dus gewoon moeten zoeken naar de bedrijven en via hun websites kijken ben ik bang.
Staatsolie is een goede, de Ambassades en wellicht andere grotere whole sales bedrijven. Het ligt natuurlijk allemaal aan je achtergrond ( opleiding) en wat je wilt.

Groetjes
Esther

Wil Je Nu Echt Alles Weten Over Suriname?

Wil Je Allemaal Gratis Tips Ontvangen Over Suriname?

Videootjes Kijken Van Suriname?

Ik ben Melissa en woon op dit moment 21 jaar in Nederland. Nog een paar maanden en dan is het zover. Ik ga samen met mijn vriend en dochter naar Suriname. Hij komt daar vandaan en ik kom uit Aruba. Ben nog nooit eerder naar Suriname geweest, dus het wordt wel heel erg spannend voor mij.

Weet niet zo goed wat ik allemaal moet gaan verwachten. Ik laat alles over me heen komen. Ik ben begrepen dat het een prachtig land is met veel natuur. Als iemand tips heeft of suggesties, ze zijn allemaal van harte welkom.

groetjes

Hallo Melissa, Ik ben Nederlander maar heb schoonfamilie in Suriname en op Aruba. Ik ken beide landen en in Suriname was ik meerdere malen. Ik denk dat je je redelijk makkelijk thuis zult voelen in Su. Ongetwijfeld zul je in Nederland al het een en ander hebben meegekregen over Suriname. De taal is ook geen probleem en veel dingen in Suriname zijn hetzelfde geregeld als in Nederland. Suriname en Aruba hebben met elkaar gemeen, dat het beide landen zijn met een geslaagde multiculturele samenleving, waar de mensen vriendelijk en open minded zijn. In beide landen wordt Nederlands gesproken en is er nog steeds een band met Nederland. Verschillen zijn er ook. Aruba is meer op Zuid Amerika en de VS gericht en is meer ‘Latino’. Suriname richt zich meer op Nederland. Verder is Suriname wat rommeliger, is er meer verval en is de armoede veel nadrukkelijker zichtbaar dan op Aruba. Beide landen zijn echter hele fijne mooie landen en ik kom er dan ook graag :slight_smile:

Op het Suriname Dashboard op Googlepages kun je veel informatie vinden voor een verblijf in Suriname, bijvoorbeeld als je wat basis Sranantongo (Surinaams) wilt leren:

http://surinamedashboard.com/sranantongo.php

Veel plezier en succes!

Hoi Melissa,

Ik denk dat je misschien mijn nieuwsbrief leuk zou vinden. Er zijn ontzettend veel mensen heel enthousiast erover en het geeft je tips en virtuele tours over Suriname. Ik woon zoals je boven kunt lezen al een paar jaar hier en heb het erg naar me zin. Maar ik niet alleen hoor, ik heb namelijk een ebook geschreven over Reisverhalen uit Suriname, met verhalen van mij en anderen erin, als je dat als opwarmertje vast wilt lezen kun je het gratis downloaden op www.surinametips.com/gratisebook

Je kunt je daar ook aanmelden voor mijn nieuwsbrief als je dat leuk vindt.
Veel plezier en fijne dag
Esther

Beste Esther,

Ik ben momenteel ook 23 jaar en ben aan het nagaan om alsook naar suriname te verhuizen voor enkele jaren.
Na 1 maand vrijwilligerswerk te doen in Suriname, laat het me niet meer los.

Momenteel ben ik heel wat opzoekingswerk aan het doen, maar mijn grootste vraag, die vrij onbeantwoord blijft is:
Hoe kan je als Belg/Nederlander voldoende verdienen om daar te leven? Daar de lonen laag liggen en de huurprijzen toch voldoende hoog zijn in vergelijking met de lonen?

Hopend op een reactie,
Kaatje