Even voorstellen

Hallo allemaal,
Wij zijn helemaal nieuw op dit forum en ik wilde ons even kort voorstellen en uitleggen waarom we deelnemen aan dit forum.
Wij zijn Brenda en Rob resp.40 en 48 jaar jong,zonder kinderen of huisdieren. We wonen momenteel in Martinique omdat mijn vrouw hier werk heeft gevonden via haar Nederlandse werkgever.
Inmiddels zijn we zo’n 6 maanden geleden geemigreert naar Martinique.
De caribean bevalt ons goed maar de taal en de daarmee verbonden cultuur valt ons heel erg tegen. Dit heeft ons doen besluiten om hier weg te gaan en naar Suriname te emigreren.
We moeten wel nog een aantal zaken te weten zien te komen en regelen. En daar hoop ik via dit forum wat verder mee te komen.
Zaken als:
hoeveel geld heb je nodig per persoon in de maand? Surinaamse dollar?
En hoe is het geregeld met huisvesting,is er een woning coorperatie waar je je kunt inschrijven voor een woning? of hoe werkt het?
Hoe is het met verzekeringen gesteld?
Bankrekening openen? wat is er voor nodig?
Is het mogelijk om vanuit Frans Guyana naar Parimaribo te reizen/vliegen? wat is het goedkoopst?
We gaan er vanuit dat we beiden nog vele jaren moeten werken en we zijn dan ook op zoek naar werk.
Kortom we hopen dat we wat hulp krijgen vanuit Suriname en met name dit forum. Mail ons gerust met alles wat u kwijt wilt !

Groeten van rob+brenda

He Rob en Brenda,
Zie nu pas jullie berichtje. Ik neem aan dat jullie niet inmiddels alles al hebben geregeld, dus hier nog wat info.

  • Geld is lastig, hangt erg af van je uitgavenpatroon en je woonlasten. Zo’n € 1000 pm (incl wonen, af en toe uit eten, zo nu en dan een tripje) zou moeten lukken.
  • Een woning vind je via de vrije markt: casacama.com, via2000, kranten etc. Er is woningnood, dus als buitenlander betaal je de euro-prijs.
  • Je kunt je lokaal verzekeren (Assuria, Self Reliance) of natuurlijk via een internationale verzekering.
    -Om een bankrekening te openen, heb je meestal een werkgeversverklaring en id/paspoort nodig.
  • Je kunt vanuit Frans Gyana makkelijk naar Suriname reizen, zowel officieel als onofficieel. Als je voor de laatste optie kiest, ben je dus illegaal met alle bijbehorende opstakels.
  • Als je lang wilt blijven, moet je vóór dat je naar Suriname afreist, beginnen met de aanvraag voor een MKV (machtiging kort verblijf), en die later verlengen met een verblijfsvergunning. Veel papieren rompslomp!
  • Of je makkelijk werk vindt, hangt af van welke kennis en ervaring je hebt. Je werkgever moet voor jou een werkvergunning aanvragen. Of je wordt een zelfstandig ondernemer, dat moet je regelen met de Kamer van Koophandel en fabrieken.

Succes met alle voorbereidingen. Jammer dat het op Martinique niet gelukt is. Ik hoop dat jullie hier een leuke tijd zullen hebben!

Groet,
Susanne

Hallo Susan,

Bedankt voor je informatie. We hebben nog niets concreets wat tot een besluit kan leiden. Uiteraard veel informatie ingewonnen. We zitten in twee strijd m.b.t. de verblijfsvergunning nl we hebben een carte vital hier in (frans)martinique en Frans Guyana is jullie buurland. Mischien kunnen we door het Frans inwonerschap te behouden een aantal zaken makkelijker regelen?
Ik mag me namelijk door het sjengen verdrag binnen de eu verplaatsen zonder daar melding van te moeten maken.
Vooralsnog is het mij ook nog onduidelijk waar ik de visum moet aanvragen,we zijn twee nederlanders die geemigreerd zijn naar “Frankrijk” , moet ik dan mijn visum in Frans Guyana regelen of moet ik naar een Nederlandse Ambassade omdat we van Nationaliteit Nederlands zijn? mij is het een raadsel vooralsnog.
Verders zijn we bezig te kijken of we in een langdurig vrijwilligers project kunnen instappen. We zijn al links en rechts aan het rondvragen maar het verbaasde ons dat als je naar Suriname komt om gratis te werken,dat je én een hoop inschrijfgeld voor bemiddeling moet betalen én je huisvesting én je eten zelf moet betalen. Daar moeten we een zak geld mee gaan nemen,zeker als het een jaartje gaat duren, met z’n tweeen. Op deze manier loop je dus helemaal leeg en word het lastig verder te gaan denken wij.
Dus… nog niets concreets.
Bedankt voor je bijdrage in ieder geval!
Groeten rob en brenda

Beste Rob en Brenda,

Jullie willen toch naar Suriname komen (misschien), dan moet je toestemming vragen om dat land binnen te komen bij de Surinaamse ambassade of het consulaat van Suriname. Dat kan in Nederland, maar ook in Frans Gyana. Ik verwacht niet dat Suriname vertegenwoordigd is op Martinique… Als je echt de Franse nationaliteit hebt, is het misschien anders.

Je kunt in Suriname ook makkelijk vrijwilligerswerk vinden, zonder een bemiddelingsorganisatie. Je kunt sommige organisaties via internet vinden en zo van te voren afspraken maken. Of je komt gewoon, en gaat hier op zoek.
In sommige andere landen ben je verplicht financieel bij te dragen aan het project waar je vrijwilligerswerk gaat doen. Dat is hier niet zo, dus dat scheelt al weer…
Bij sommige projecten kun je wel goedkoper verblijven (zoals bij ons: Stichting Unu Pikin), maar veel meer kun je niet verwachten. Suriname is geen rijk land, en zeker de organisaties die afhankelijk zijn van vrijwilligers hebben geen geld.

Als je van de Caraibische leversstijl houdt, een vleugje Holland niet erg vindt en niet verslaafd bent aan de mooie stranden van Martinique, is Suriname heeeel leuk! Succes met beslissen.

Groet,
Susanne

Ha ha Susanne,krijg toch wel een glimlach van je berichtje :slight_smile:
Verslaafd aan de stranden he? ach weet je sommige dingen moet je gedaan hebben en dan kan je weer verder.
Wij zijn overtuigd dat Suriname ons prima gaat bevallen. We willen wel niet onbesuisd in een avontuur waar geen terug keren meer van mogelijk is.
Wat ik bedoel is dat we de basis concreet willen hebben:
Waar gaan we naar toe? adres.
Wat gaan we voor wie doen?
En hoeveel geld hebben we nodig om lang genoeg daar te kunnen blijven om ons leven gerealiseert te krijgen.

Maar als je wilt stuur me even een prive berichtje met je e-mail adres , ik heb jullie project eens bekeken en kunnen wij niets bij jullie gaan doen?

Groeten Rob en Brenda

Dag Rob en Brenda,
Sorry voor de late reactie.
Ik verblijf gemiddeld 9 maanden per jaar in Suriname.

Ik heb hier een link voor je die je waarschijnlijk wel zal interesseren :

http://remigratieboeksuriname.nl/

Vriendelijke groeten
Dirk

Beste Rob en Brenda,

Jeetje wat jammer dat jullie weg gaan uit Martinique.
ALs jullie op zoek zijn naar accomodatie, dan verwijs ik graag naar de website: www.residence-sankalia.com.
Ik woon 2 jaren in Suriname, dus als ik je kan helpen aan meer informatie of hulp, dan kan je mij mailen naar : residence_sankalia@hotmail.com

Heelveel succes en plezier in Su>>>Sankalia