Suriname is momenteel redelijk in trek om zich daar te vestigen. Gezinnen gaan (terug) naar Suriname om daar een (nieuw) bestaan op te bouwen. Wat zijn jullie beweegredenen? Doe je research naar mogelijkheden voor werk, huisvesting en leefstijl?
Een reden kan zijn, dat men in NL geen toekomst meer ziet, iets nieuws wil opstarten, en bepaalde band heeft met Suriname, hetzij familieband, hetzij een een goed gevoel hebben over het land Suriname en haar potentie om daar een nieuwe toekomst op te bouwen…
Maar er zullen vast ook nog andere redenen zijn …toch?
Veel (r)emigranten hebben hun roots in SU liggen, ik kan me dan voorstellen dat het blijft trekken. Met het in NL gespaarde geld en eventueel pensioen kan je hier wel leven. Voor jongere mensen wordt het wat lastiger. Je moet wel een baan hebben want het leven is hier met een Surinaams salaris best duur. En de meeste baantjes zijn laagbetaald. Om goed werk te vinden moet je hier al mensen kennen, anders wordt het lastig.
Denk niet altijd dat het leven hier beter is dan in NL, dat s het echt niet. Maar als je de mogelijkheid hebt om te emigreren en je houdt van het klimaat en de natuur, dan is het zeker de overweging waard.
Ik woon hier nu ongeveer 15 maanden en heb er geen spijt van, al mis ik NL wel op sommige momenten.
Voor mensen die Su-ers zijn is het ook soms erg moeilijk aan de bak te komen, en dan is het hebben belangrijke contacten een hele grote hulp.
Men moet in SU alle eindjes aan elkaar knopen, ook wel in de volksmond, hosselen, genoemd. Dat is best lastig wanneer je bijvoorbeeld in NL een bepaalde levensstijl en levensstandaard gewend bent. Maar op een gegeven moment is het door de vrijheid (de ruimte) die je toch ervaart wanneer je in SU bent, best goed te overwinnen.
Het lijkt mij zeker pittig, maar zoals Zonnig Suriname aangeeft, met spaargelden vanuit NL is het goed vertoeven. Men houdt er ook van om bijvoorbeeld een moestuintje aan te leggen, door de zon groeit alles goed en je hebt je eigen groenten. Op den duur bespaar je ook daarop wat geld wanneer je het echt krap hebt.
Op Suriname kun je langzaam of per direct verliefd raken… en het laatste gebeurt best vaak met mensen die zelfs voor de 1e keer SU binnenkomen vallen…smkiek
Het geld en salaris houd mij echt niet tegen. Ik kan namelijk zeer zuinig leven, haha! Als ik een baan aangeboden zou krijgen, zou ik geen moment twijfelen om te verhuizen, maar helaas is dat nu juist het punt inderdaad. Niet alleen voor Nederlanders, maar ook voor mensen met Surinaamse afkomst.
Bofkont!! :vak02:
dat jij met weinig geld kan leven.
Ja voor een ieder is het lastig natuurlijk wanneer je geen baan hebt. Maar in SU lijkt het alsof je met minder geld het ook prima uit kan houden. ZAl even wennen worden maar toch…
De rust, ontspanning, gezelligheid, vele mogelijkheden qua ondernemingen, de natuur zijn voor mij motieven om het hier te gaan proberen.
IJkee, ik hoor graag je tips over het zuinige leven hahaha. Op dat gebied heb ik nog een hoop te leren.